بستن

سه اثر گراش در فهرست آثار در خطر تخریب

هفت‌برکه (گریشنا): کارشناسان فنیِ معاونت فنی میراث فرهنگی فارس از آثار تاریخی گراش بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان گراش؛ طی هماهنگی ریاست میراث فرهنگی گراش با اداره کل میراث فرهنگی فارس و ارسال لیست آثار در فهرست تخریب شهرستان گراش، از طرف اداره کل، سه اثر مهم که در خطر تخریب قرار دارند، شامل خانه شهیدان عظیمی، حمام دهباشی و مسجد آخوند، انتخاب شد و کارشناسان فنی، جهت بازدید از این آثار به گراش اعزام شدند.
طی دو روزی که کارشناسان در گراش حضور داشتند، به اتفاق همراهان و مهندس اسدی، مطالعات میدانی از تک‌تک بناها صورت پذیرفت و مشکلات هر یک به صورت مکتوب نوشته و گزارش داده شد.
در این بازدید مشکلات حمام دهباشی از دیدگاه مهندس جوکار، حاد‎تر از بقیه می‌نمود. او خواستار تخصیص اعتبار و بودجه در اولین جلسه میراث فرهنگی در اداره کل جهت ترمیم این بنا شد. همچنین او خواستار استحکام‌بندی و مرمت سازه‌ای خانه شهیدان عظیمی بود که متاسفانه در دوره‌های مختلف مرمت‌های غیر اصولی در آن صورت پذیرفته است. و در آخرین بازدید، مستندنگاری و آسیب‌شناسی از مسجد آخوند صورت پذیرفت. مهندس جوکار خواستار توجه به این بنا و استفاده از نیروی باتجربه مرمتی در منطقه بود که عدم آن باعث شده سقف این مسجد به صورت غیر اصولی مرمت شود و باعث تخریب سقف و ستون‌های بسیار زیبای این مسجد شود.
در پایان مهندس اسدی، رییس میراث فرهنگی گراش، خواستار تسریع در دادن اعتبار به این سه بنای تاریخی شد و از مهندس جوکار به دلیل حضورش در گراش تشکر نمود.

meras farhingi3

 

3 نظر

  1. خیلی جاها هست که دیگه یا چیزی ازش نمونده یا در استانه تخریب کامل هست مثل برکه چهار طاق ،سد تنگ اب و ……

  2. خدا خیرتان دهد سری هم به مسجد سیف الدین بزنید که این مسجد نیز غریب هست دریغ از یک رنگ که بدیوار ان بمالند این مسجد قدیمی نیز شما دوستداران میراث فرهنگی میطلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top