بستن

۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت خانه شهیدان عظیمی

هفت‌برکه: خانه شهیدان عظیمی و موزه‌ی مردم‌شناسی شهرستان گراش با تخصیص اعتباری بالغ بر سیصد میلیون تومان مرمت می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، سید عفیف‌الدین زندوی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان گراش، همزمان با ۲۹ فروردین، روز جهانی بناها و محوطه‌های باستانی (ایکوموس)، از اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار با پیگیری نماینده مجلس برای تعمیر و مرمت خانه شهیدان عظیمی خبر داد و گفت: «با تخصیص این اعتبار، ما از مردادماه کار را به پیمانکار واگذار خواهیم کرد. مناقصه برای انتخاب پیمانکار از سوی اداره کل میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و کسانی که گرید مرمت دارند واجد شرایط هستند. انتخاب ما مهندس آرمان‌مهر است. البته امکان دارد مناقصه به صورت امانی به اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز واگذار شود.»

خانه‌ی شهیدان عظیمی پیش از این نیز چندین بار مرمت شده است (). زندوی می‌گوید: «هر چند این خانه چندین بار مرمت شده است اما هنوز نیاز به کار دارد. بعد از واریز نهایی بودجه ما در نظر داریم تا سبک‌سازی سقف، برداشتن چوب و مئر ضلع جنوبی، کف‌سازی تمامی اتاق‌ها، در و پنجره چوبی و محکم‌سازی این خانه را انجام دهیم.»

آثار تاریخی زیادی در شهرستان گراش نیازمند مرمت هستند. ابوالحسن محمودی، مسئول دفتر مهندس حسین‌زاده، درباره اختصاص این بودجه به خانه شهیدان عظیمی گفت: «برای تخصیص اعتبار از محل بودجه ما تنها مجوز دادن آن به پروژه‌های کد‌دار را داریم. در حوزه‌ی میراث فرهنگی گراش تنها خانه‌ی شهیدان عظیمی کددار بود و بقیه آثار کددار نبودند.»

حمید عالمی، کارشناس مالی فرمانداری گراش، در مورد بودجه اختصاص یافته می‌گوید: «از اعتبارات جدول ۵_۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (اعتبارات در اختیار نمایندگان) مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان جهت مرمت خانه شهیدان عظیمی اختصاص یافته است که از این مبلغ، ۲۰۰ میلیون جذب و نزد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که پس از مناقصه و انتخاب پیمانکار، وجه جذب شده بابت مرمت خانه شهیدان عظیمی پرداخت می‌شود. البته مبلغ ۱۰۰ میلیون دیگر تاکنون جذب نشده که در حال پیگیری جذب آن می‌باشند.»

کارشناس فرمانداری گراش ادامه داد: «مبلغ ۲۴۰ میلیون از محل اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز سال ۱۴۰۰ هم به میراث اختصاص یافته که تاکنون تخصیص و جذب نشده است و تا پایان شهریور  ۱۴۰۱ فرصت جذب آن است.»

عالمی در جواب به این سوال که آیا برای مرمت دیگر آثار مثل برکه حاج اسدالله هم برنامه‌ای وجود دارد یا نه؟ گفت: «در خصوص مرمت برکه حاج اسداله با توجه به این که کد پروژه ندارد و مرمت آن هزینه‌ی بالایی دارد، فعلا امکان تامین اعتبار نیست. اما اگر سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی به شهرستان رسید، حداکثر تلاش جهت اختصاص اعتبار به ترمیم برکه حاج اسداله خواهیم داشت.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top