هفت‌برکه: با فرا رسیدن عید قربان، اداره‌ی دامپزشکی شهرستان گراش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های بین انسان و دام، نسبت به ذبح دام و نذورات در معابر عمومی و منازل هشدار داد. مردم برای کشتار و بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۴ روز عید قربان فرصت دارند به کشتارگاه دام شهرستان گراش مراجعه کنند.

به گزاش هفت‌برکه، در اطلاعیه روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان گراش آمده است؛ ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید قربان به استحضار می‌رساند با توجه به ذبح دام از سوی هیئت‌های مذهبی و برخی از شهروندان و خیرین در روز عید قربان و اجرای سنت حسنه قربانی، به کلیه شهروندان توصیه می‌شود از انجام قربانی در منازل و معابر عمومی که سبب افزایش مخاطرات زیست محیطی و زیان‌های روان‌شناختی و امکان بروز برخی بیماری‌های مشترک و مهلک بین انسان و دام از قبیل شاربن و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و… خواهد شد، خودداری کنند.

به منظور پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری‌ها و سلامت شهروندان در روز عید سعید قربان، کشتارگاه دام شهرستان گراش از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ روز عید قربان جهت کشتار و بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی همشهریان باز می‌باشد.

photo 2024 06 16 17 56 23

بنابراین با توجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی جهت ذبح دام و معاینه قبل، حین و پس از ذبح توسط دامپزشکان و کارشناسان این اداره در کشتارگاه دام گراش، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه و منازل جدا پرهیز نمایید و دام‌های قربانی و یا نذورات خود را در کشتارگاه دام شهرستان که اکیپ ثابت بهداشتی در آن مستقر است ذبح نمایید و گوشت تازه دام نذری قبل از مصرف ۲۴ ساعت و جگر و سایر امعا و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری کنید و در هنگام تکه کردن گوشت یا شست‌و شوی آن، حتما از دستکش استفاده شود.

همچنین جهت اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با علم به این که علائم قابل تشخیص در لاشه دام ذبح شده ندارد، لذا خواهشمند است، موارد ذیل را جدی بگیرید:

– اجتناب از خرید دام جهت قربانی از افراد دوره گرد

– اجتناب از خرید دام به منظور قربانی که انگل خارجی دارند. (کنه معمولاً روی گوش زیر دم و دمبه، پلک، پوست دام و بیشتر در جاهای فاقد مو مشاهده می‌گردد.)

– کشتار دام قربانی توسط سلاخ در محیط‌های مجاز (کشتارگاه دام) با رعایت بهداشت فردی دستکش و …،

– لزوم نگهداری لاشه دام کشتار شده در داخل یخچال دمای ۴ درجه سانتیگراد (گوشت به مدت ۲۴ ساعت و جگر و … به مدت ۴۸ ساعت) به منظور انجام تغییرات شیمیایی در طول مدت ذکر شده در جهت از بین رفتن ویروس احتمالی (انجماد باعث از بین رفتن ویروس نمی‌شود.)

– هنگام خرد کردن و شستشوی گوشت از دستکش استفاده شود.

– از مصرف گوشت ، جگر،دل و قلوه و … به صورت خام و نیم‌پز اکیداً خوداری شود. 

علاوه بر موارد ذکر شده فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز تهیه کنید و به منظور حفظ سلامت و شادابی خانواده و جامعه موارد فوق را در تمامی طول سال جدی بگیرید و به راحتی با رعایت نکات ایمنی ساده ذکر شده از بروز بیماری فوق پیشگیری کنید.

برای ارتباط با روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان گراش و هماهنگی با اکیپ ثابت مستقر در کشتارگاه و اکیپ سیار در سطح شهر گراش می‌توانید با شماره ۵۲۴۵۱۰۶۸-۰۷۱ تماس بگیرید.

 

photo 2024 06 16 17 56 11

اداره دامپزشکی گراش در گزارشی میزان قربانی در کشتارگاه شهرستان گراش اعلام کرد: در روز عید سعید قربان بیش از ۷ هزار کیلوگرم لاشه دام با نظارت بهداشتی و شرعی بازرسین ذبح شده است.

Gosht

۲۶هزار کیلوگرم گوشت قربانی در عید قربان شهرستان اوز

به گزارش پسین اوز در روز عید سعید قربان ۱۴۲۰ راس گوسفند و گاو و ۲ نفر شتر با نظارت بهداشتی و شرعی در مرکز شهرستان اوز برای گوشت قربانی ذبح شد.

به گزارش پسین اوز و به نقل از رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اوز، به مناسبت عید سعید قربان، مردم خداجوی شهر اوز ۱۴۰۰ راس دام سبک، ۲۰ راس گاو و ۲ نفر شتر با نظارت بهداشتی و شرعی بازرسان اداره دامپزشکی شهرستان اوز برای توزیع گوشت قربانی ذبح شده است.

دکتر خیرالنساء نوروزی گفت: ۲۱ هزار کیلوگرم گوسفند، ۵۰۰ کیلوگرم گوشت گاو و ۲۰۰ کیلوگرم گوشت شتر به عنوان قربانی توزیع شده است.