بستن

«کایه»ی کیوان، از کل تا کن

هفت‌برکه (گریشنا): فیلم «کایه»، مستند کوتاه کیوان محسنی، به بخش «گوشه‌ی فیلم کوتاه» Short Film Corner جشنواره فیلم کن راه یافت.

جشنواره کن معتبرترین جشنواره فیلم جهان از دید هنرمندان سینماست که هر ساله در ماه می در شهر کن فرانسه برگزار می‌شود. «گوشه فیلم کوتاه» بخش جنبی و غیر رقابتی جشنواره است و مهم‌ترین بازار فیلم جهان محسوب می‌شود.

Kayeh Cannes Festival

کیوان محسنی در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید امیدواری اندکی دارد که فیلم کایه در بخش رقابتی کن نیز پذیرفته شود: «من فیلم را تدوین مجدد کردم و زمان فیلم را طبق شرایط جشنواره به ۱۵ دقیقه رساندم. چون فیلم کایه هنوز در جشنواره‌های جهانی روی پرده نرفته، هنوز شانس این را دارد که در بخش رقابتی کن هم پذیرفته شود، ولی بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد، چون معمولا فیلم‌های داستانی در این جشنواره طرف‌دار بیشتری دارد.»

او از احتمال پذیرفته شدن فیلم دیگرش یعنی «بیرون از این» نیز در جشنواره کن در روزهای آینده خبر می‌دهد: «چون این فیلم هم در جشنواره‌های زیادی پذیرفته شده است، نمی‌توانستم آن را برای بخش مسابقه ارسال کنم. اما احتمال دارد که جشنواره فیلم «بیرون از این» را هم در بخش short film corner بپذیرد.»

شصت و نهمین دوره‌ی جشنواره کن امسال از شانزدهم تا بیست و دوم ماه مِی برگزار می‌شود. محسنی در مورد احتمال سفرش به فرانسه برای شرکت در جشنواره هم می‌گوید: «عاقلانه نیست که آدم چنین شانسی را از دست بدهد!»

فیلم کایه چند روز پیش در جشنواره فیلم مستند چیپ کاتس Cheap Cuts Documentary Film Festival نیز پذیرفته شده بود. این جشنواره در روزهای دوم و سوم آوریل ۲۰۱۶ در شهر لندن برگزار خواهد شد.

«کایه» که سه سال قبل برای اولین بار در نهمین جشنواره فیلم کل گراش به نمایش در آمد و تقریبا همه جایزه‌های مهم را برد، یک مستند دلنشین است که مراحل دوخته شدن کایه (نوعی سرپوش برای نوزادان در گراش) را به تصویر می‌کشد. محسنی از مادربزرگ و پدربزرگ‌اش در این فیلم بازی گرفته است و زندگی روزمره‌ی آنان را نیز از خلال مراحل دوخت کایه به تصویر کشیده است.

بدین ترتیب، می‌توان افتخارات این فیلم را به شرح زیر ردیف کرد:

منتخب شصت و نهمین جشنواره کن ۲۰۱۶، بخش «گوشه‌ی فیلم کوتاه» Short film corner

منتخب جشنواره فیلم مستند چیپ کاتس ۲۰۱۶ Cheap Cuts Documentary Film Festival

منتخب سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

منتخب هشتمین جشنواره بین المللی سینمای حقیقت (سینمای مستند ایران)

منتخب ۵۲امین جشنواره منطقه ای اروند: برنده جایزه بهترین تدوین

منتخب  Roma Cinemadoc 2016

منتخب بخش حذفی Film frame festival 2016 هند

منتخب هفتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز: جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران

منتخب نهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش: برنده جایزه بهترین فیلم مستند، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم میراث فرهنگی، بهترین فیلم تماشاگران

short_film_corner

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

9 نظر

  1. تبریک میگم. این خیلی خوبه که هنرمندان گراشی با عکسی یا فیلمی یا هر هنر دیگه ای گراش و به تمام جهان معرفی میکنن.
    موفق تر باشید

  2. در خلال جشنواره امسال و پارسال دوستان زیادی پرسیدن که : “اگه کیوان فیلم آورده جشنواره تا بیاییم!” این نشون میده چقدر آقا کیوان با فیلمهایی که ساخته توانسته جایگاه خودش رو در دل مردم تثبیت کنه و به نوعی سطح انتظارات مردم هم از ایشون بالا بره.
    من هم به نوبه خودم بهت تبریک میگم، و تعریف و تمجیدهای داوران جشنواره را فراموش نمی کنم که چگونه توانایی و قابلیت ات رو اثبات کردند.

  3. با سلام
    از این که شاهد موفقیت و پیشرفت روز افزون دوست عزیز و قدیمیم در هنر فیلم کوتاه و مستند در بخش بین الملل هستم خوشحالم.
    امیدوارم موفقیت های ایشان در عرصه هنر تداوم داشته باشه . با آرزوی بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top