بستن

بازنشر: بازی خوب مهم‌تر از نتیجه

هفت‌برکه: آنچه می‌خوانید سرمقاله شماره ۲۷ نشریه افسانه گراش است. این سرمقاله حدود یک سال و نیم پیش نوشته شد و در آن به فرآیند رسیدن به فرد نهایی تاکید شده بود. با توجه به کنش‌های انتخاباتی روزهای اخیر، این یادداشت در هفت‌برکه بازنشر می‌شود.

بازی خوب مهمتر از نتیجه

محمد خواجه‌پور-تیرماه ۹۳: با گذشتن عمر مجلس نهم از نیمه، نیروهای سیاسی و اجتماعی خود را برای انتخاباتی دیگر در سال ۱۳۹۴ گرم می‌کنند. تلاش برای پیدا کردن رفتارهای انتخاباتی در خبرهای مهم و غیر مهم از نشانه‌های این آمادگی و حساسیت است. در کنار احزاب ملی، در شهرها و حوزه‌های انتخابیه کوچکتر نیز گمانه‌زنی‌ها آغاز شده است. از یک دیدار غیر رسمی تا سخنرانی یک نامزد پیشین همه به عنوان آغاز رقابت انتخاباتی تحلیل می‌شود.

پیامدهای انتخابات مجلس نهم تا ماه‌ها گریبانگیر گراش بود. هر کدام از گروه‌های نقش‌آفرین دیگری را به تصمیم‌گیری نادرست و حتی خیانت متهم می‌کرد و می‌کند. تحلیل‌های انجام شده نیز بیشتر معطوف به نتیجه بود یعنی با توجه به نتیجه انتخابات به دنبال بررسی اثر آن بر شهرستان گراش هستند در حالی که به نظر می‌رسد آسیب اصلی به فضای سیاسی شهر بیش از آن که به خاطر نتیجه باشد به دلیل نادیده گرفتن فرآیند رسیدن به تصمیم بوده است.

اما اگر نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم آنچه اتفاق افتاد نه تصمیم اشتباه بلکه عدم تصمیم بود. در فقدان یک فرآیند تصمیم‌ساز، مردمی که منتظر یک اجماع بودند تا روز انتخابات سردرگم باقی ماندند. تجربه انتخابات گذشته بدون این که کسی را به پای میز محاکمه بکشانیم می‌تواند برای ترسیم نقشه راه انتخابات آینده موثر باشد.

گزینه‌های مختلفی همانند حضور با یک نامزد از گراش در انتخابات، حضور چند نامزد گراشی تا روزهای پایانی، مصالحه با لار، مقابله با لار از طریق همکاری با توابع لارستان و تاکتیک‌های گوناگون دیگری قابل ارزیابی است اما پیش از رسیدن به این مرحله باید مشخص شود چه کسانی و با چه اعتباری قرار است تاکتیک و یا فرد نهایی را انتخاب کنند.

Afsaneh27

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. نظر آقای خواجه پور محترم اما این جمله زیر خیلی صحیح نیست

    یعنی با توجه به نتیجه انتخابات به دنبال بررسی اثر آن بر شهرستان گراش هستند در حالی که به نظر می‌رسد آسیب اصلی به فضای سیاسی شهر بیش از آن که به خاطر نتیجه باشد به دلیل نادیده گرفتن فرآیند رسیدن به تصمیم بوده است.

    عده ای برخلاف تصمیم کارگروه اقدام به دور زدن کردن که اتفاق مورد نظر اونها افتاد
    خیال باطلی هست که فکر کنیم نیروهای فعال شهر درک درستی از وضعیت انتخابات ندارن اونها خوب می دونن دارن افسار انتخابات رو به کدوم طرف می کشن فقط این مردم هستن که باید اونهایی که دارن منافع رو به سمت توده مردم هدایت می کنن یا اونهایی که به سمت منافع شخصی شون رو بشناسن
    شناخت این مسئولین هم در روز انتخابات مشخص نمی شه بلکه باید برگردیم و سابقه اونها رو مرور کنیم

  2. به نظرم باز هم آن اتفاقات تکرار خواهد شد چون ما ملت کم حافظه ای هستیم و هیچ وقت درس نمیگیریم .هیچ کدوم از کاندیداها و کسانی که بهشون نزدیک هستن مایل به کناره گیری نیستن(به نظر میاد هیچ کدوم منافع شهر رو در نظر نمیگیرن)ولی بازم امیدواریم یکی قهرمان این قصه بشه و خودخواهی رو بذاره کنار و نه به نفع رقیب بلکه به نفع منافع شهر کناره گیری کنه.

  3. گرشینا امسال خیلی از انتخابات و کاندیدها و شور هیجان انتخاباتی نمیگی،؟؟؟؟
    چیه؟؟؟ ترسوندنتون؟؟؟؟
    یا دستور باید بگیر ابتدا؟؟؟
    به هر حال مستقل باشید و آزاد.
    سایتهای شهر کناری فوقالعاده فعال و به روز هستن

  4. یکی دو دوره هستش که صندوق رای برای ما حکم سطل رو داره و نزدیک به ٢٠٠٠٠ رای رو یک روزه دود می کنیم
    وقتی به ارای شهرهای مختلف نگاه بشه می شه دید همشون هوشمندانه رای دادن الا ما
    منفعتی واسمون نداره
    چون نمی تونیم کنار هم بشینیم و یک دل و یک صدا بشیم
    نمی دونم کی قراره بیدار بشیم کی قراره یک دل بشیم و یک ملت واحد
    واسه قضیه شهرستانی همه یک دل بودن و خدا هم کمک کرد نه ناساگی بود و نه برق روزی همه فقط و فقط گراشی بودن

  5. تصویر شفاف شکست

    آیا ما در آستانه‌ی بدترین دوره و تلخ‌ترین شکست سیاسی شهرمان هستیم؟ بله. دوره‌ای که به وضوح سوختن سرمایه‌های انسانی شهرستان را به همراه خواهد داشت. اما آیا این اولین بار که چنین تجربه‌ای را از سر می‌گذرانیم؟ نه! ما به چشم خود دیده‌ایم که سرکشی‌ها و لجاجت برخی سیاسیون شهر، چگونه با سرنوشت مردم بازی می‌کند.
    چنان که پیدا است قرار نیست هیچ‌کدام از نامزدها به نفع منافع شهرستان کناره‌گیری کنند. کسی که کنار نکشد، آراء تقسیم می‌شود. این اتفاقی است که در سال‌های آینده اعتماد به نفس و خودباوری نخبگان سیاسی شهرستان برای شرکت در انتخابات و حضور موثر در آینده این شهر، کاهش خواهد داد.
    آیا اگر فردی همچون دکتر فتحی که در شورای شهر بیشتر از ۹ هزار رای را به دست آورده، در انتخابات مجلس از بخش مرکزی گراش رای کمتری بیاورد، دیگر می‌تواند به صحنه‌ی سیاسی منطقه بازگردد؟
    به نظر می‌رسد درست‌تر و بهتر آ‌ن است که نامزدهای جوان‌تر به احترام مردم شهرستان، کناره‌گیری کنند. چرا که برای حضور و درخشش جوان‌ترها هنوز وقت هست و چه بسا در فرصت پیش‌ِ رو به مهره‌های سوخته در ذهن مردم تبدیل شوند.
    ظاهرا کارگروه از دکتر بهمنی عبور کرده و به دکتر فتحی رسیده است؛ ولی آیا کسی را راضی به کناره‌گیری کرده است؟
    امروز خبردار شدم که هم بهمنی در انتخابات حضور خواهد داشت و هم فتحی. پس عملا وحدتی نیست و امیدی هم نیست. یعنی ما عینا همان راهی را می‌رویم که لار می‌خواهد. کسی نیست بپرسد سیاست و کیاست کجاست؟

    آقایان خودتان فکر کنید و به احترام آن‌هایی که منتظر آرایشان هستید تا بر کرسی سبز تکیه زنند، گفتگو کنید و خودتان به تفاهم برسید و به یک نفر برسید. فقط یک نفر!

  6. خودخواهی کاندیداها و عدم اجماع دلسردی بخشی از مردم در رای دادن را به همراه دارد.بنده به شخصی رای میدهم که از دل یک اجماع بیرون آمده باشد.اجماعی که تمام جوانب امر را سنجیده باشند.اجماعی که در آن مهمترین معیار انتخابش محبوبیت یک کاندیدا در منطقه و سابقه وتجارب آن شخص باشد.دوستان توجه داشته باشند اجماع بد بدتر از اجماع هسش.

    1. بیاین دلسرد نباشیم و با تلاش و همدلی یک کمپین تشکیل بدیم برای حمایت از اجماع
      این بار نوبت تک تک مونه که این گره رو باز کنیم

      #اجماع ام آرزوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top