بستن

انجمن میراث فرهنگی گراش تشکیل شد

گریشنا: بعد از راه‌اندازی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گراش، نخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی گراش نیز تشکیل شد.

به گزارش گریشنا؛ شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۴، اداره میراث فرهنگی گراش در خانه شهیدان عظیمی میزبان اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان گراش بود. فرماندار گراش رییس این انجمن محسوب می‌شود، و ادارات میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهرداری و شورای شهرستان اعضای حقوقی آن هستند. اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی و انجمن ایکوموس گراش نیز از دیگر حاضرین جلسه بودند. احیای انجمن‌های میراث فرهنگی از بهمن ۹۳ با دستور سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون ریاست جمهوری، انجام شد.

Miras02

فرماندار: ادارات به اداره میراث فرهنگی کمک کنند

اصغر فرودی، فرماندار گراش، در نخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان گراش، از اقدامات مهندس اسدی در راه‌اندازی این اداره تشکر کرد و گفت: «مراحل راه‌اندازی اداره به سرعت انجام شده است و حضور در نمایشگاه شیراز هم خوب و افتخارآمیز بود.»

فرماندار گراش از دیگر ادارات خواست که به اداره میراث فرهنگی یاری برسانند: «اداره میراث فرهنگی نوپاست و توقع‌ داریم همه کمک کنند و این قضیه تقویت شود. اگر میراث فرهنگی شهرستان را احیا کنیم نتایج مثبت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.»

مهندس جواد اسدی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش، از فعالیت‌های دوماهه اداره از زمان راه‌اندازی به اعضای انجمن گزارش داد: «آماده‌سازی یکی از اتاق‌های موزه مردم‌شناسی به عنوان اداره میراث‌فرهنگی، شرکت در نمایشگاه شیراز، بازدید از آثار تاریخی همانند مسجد آخوند و برکه گبری از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره در این مدت بوده است.»

عبدالعلی صلاحی به سوابق تشکیل انجمن میراث فرهنگی اشاره کرد: «انجمن میراث فرهنگی گراش در زمان بخشداری گراش، یکی از نخستین انجمن‌های میراث فرهنگی بود که در منطقه فعال بود. اسناد فعالیت‌ها موجود است که بهتر است با توجه به راه‌اندازی اداره، به اداره میراث فرهنگی منتقل شود.»

مهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، به یک بخش‌نامه اشاره کرد: «به تازگی بخشنامه‌ای صادر شده است که به برکه‌های با قدمت بالای شصت سال اجازه تخریب و فروش داده نمی‌شود و پیگیری این بخش‌نامه با ادارات میراث فرهنگی و اداره اوقاف است.»

خرم، رییس شورای شهرستان گراش، نیز خواستار توجه به میراث روستاها و بخش‌های شهرستان شد: «خواهان این هستیم که سد گمپو که ثبت ملی است. زیر نظر فداغ و میراث شهرستان گراش برگردانده شود. این سد ظرفیت گردشگری بالایی دارد.»

محمد خواجه‌پور و مهندس آرمان‌مهر از سوی انجمن ایکوموس گراش نیز برای مستندنگاری و تسهیل در امر ثبت آثار و همچنین مشارکت در برنامه‌های اجتماعی اعلام آمادگی کردند.

از موزه مردم‌شناسی تا تیم والیبال

از دیگر تصمیمات این جلسه، آماده‌سازی بخش‌های دیگر خانه شهیدان عظیمی برای راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی بود. فرماندار گراش بر پیگیری تکمیل چارت سازمانیَ اداره تاکید کرد. غلامرضا عباسی اعلام آمادگی کرد که سلاح‌های قدیمی خود را به موزه مردم‌شناسی منتقل کند. رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گراش ساخت یک سیستم حفاظتی مناسب و یا استخدام یک فرد به عنوان نگهبان را از اولویت‌های راه‌اندازی موزه دانست.

در بخش ثبت آثار ملی و تاریخی، ثبت مسجد سیف‌الدین در بافت قدیم گراش به عنوان اولویت تعیین شد. قرار شد اداره میراث فرهنگی با بررسی آثار میراث معنوی شهرستان، برای ثبت آنها اقدام کند. مرمت حمام دهباشی با همکاری موسسه توسعه و همیاری گراش و شهرداری، در برنامه اداره میراث فرهنگی قرار گرفت.

از دیگر مصوبات جالب این جلسه، تصمیم در مورد تیم والیبال هفت‌برکه بود. به پیش‌نهاد اعضای تیم والیبال هفت‌برکه، این تیم زیر نظر اداره میراث فرهنگی گراش در مسابقات ورزشی شرکت خواهد کرد.

Miras03

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top