بستن

گزارش تصویری ۶- خیره به روبه‌رو

گریشنا: روزهای محرم در کنار عزاداری، فرصتی برای تجدید دیدار با دوستان است. بسیاری از گراشی‌های دور از دیار از این فرصت برای بازگشتن به گراش استفاده می‌کنند. در خیابان که قدم بزنی، هر از چند متر با دوستی روبه‌رو می‌شوی و بازار سلام و احوال‌پرسی به اندازه بازار نذری و پذیرایی گرم است.

علی افشار در این مجموعه عکس از مردم حاضر در مراسم‌های محرم به یادگار عکس گرفته است.

Ashora 94 (15)

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

17 نظر

  1. اکثر عکس ها شخصی بود و یا از دوستان خودشون عکس گرفته بودن!
    برای سایت گریشنا که بازدید کننده زیادی داره گذاشتن چنین گزارش هایی جنبه خوبی نداره!!!!!!
    بهتر بود از مراسم روز عاشورا گزارش تهیه میشد تا اینکه فیگورها به نمایش در میومد

  2. با‏ ‏عرض‏ ‏سلام‏ ‏و‏ ‏خسته‏ ‏نباشد‏ ‏به‏ ‏همشهریان‏ ‏گراشی‏ ‏و‏ ‏ضمن‏ ‏تسلیت‏ ‏به‏ ‏مناسبت‏ ‏ایام‏ ‏سوگواری‏ ‏و‏ ‏عاشورای‏ ‏حسینی….‏ ‏من‏ ‏از‏ ‏همین‏ ‏جا‏ ‏به‏ ‏همه‏ ‏ی‏ ‏بچه‏ ‏ها‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏طباخ‏ مساجد‏ ‏و‏ ‏حسینیه‏ ‏ها‏حضور‏ ‏داشتند‏ ‏و‏‏ ‏حسابی‏ ‏سنگ‏ ‏تموم‏ ‏گذاشتن‏ ‏خسته‏ ‏نباشید‏ ‏و‏ ‏دست‏ ‏مریزاد‏ ‏میگم‏ ‏که‏ ‏واقعا‏ ‏زحمت‏ ‏کشیدن‏ ‏و‏ ‏متاسفانه‏ ‏در‏ ‏کادر‏ ‏گریشنا‏ ‏هیچ‏ ‏تصاویری‏ ‏ندارن

    1. البته پوشش دادن زحمات همه افرادی که برای آماده‌سازی مراسم تلاش می‌کنند امکان‌پذیر نیست، اما سعی کرده‌ایم تا حد امکان در یکی از گزارش‌های تصویری گوشه‌ای از آن را به تصویر بکشیم.
      این گزارش را ببینید:
      http://www.gerishna.com/archives/45167

  3. سلام به همه عزا داران حسینی چرا واکاوی دعوا های پیش امده. را نمیکنید مگه این افراد ارث پدریشان از عزا داران طلب دارند که باعث ابروریزی میشونند

  4. عکسهای بی ربط به مراسم روز عاشورا !!!! اون هم عکسهای افراد همه با لبخند و چهره بشاش در روز عاشورا ، فیگور جالبی برای روز عزا نیست , شبیه یک روز شاده نه روز عاشورا !!
    بیشتر به درد البوم خانوادگی میخوره تا گریشنا

  5. سلام
    فکر کنم از دستتون در رفته این عکسارو گذاشتین . راستش کمی عجیبه گذاشتن این تیپ عکسا. خداییش اینجور نیس جناب خواجه پور و غفوری؟؟ پاسخی دارید عایا؟

  6. من خودم استقلالی ام ولی چه لزومی داره ما در روز عاشورا به فکری کری خوندن و عدد نشان دادن باشیم واقعا انجام این کارها در این روز عزیز زشت ترین کار محسوب میشه در کل اغلب عکسا هم شخصی بود و همراه با چهره های خندان اونم در روز عزیز عاشورا که همه ی ماها باید بخاطر امام حسین و واقعه کربلا خون گریه کنیم.

  7. به تنها چیزی که ربط نداشت روز عاشورا بود… .پسر های گراشی که دیدن ندارن اونم با اون لبخند های ژکوندشون…

  8. سلام
    بحث های دوستان توی کامنت ها ربطی به علی افشار عکاس این عکس ها نداره. من به عنوان عکاس می خوام از زاویه دید یه عکاس حرف بزنم.
    قبل از همه چیز باید بگم عکس هایی که بالا دیدیم از لحاظ کیفی و ترکیب بندی و رنگ و نور بسیار ضعیف هستند. یه عکاس برای اینکه به عکسای قوی ترش لطمه نخوره باید از انتشار این عکسا در جاهای عمومی خودداری کنه.

    اما بحث لبخند ها و قیافه های بشاش و محتوای عکس دقیقا چیزی است که این عکاس دیده و ثبت کرده که اتفاقا به نظر من ثبت خوبیه. طبق قواعد و اصول هزار ساله عزاداری در ماه محرم به این بینش رسیده ایم که محرم یعنی غم، ماتم ، درد و اندوه و مصیبتی که تاریخ نظیرش را به خود ندیده است . اما جامعه چیز دیگری را نشان می دهد. همه یی مردم این جامعه ۲۴ ساعت شبانه روز عزاداری نمی کنند. واقعیتی است که همه ی ما حتی شماها که انتقاد کردید همینطوری هستیم. لحظاتی را از این اجتماعات رو به دید و بازدید می گذرد . و یا مسایل دیگر. مثلا شاید شما نیز در طول این چند روز مراسم به آن برخورد کرده باشید. خنده های مردم در حال عزاداری، دعواها و جر و بحث ها و زد و خورد ها، کثیفی خیابان و چیزهایی از این قبیل که آسیب های محرم محسوب می شوند. به نظر من ثبت این زشتی های محرم دلیلی بر زشت بودن کار عکاس نیست. عکاس مستند آنچه که می بیند را ثبت می کند. خواه دوستانش باشند، خواه مردم کشورش و یا کشورهای دیگر. او موظف است آنچه را دیده بدون اعمال هیچ گونه تغییری در محتوای عکس آن را به نمایش بگذارد.
    با آرزوی موفقیت برای همه عکاسای خوب شهرمون.

  9. من‏ ‏کمال‏ ‏تشکر‏ ‏دارم‏ ‏از‏ ‏تمام‏ ‏عکاسان‏ ‏شهرمون‏ ‏…‏ ‏اینقدر‏ ‏دید‏ ‏منف‏ی‏ ‏خودتون‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏رخ‏ ‏عکاس‏ ‏بدبخت‏ ‏نکشین‏ ‏.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top