بستن

آبسه پای مرغ، جذام نیست

هفت برکه (گریشنا): بیماری ابسه پای مرغ نمی‌تواند شما را از خوردن مرغ محروم کند. 

شایعه‌ی آمدن جذام مرغی مدتی است در فضای مجازی شنیده می‌شود این شایعه به دلی وجود یک بیماری است که به گفته کارشناس اداره دامپزشکی گراش اشکالی برای مصرف گوشت مرغ ایجاد نمی‌کند.

متن این شایعه با این مضمون است:

قابل توجه همشهریان شیرازی و استان فارسی

«چند تن از مرغ‌های کشتارگاه‌های استان فارس دچار یک نوع بیماری به شکل جزام شده‌اند که از پای مرغ شروع شده و کل بدن مرغ را از بین می‌برد و باعث مرگ و میر مرغ‌ها می‌شود. حال کشتارگاه‌ها قبل از این که به کل بدن مرغ شیوع پیدا کند آنها را سر بریده و در بازار به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که بیماری از طریق مصرف گوشت جگر و استخوان مرغ به انسان سرایت می‌کند.خواهشمندیم از خرید و مصرف گوشت مرغ شدیدا خودداری کنید و به دوستان و عزیزان خود حتما اطلاع رسانی کنید.»

و این هم عکسی است که همراه با این متن پخش می‌شود.

abseh-morghei

کارشناس دام‌پزشکی در واکنش به پخش شایعه:

دکتر سروش اسدی، کارشناس اداره‌ی دام‌پزشکی شهرستان گراش در واکنش به پخش این شایعه می‌گوید:«نام این بیماری آبسه کف پای مرغ است و به هیچ عنوان به تمام بدن مرغ سرایت نمی‌کند. عوامل زیادی باعث می‌شود که مرغ به این بیماری دچار شود از جمله، اختلالات تغذیه‌ای، رطوبت بستر، پرورش متراکم،بسترخشن، عوامل عفونی، کمبود ویتامین A، پروتئین بالا، عدم تحرک و استعداد نژادی.

این بیماری با نقص مدیریتی و تغذیه به وجود می‌آید و هیچ ربطی به جذام مرغی ندارد. مصرف گوشت مرغ‌های مبتلا به آبسه به هیچ عنوان برای انسان زیان‌آور نیست و شما می‌توانید آن را با خیال راحت میل کنید.»

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top