بستن

کامنت‌دونی: باغ‌شهرها، آبادانی یا خیانت؟

هفت‌برکه (گریشنا): برای بهتر دیده شدن کامنت‌های خوانندگان سایت، از این به بعد بخشی از آنها را به صورت هفتگی و گاهی نیز به شکل موردی جداگانه منتشر خواهیم کرد. بهتر است کامنت‌هایتان را با ذکر نام بگذارید تا در نقل قول و رساندن صدایتان به مردم و مسئولین موثرتر باشد.

bagh shari1 در هفته گذشته، خبری با تیتر «ساخت باغ‌شهرها خیانت به نسل آینده شهرستان است» (خبر در هفت برکه)  از قول فرماندار گراش در سایت هفت‌برکه منتشر شد. اصغر فرودی، فرماندار گراش، این حرف را در جلسه صیانت از اراضی ملی که با حضور فرسوده، معاون فرماندار؛ زارع، شهردار؛ اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان در تاریخ ۸ تیرماه در سالن کنفرانس فرمانداری تشکیل شد به زبان آورده بود. در این جلسه درباره سامان‌دهی و برخورد با حفر چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از ساخت باغ‌شهرها و تخریب باغ‌شهرهای غیر قانونی صحبت شده بود.

نظرات خوانندگان درباره این خبر آن‌قدر متنوع و دارای دیدگاه‌های متضاد بود که مرور آنها خالی از لطف نیست.

M: چه خیانتی؟ این حرفا چیه؟ بنده خداها دارن گراش روآباد می‌کنن، بعد شما می‌گید خیانت، تنها چاه‌های غیر مجازهستش، که شاید خیانت محسوب بشه وگرنه آباد کردن بیابان به نظر چه کسی خیانته؟ همین همسایه خودمون (لار) حسرت داشتن همچین زمین‌ها، و باغ‌هایی رو دارن تو شهرشون. می‌دونین چقدر توی خنک کردن و تمیز کردن هوا نقش داره این باغ‌ها؟ آباد کردن زمین که زمین‌خواری محسوب نمی‌شه. اونایی که هکتار هکتار زمین رو بالا می‌کشن بعد تفکیک می‌کنن و با قیمت گزافی به خورد مردم می‌دن رومی‌گن زمین‌خواری.

 

ناشناس: زمین‌های گراش علی‌الخصوص دامنه کوه سیاه که جز سنگلاخ چیزی نیست. نه تنها با احداث باغ تغییر کاربری نیست، بلکه احیای کاربری است، وگرنه به غیر از معدن شن و ماسه به هیچ دردی نمی‌خوره.

در ضمن کسانی هم که مخالف حصارکشی هستن این رو بدونن که بدون حصار کشی، عشایر نمی‌ذارن یک نهال کنار سبز بشه. در ضمن باید جهاد کشاورزی یه خورده هم به عشایر تذکر بده، نه این که هر ساعت نامه بدن واسه زمین‌های واگذاری که چرا آبادش نکردین. امان از دست عشایر.

 

بنده خدا: با سلام.

برای من جای سواله که کجای آباد کردن بیابون‌های اطراف گراش غیر قانونی و خیانت محسوب می‌شه؟

این که رهبری فرمودند مواظب اراضی ملی باشید، مال زمین‌های شماله که پر از دار و درخت هست و خرید و فروش زمین‌هاش ممنوعه، ولی بعضی‌ها با پارتی و زد و بند می‌رن زمین رو می‌خرند و درخت‌ها رو قطع می‌کنند و خونه و ویلا می‌سازند. وگرنه جایی مثل گراش که یک نفر می‌ره یک تکه از بیابون رو به صورت قانونی می‌خره و آبادش می‌کنه و درخت می‌کاره که مشکلی نداره. تازه باید تشویق‌اش کرد و وام داد و …

رهبر هم فکر می‌کنم هزاران بار به آباد کردن زمین‌ها دستور داده.

من خودم که هیچ زمینی ندارم و اگر تمام این زمین‌ها رو بگیرند و خراب کنند هم مشکلی برام پیش نمیاد. ولی وقتی می‌بینم یکی اومده زحمت کشیده این همه درخت کاشته، بعد میان می‌گیرند ازش و درخت‌ها خشک می‌شه واقعا ناراحت میشم.

این‌ها سوالاتی است که در ذهن من هست و ممنون می‌شم که مسئولین یا یکی از دوستان به من جواب بده تا ببینم دلیل کار این مسئولین منطقیه یا نه.

 

صدا تا صدا: اتفاقا رهبر معظم انقلاب به طور خاص به کویر و مناطق بی‌آب هم اشاره کردن.

 

رویا: طرف زمین خریده و درخت کاشته و کلی هزینه کرده، حالا جلسه می‌گیرن که بیان برخورد کنن و خراب کنن؟! خوب این کار رو از اول، همون موقع که استارت اولین ساختن باغ شروع شد، انجام می‌دادین که بقیه هم هزینه نکنن و نسازن. تا الان خواب بودین؟ الان مثلا بیدار شدین؟ جواب این همه هزینه رو کی می‌ده؟ بعضی‌ها همچین مدافع اراضی ملی می‌شن که انگار اصلا پا توی این باغ‌ها نذاشتن و ساعت‌ها تفریح و وقت‌گذرونی نکردن. تنها دل‌خوشی مردم گراش همین یه تیکه باغه که اونم خراب کنید به بهانه مدافع اراضی ملی.

 

.: گفتن و جلسه گرفتن چه فایده؟! اکثر اراضی رو که حصار کشیدند. مگه چیزی هم مونده؟

قبلا صحرا می‌رفتیم یه کم کوه و دشت و دمن می‌دیدیم. الان که وقتی می‌ریم همه‌اش دیوار می‌بینیم. می‌گم شاید مسئولین چشم بسته می‌آیند صحرا!

 

مجتبی ام: این چندمین باره که جلسه گرفتین؟ روز به روز به همین باغ‌شهری اضافه می‌شه. زمین دشت توسط اقایان تصرف می‌شه و همه دیوارکشی شده. چرا شما که حرف می‌زنید به حرف‌تون عمل نمی‌کنید؟ چرا با بیشتر این زمین‌خوارها هیچ برخوردی نمی‌شه؟

فکر نکنم برای مسئولین جز حرف زدن هیچی چیز دیگری ارزش داشته باشه. زمانی ۲ متری خاک رطوبت داشت و ۱۸۰ چشمه در کوه‌های گراش وجود داشت. ولی به خاطر همین چاه‌های غیر مجاز و بی‌فایده، هم رطوبت زمین از بین رفته و هم تمام چشمه‌ها از بین رفته و باز مسئولین در خواب شیرین به سر می‌برن.

 

فاضل: گنده‌هاشونو قلع و قمع بکنید بقیه حساب کار دستشون میاد.عدالت را رعایت کنید

 

دکترای محیط زیست: بزرگوارانی که دم از آباد کردن می‌زنید، خوب همین آب‌آد کردن نیاز داره به آب. گراش بارن سالیانه و نزولات جوی که نداریم. پس می‌مونه آب زیرزمینی. بله شمایی که به عنوان آباد کردن داری دور زمین خدا رو حصارکشی می‌کنی و بعد با چاه غیر مجاز ته‌مونده آب این زمین رو می‌کشی و هر بار که کم میاری شروع می‌کنی به ته‌زنی برای کشیدن آب .شما خیانت می‌کنی به نسل آینده. خیانت فقط در کارهای روزمره نیست. این هم یه نوع خیانت است که آیندگان باید تاوان خوشی امروز تو رو بدن. مطمئن باش روز قیامت این رو باید پاسخگو باشی.

 

بی‌نام: جناب دکترا … دوستان هم گفتن چاه غیر مجاز خیانته … بیشتر دقت کنین … خیانت آباد کردن بیابانه یا اختلاس؟ می‌تونین جلوی گردن‌کلفت‌ها رو بگیرین؟ آیا از مسئولین شهر یا نزدیکان‌شون کسی زمین‌اش رو حصارکشی نکرده؟ اگه حصارکشی شده، اول اون‌ها رو خراب کنین تا حسن نیت عزیزان به مردم ثابت بشه.

 

نسل سوخته: خراب کنید تا نسل آینده برسن. ریزگردها هم به گراش می‌رسن. اون وقت نسل آینده نگن مسئولین به ما خیانت کردن. الآن طرف‌های غرب ایران دارن جلسه می‌گیرن و ملیاردها هزینه می‌کنن. خراب کنید که به جز این هم انتظاری نیست.

12 نظر

    1. سلام خدمت باغ شهری‌داران و واسطه‌های باغ شهری‌سازان.
      چرا بعضی از ما گراشیها هیچگاه بصورت کارشناسی شده سرمایه‌هایمان را در جای درست هزینه نمی‌کنیم که توجیه اقتصادی و درآمد پایدار داشته باشیم؟ این روش که ما پیش گرفته‌ایم یک روش تقلید کورکورانه است. دارا و ندار به این معظل معتاد شده‌اند.
      سوال بنده در بندهای جداگانه پرسیده می‌شود و خواهشمندم هرکدام را تک تک پاسخ داده شود.
      ۱- آیا این همه باغ‌شهری که در گراش ساخته شده است چه توجیه اقتصادی دارد؟
      ۲- آیا این همه سرمایه که در بیابان‌های گراش هزینه شده چه آینده‌ی مثبتی دارد؟
      ۳- آیا بهتر نبود این سرمایه‌ها در حوزه کار صحیح، تولید و صنعت هزینه می‌شد که ما شاهد این همه بیکار و معتاد و فقیر نبودیم؟
      ۴- آیا می‌دانید این ساخت و ساز باغ‌شهری توسط گروهی واسطه و دلال مدیریت و فرماندهی می‌شود و سود کلان آن به جیب تعدادی دلال سرازیر می‌شود؟
      پس بیایید بیدار شویم و آتش به سرمایه‌هیمان نزنیم و دست از کارهای غیرکارشناسی برداریم و دنبال سود کاذب نباشیم.
      مثل اینکه تو گراش جدیدا مد شده هرکسی باغ نداره یعنی بی‌هویت و بی‌شخصیت.
      اگر می‌خواهیم تقلید بگیریم باید از شهروندان یزدی تقلید گرفت که در کویر بدون آب، چه کارخانه‌هایی احداث کرده‌اند!!!!!!!!
      یا از روستایی در آذربایجان که جمعیتش ۴۰۰ نفر است و ۳۰ واحد تولیدی پیراهن مردانه دارد!!!!!
      بنظر بنده کار تولید مدواخ خیلی باارزش‌تر و پرسودتر از تولید باغ شهری است.

      1. متاسفانه خسارت ما گراشی‌ها دو طرفه است. هم از سر و هم از ته
        زمانی‌که سود بانکی ۲۵٪ بود همه سپرده کردیم و بهره مفت در صحراها و باغ‌شهرها هزینه کردیم و ارزش سپرده‌های ما به یک‌چهارم تقلیل پیدا کرد. جدیدا که سود سپرده بانکی ۱۵٪ شده احتمالا تا آخر سال به ۱۰٪ برسد ما مانده‌ایم و یک دنیا حسرت.
        اکنون گراشی‌ها چی دارند؟ هر خانواده یک باغ و آن هم می‌خواهند خراب کنند.!!!!!!!!!!!!!!!
        لطفا اگر سپرده‌ای دارید سعی کنید مشاور جهت هزینه‌کردن صحیح داشته باشید.

  1. مگه شهرها و روستایی أطراف ما چی برای تفریح داره؟أصلا ابا و اجداد ما تو قدیم با کمترین إمکانات چی برای تفریح داشتن؟گراش قطب کشاورزی جنوب فارس بوده الان اون زمینهای کشاورزی همش تغییر کاربری دادن شده باغ شهری تفرجگاه پولدارها

  2. آقای بنده خدا خیانت اینه که طرف زمین تصرف می کنه بعد قطعه قطعه می کنه به منو و تو واگذار می کنه با چه قیمتی این خیانت به منو و شما نیست این حق مردم گراش پیمال نمیشه خدا کنه تموم باغ شهریهای تصرفی خراب کنن دستتون درد نکنه

  3. عزیزان مسئول اگه میخان بدونن خیانت چیه خوبه یه دوری طرف تنگ لاغر و دشت باقر(تنگ گیزیره) بزنن فکر کنم خیانت به طبیعت رو خوب بشه دید
    موقعه که زمین ها رو واگزار میکنن عشایر مجبوره از باغ و مزرعه عبور کنه

  4. این پول مدباخ کار دست گراش داده این پول باد اورده مدباخ باعث شده زمینى که متر ۱۰۰۰تومان ارزش نداره میرن متر ۴۰۰۰۰تومان مى گیرن بعد متراژ بالا مى فروشىن هم زمینهاى طبیعت رو نابود مى کنند هم باعث تخریب میشن ، چرا جلو چاهاى غیر مجاز رو نمى گیرن همه چاه ها که معلومه کجاست ، با این حرف زدن به جاى نمیرسه

  5. نمیدونم خبر دیروز رو شنیدین چند میلیارد خرج کردن تا جلو ریز گرد رو بگیرند ،ایا با راه درست تو منطقه مثل گراش نمیشه کاری مقرون به صرفه انجام داد؟مثلا همین تبدیل باغ های مرکبات به نخیلات ،جناب مهندس چرا جهاد خودشون درخت در اول فصل در اختیار باغ داران قرار میداد مگه از این موضوع خبر نداشت ؟حالا بلند شدین باید قلع و قمع کرد باشه این کار هم کردید دیگه همه چی درست شد؟تا چهل سال قبل نزولات اسمانی خوب بود و کشاورزی رونق داشت الان چه با هزینه ای باید کشاورزی کرد؟ د. دامنه کوه سیاه اراضی وا گذار شده مگه از ان زمان چه سال میگذره که همه مسولین دادشون بالاست چرا ان زمان فکر این روز رو نداشتین ،ابهای فاضلابی که سطع شهر جایه مطمئن باشید بیشتر از مصرف باغداران است چرا فکر این راه چاره نیستید؟بنابر ابن شما خیانت به این نسل و نسلهای اینده مبکنید ،نه چند باغ دار*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top