بستن

یک «نمی‌توانم» برابر هفده «می‌توانم» است

هفت‌برکه: مثبت‌اندیشی و نقش آن در زندگی موضوع اصلی چهل و یکمین جلسه انجمن روان‌شناسی بود.

به گزارش اسحاق آذرآیین، چهل و یکمین جلسه انجمن روان‌شناسی شنبه اول اسفند ۹۴ ساعت ۱۹:۳۰ در سالن کنفرانس دبیرستان شبانه‌روزی ولی‌ عصر (عج) برگزار شد. در این جلسه لیلا منوچهری، کارشناس ارشد روان‌شناسی، به موضوع مثبت اندیشی و نقش آن در زندگی پرداخت.

جهان سراسر انرژی است

منوچهری گفت جهان سراسر انرژی است. به وسیله انرژی‌های مثبت و منفی و قدرت افکار می‌توان آن را جذب کرد. او سپس قانون جاذبه افکار را چنین شرح داد: «این قانون به ما می‌گوید که به هر چیزی که فکر کنیم و هر چیزی که وارد زندگی انسان می‌شود، خود انسان است که به وسیله انرژی‌های مثبت و منفی می‌تواند آن را جذب کند. در اطراف وجود و کالبد انسان، هاله‌ای از انرژی وجود دارد که سرشار از انرژی‌های مثبت و منفی است. حرف‌ها و همه افکار انسان درون هاله می‌چرخند و بیرون نمی‌روند و در نهایت به خود انسان باز می‌گردند.»

منوچهری برای جذب انرژی‌های مثبت نیز راه‌کار داشت: «در واقع وقتی اتفاقی شکل می‌گیرد، قبلا در ذهن ما شکل گرفته است. خلاصه کلام این است که از این قانون انسان می‌تواند با تصویرسازی ذهنی، وقایع و اتفاقات زندگی را به سمت خود جذب کند. در این قانون هرچه احساس بهتری داشته  باشیم و به اتفاقات خوب بیشتری فکر کنیم، آن را بهتر جذب خواهیم کرد که همین امر باعث بالا و بالاتر رفتن و رشد انسان می‌شود. مثلا به یک چیز زیبا فکر کنید؛ به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید؛ تا احساس خوبی پیدا کنید. وقتی که انسان به چیزی عشق بورزد، آن احساس آن‌قدر بزرگ می‌شود که می‌تواند برای انسان خوشبختی بیاورد.»

ضمیرهای سه‌گانه انسان

منوچهری با تقسیم کردن ذهن به سه قسمت (ضمیر خودآگاه، نیمه‌آگاه و ناخودآگاه)، توضیح داد که کارکرد این سه ضمیر (یا ذهن) در کنار یکدیگر، واقعیت بیرونی ما را شکل می‌دهند:

الف) ضمیر خودآگاه یا ذهن خودآگاه آن بخشی از وجود است که نسبت به آن آگاه‌ایم. او تاکید کرد که مردم با رفتارهای ضمیر خودآگاه شما هر روز زندگی می‌کنند. اما این بدان معنی نیست که تمامی رفتارها و کنش و واکنش‌ها از آن صادر می‌شود.

ب) ضمیر نیمه‌آگاه در ارتباط با  ضمیر ناخودآگاه است و باعث یادآوری خاطرات گذشته می‌شود.

ج) ضمیر ناخودآگاه بسیار بزرگ‌تر و نیرومندتر از دو ضمیر دیگر عمل می‌کند و در حدود ۹۰ درصد از واکنش‌های ذهنی ما را نیز همین قسمت تحت کنترل خود دارد. در این قسمت از ذهن، نوعی مرجع کامل پیرامون کلیه وقایع زندگی ما درست می‌شود.

منوچهری در توضیح این ضمیر قدرت‌مند یک مثال ارائه داد: «فرض کنید شما یک تجربه منفی را در زندگی خود به دست آورده باشید. در این شرایط، خاطره آن واقعه ناگوار در ذهن شما ثبت و ضبط خواهد شد. اگر در هر زمان دیگری با یک چنین رویدادی به طور مجدد در زندگی خود مواجه شوید، ضمیر ناخودآگاه به طور اتوماتیک آن خاطره منفی را به یاد می‌آورد و فوراً احساسات، تصاویر و خاطرات مشابه را به ذهن می‌فرستد. کلیه خاطرات گذشته را به یاد شما می‌آورد و به شما آموزش می‌دهد که چگونه می‌توانید با در نظر گرفتن کلیه احساسات و افکارتان به آن پاسخ دهید.»

از ضمیر ناخودآگاه کار بکشید

منوچهری اعتقاد دارد نکته مثبتی که در مورد ضمیر ناخواگاه وجود دارد این است که ما را قادر می‌سازد تا آرزوها و اهداف خود را عملی کنیم: «می‌توانید ذهن خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که سبب موفقیت شما در تمام عرصه‌های زندگی گردد. کلیه افکار، رفتار، و تجربیاتی که از طریق ذهن خودآگاه درک می‌گردند، در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت و ضبط می‌شوند، اما نکته جالبی که باید در این زمینه به خاطر داشت آن است که ضمیر ناخوآگاه هیچ‌گونه تفاوتی میان واقعیت‌ها و تصورات ذهنی فرد قائل نمی‌شود. برای ضمیر ناخودآگاه فرد محدودیتی در زمینه زمان و مکان وجود ندارد.»

اما چطور می‌توان از این خصوصیت ضمیر ناخودآگاه استفاد کرد؟ منوچهری گفت: «یکی از بهترین تکنیک‌هایی که از طریق آن می‌توانید ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه‌ریزی کنید، این است که موفقیت را در ذهن خود به تصویر بکشید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت خودآگاه جذب چیزهایی بشوید که آنها را می‌خواهید. به این منظور می‌بایست تصاویری را که برایتان خوش‌آیند هستند در ذهن خود مجسم کنید. این تجسم هم شامل احساسات شما می‌شوند و هم افکارتان. فکر کردن به چیزهای خوب و مثبت همچنین می‌تواند ضمیر ناخودآگاه را در رسیدن به موفقیت ترغیب کند. شما این قدرت را دارید که افکار خودتان را انتخاب کنید. باید نسبت به چیزهایی که فکر می‌کنید، آگاه باشید و آنها را به طور کنترل شده تحت کنترل خود در آورید.»

تکنیک‌های تصفیه و جذب انرژی‌های مثبت

بخش آخر صحبت‌های منوچهری، مرور تکنیک‌هایی برای تصفیه‌ی هاله‌ی اطراف وجود انسان و فیلتر کردن انرژی‌ها و از بین بردن انرژی‌های منفی بود. این تکنیک به این شرح‌اند:

الف) گفت‌وگوی درونی: «به ‌طور متوسط افراد در هر روز ۶۰ هزار فکر از ذهن‌شان می‌گذرد. شمار بسیاری از این افکار می‌تواند منفی باشد چرا که خیلی از افراد از تأثیر مکالمه درونی مثبت در دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای ناآگاه‌اند. به طوری که اگر انسان یک بار از واژه «نمی‌توانم» استفاده کند، ۱۷ منبع مختلف باید بگویند که می‌توانی تا آن یک بار نمی‌توانم را خنثی کنند.» منوچهری با اشاره به این که اگر هر فرد به پس‌زمینه اصلی مکالمات ذهنی خود که به ‌طور پیوسته در ذهن‌اش تکرار می‌شود توجه کند، به تأثیر مسلم و آنی این مکالمات نه تنها بر افکار بلکه بر عمل‌کرد و رفتار خود نیز پی‌خواهد برد.

ب) گفت‌وگوی بیرونی.

ج) توقف مغز: «اگر موضوعی آزارتان می‌دهد و فکرتان را به خود مشغول می‌کند، می‌توانید با استفاده از کلمه کلیدی «برو بیرون» آن را از خود دور کنید. این امر موجب توقف و تنبیه مغز می‌شود و اصولا رفتاری که به طور مداوم تنبیه شود، به احتمال فراوان منع خواهد شد. و حتی توقف فکر می‌تواند یک پاسخ مثبت باشد و می‌تواند با افکار جایگزینی اطمینان‌بخش یا جملات خوب دنبال شود.»

د) شکرگزاری: «برای استفاده از قدرت شکرگزاری، باید آن را اعمال کنید یعنی آن را به زبان بیاورید. هرچه این شکرگزاری بشتر باشد، انرژی‌های مثبت بیشتری را از خود ساطع می‌کنید و هر چه انرژی بیشتر ساطع شود، انرژی‌های مثبت بیشتری به خود انسان باز می‌گردد.»

smile

3 نظر

  1. در شهرستان گراش باید از امثال سرکار خانم لیلا منوچهری بهره برد و استفاده کرد..
    واقعا کارشون بینظیره یه روانشانس عالی و کاربلد…

  2. خدا را شکر که یه بار اومدیم دیدیم امواج منفی نظیر
    “اینا که بچه ن کاشکی یه عده باتجربه بینشون بود …”
    ” اینا مدرکشون چیه از چه دانشگاهی …؟”
    ” این جلسات به چه دردی میخوره؟ اصلا این که دور هم جمع میشن و حرف میزنن به چه درد شهر میخوره ..؟”
    در عوض دو تا پیام انرژی بخش دیدیم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top