بستن

فضای سبز شهری در روزگار کم‌آبی

گریشنا: معضل کم‌آبی و خشک‌سالی کم‌کم دارد خودش را بیشتر از قبل نشان می‌دهد. گواه آن پیام‌ها و هشدارها در مورد کم آبی است که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل به دست ما می‌رسد. در همین شهر ما نیز کم‌آبی باعث بروز مشکلات زیادی شده است، و بسیاری از ادارات را درگیر کرده است، از جمله مشکلی که بین اداره‌ی آبفا و شهرداری بر سر آب‌دهی فضای سبز و آب‌رسانی آبنما‌ها با آب شرب و مصرفی پیش آمده است. ‫برای این که بدانیم این مشکل از کجا آب می‌خورد، سری به یکی از گروه‌های واتسآپ می‌زنیم که مسئولان شهرداری و آبفا و گروهی از شهروندان در آن حضور دارند و در حال بررسی و صحبت در مورد این مساله‌اند‬.‬
یکی از اعضای حاضر در این گروه می‌گوید: «چرا به فضای سبز رسیدگی نمی‌شود؟ وضعیت بعضی خیابان‌ها و فضای سبز واقعا خراب است. مثل این که فقط درخت‌ها را آبیاری می‌کنند.»

حسینی، روابط عمومی شهرداری، در جواب به او می‌نویسد: «مشکل اصلی کم‌آبی است، چاه‌ها مثل قبل آب نمی‌دهند و گرما هم بیشتر شده است. یک نگاه اگر بیاندازید به چمن‌های پارک، متوجه می‌شوید چمن‌هایی که زیر سایه درخت‌ها هستند، زنده‌تر‌ند.»
محمدصادق جباری، رئیس اداره آبفا حرف‌اش را این‌طور شروع می‌کند: «در خصوص‌ آب‌رسانی فضای سبز بایستی خدمت عزیزان عرض کنم متاسفانه در اوج خشک‌سالی و قحطی قریب‌الوقوع، آب لازم برای آبیاری فضای سبز، چمن، آب‌نما و فواره‌های شهر که خوشبختانه یا متاسفانه بسیار گسترش یافته و در حال توسعه هستند با آب شرب تامین می‌شود.»

bostan-lalh6
با شنیدن این صحبت، یکی از شهروندان در این گروه گفت: «باید هرچه زودتر‌ به فکر تصفیه‌خانه‌ی آب و فاضلاب بود، با این وضعیت یکی از فوریت‌های شهر محسوب می‌شود. حداقل آب فضای سبز و ساخت و ساز مردم را می‌تواند تامین کند تا دیگر برای این کار از آب شرب استفاده نشود.»
حامد عبدالهی اظهار می‌کند: «اگر مشکل کم آبی داریم پس ساخت آب‌نمای سر خیابان آبیاری چه ضرورتی داشت؟ شنیده‌ام قرار است سر خیابان بسیج و درمانگاه هم آب‌نما بزنند.»
بعد از او، علی‌اکبر شامحمدی جواب می‌دهد: «خوب بزنند. من قول می‌دهم با صرفه‌جویی حداکثر ده نفر موقع حمام گرفتن آب این آب‌نماها تامین شود.»
این‌بار ابوالحسن حسینی می‌گوید: «در بحث فضای سبز، دیروز دو مهندس فضای سبز از شیراز آمدند شهرداری، و فضای سبز سطح شهر را به آن‌ها نشان دادیم و قرار است در این رابطه راهکارهایی را ارائه بدهند.»
شخصی دیگر نیز در همین راستا بیان می‌کند: «البته به نظر من همه این معضلات به نهادها و ادارات برنمی‌گردد. بنده به عنوان حامی محیط زیست عنوان می‌کنم گاهی یا بسیاری از موارد مشکلات به فرهنگ عمومی و مردمی برمی‌گردد. حتی تلف کردن آب شرب.»
در این میان حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای شهر، از رئیس اداره‌ی آبفا می‌پرسد: «جناب جباری، اگر چاه شماره ۶ که شهرداری با میلیون‌ها تومان سرمایه‌گذاری، آب را با خط ۶ اینج به پارک شهر منتقل کرده و با تانکر فضای سبز آبیاری می‌کند، آب شرب محسوب می‌شود، پس چرا شما آن را در اختیار شهرداری قرار داده‌اید؟»

sharak
جباری پاسخ می‌دهد: «بله. درسته. آب چاه شماره ۶ غیر شربه و بخشی از فضای سبز را آبیاری می‌کند، اما حتی در همین پارک شهر روبه‌روی بیمارستان هم علی‌رغم این‌که وصل به چاه شماره ۶ هست، از آب شرب هم چند انشعاب وصل شده است. از جمله فواره‌های پارک و قسمتی از چمن‌کاری‌ها و در واقع از آن استفاده حداکثری نمی‌شود. البته مهندس زارع شهردار شهر در پی حفر چاه و همچنین استفاده از آب فضای سبز هستند که ضمن تقدیر از توجه‌شان امیدواریم به نتیجه برسند. در واقع در سال‌هاى گذشته شهرداری بدون پیش‌بینی جهت تامین آب، اقدام به توسعه فضای سبز نموده. در همین شهر مجاور در بلوارهایش چاه حفر کرده و با آب آن فضای سبز را آبیاری می‌کنند و با توجه به این که خط سد سلمان برای این سه شهر لار و گراش و اوز مشترک هست و امسال میزان آب موجود جوابگوی مصرف نیست، آبیاری فضای سبز در گراش مورد اعتراض زیاد توسط مسوولان این دو شهر هم هست.»
یکی از افراد حاضر در گروه این‌طور فکر می‌کند: «در هر صورت بحث کمبود آب یک بحث ملی است نه نقطه‌ای. برای اختلاف شهرداری و آبفا، همت عمومی مردم و مسوولین برای مقابله با آن لازم است و در کل همه در یک تیم هستیم در مقابل غول خشکسالی، نه در مقابل هم.»
فرد دیگر این موضوع را این‌طور ادامه می‌دهد: «با درایت و همراهی مردم و مدیریت اداره آبفا هم می‌توان برای نشاط و شادابی روحیه شهروندان آب‌نما در سطح شهر ایجاد کرد و هم بر بحران کم آبی فائق آمد.»
او در مورد جوی آب کوچه‌ی شهید سلمانی از رئیس اداره‌ی آبفا می‌پرسد: «سالیان سال است که آب در این کوچه سر‌ریز می‌شود و هدر می‌رود. کی قرار است این مشکل در این کوچه حل شود؟»
جباری در پاسخ می‌گوید: «آن‌جا ظاهرا فاضلاب است. البته بنده پیگیری کردم و همکاران را فرستادم که آن‌ها این نظر را داشتند اما باید جهت اطمینان کامل شخصا هم بازدید کنم.»
او نیز در جواب به مهندس جباری بیان می‌کند: «شخصا پیگیری فرمایید، خواهید دید این حجم آب در طول سال‌ها، جاری بودن‌اش کم و زیاد نمی‌شود، بوی بد فاضلاب نمی‌دهد ، تغییر رنگ نمی‌دهد و همیشه زلال است.»
این بار جباری با گفتن «حتما» این بحث را خاتمه می‌دهد.

نظر شما چیست؟ فضای سبز گراش زیاد یا کم است؟ آیا منابع آب شرب برای حفظ فضای سبز استفاده شود؟

nakel-bolvar-sepa1

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

17 نظر

  1. سلام وخسته نباشید خدمت شما دوستان دل سوز
    کم ابی هستش درست !!!
    ایا این کم ابی فقط شامل شهر ما میشه.؟
    فکر نکنم! همه جا هستش ولی بیشتر جا ها با برنامه ریزی و هدف دار کردن کارهای خودشون رو دنبال میکنن، ولی متاسفانه یا خوشبختانه گراش هر چی اید بگذرده.
    من بی سواد بیشتر از چندین بار برای مشکل کم ابی برای اب یاری فضا سبزکه شما دارید میگید یا همون آب نماهای شهری که بی تاثیر نیست در خنک کردن هوای شهر وشادی هم شهری های عزیز،شهرداری و چند جای دیگه پیش نهاد دادم چرا اب باران رو هدایت نمیکنید به این اب انبار های سطح شهر چرا همه فاضلاب ها شهری هدایت کردید به اب انبار ها که نشه از اونها استفاده کرد. اما متاسفانه کو گوش شنوا. همین هفت برکه که در حال حاضر خشک شده ایا نمیشه با درصد کمی از خرج های الکی که سطح شهر داره میشه تمیزش کرد و هنگام بارندگی اب بارون هدایت کرد اونجا؟
    یا از اب برکه کل که خیلی دارن شخصی استفاده میکنن برای اب یاری درختان فضای سبز استفاده کرد.
    کاراز ته بن خرابه. نه کم ابی یا درست کردن اب نما سطح شهر.
    شاید ربطی به اینجا نداشته باشه. این خط کشی های خیابون سطح شهر کسی نیست که نظارت کنه؟ من که متوجه نمیشم این ها از چه مادی استفاده کردن که ده روزه از سطح خیابون ها داره پاک میشه. به این میگن ، بیرون ریختن پول !!!!!!!
    مسولین شما ها مسولین نه من که تو این شهر هیچ کارهم. یا چهار تا مهمون های شهر های دیگه به فکر باشید با تشکر

  2. کاش مسولان هم به این سوال جواب میدادن ،اگه اب برای فضا سبز شهر که عموم از ان استفاده میکنن و زیبایی بسیاری برای شهر دارد نیست پس این همه اب شرب که به باغ و باغچه ها برای تفریح پولدار ها میدن از کجا میاد؟این همه چاه غیرمجاز زدن ،چرا هیچ مسئولی از ان حرف نمیزنه؟

  3. وقتی هرکسی برای خودش ویلایی درست کرده و توی اون یه حلقه چاه ناقابل حفر کرده نباید توقع داشت منابع زیرزمینی نیاز ما رو برآورده کنه. البته این که چگونه در منطقه ای که سالهاست ممنوع الحفر اعلام شده چاه های تازه حفر میشه الله اعلم.

  4. باسلام.اول یه پیشنهاد دارم اینکه چمن مصنوعی چرا تو منطقه استفاده نمیشه؟گرونه؟میدونید که بیشترین اب فضای سبز رو چمن میکشه و انتقاد هم اینه ما به گفته مسوولین ۱۲۰حلقه چاه غیر مجلز داریم حالا سر یه حلقه چاه مجوز دار شهرداری دعوا داریم.۱۲۰تا میدونین چقده؟اونم شبانه روز اب میکشن ومیفروشن.هم ابش حرومه هم یوه هایی که با ابیاری این اب ها ثمر میدن حرومه.اهای باغ دارها بدونین خودتونو به کوچه علی چپ نزنین والا

  5. اول صرفه جویی در مصرف,دوم استفاده از آب های روان و ذخیره کردن آب باران در آب انبارها.چرا از منبع های ذخیره با این حجم زیاد(آب انبارها) استفاده نمیشه؟

  6. می بایست اداره امور آب و فرماندار و اداره آبفا هماهنگ بشن برای جدا کردن آب شرب از آب کشاورزی و آبیاری فضای سبز. که این امکانپذیر نیست مگر تلاش برای جذب بودجه در تاسیس تصفیه خانه آب و فاضلاب.

  7. مشکل کمبود آب درآینده یکی از مشکلات حاد منطقه میشه حتی ممکنه بعضی از روستاهاو شهرها کلا خالی از سکنه بشه با اینحال فعلا همه خودشون زدند به بی خیالی دارند آبها را با درست کردن باغها و باغچه هایی که در آینده با کمبود آب ناگزیر از خشک شدنه تلف میکنند شاید زمانی همه به خودشون بیان که کار از کار گذشته باشه و برای بدست آوردن آب شرب با شهرهای اطراف درگیری و خونریزی بشه حالا هی باغ درست کنید و با دلالی قیمتشو بالا ببرین بالاخره باید یه جایی این پولها حروم بشه والا!!!

  8. احتمال زیاد یکمی طولانی می شه ولی فکر کنم ارزش خوندن داشته باشه
    خب مستقیم بریم سر اصل مطلب
    مسولین اگه بحران اب رو جدی گرفتن و واقعا می خوان کاری انجام بدن فکر کنم برای شروع بهتر باشه ۱۲۰ حلقه چاه غیر مجاز که حفر شده رو تخریب کنند تا یه حسن اعتمادی بر قرار شه!( بدون توجه با اسم صاحب چاه)
    خب بریم سر بحران اب
    چند ساله هست این ایده رو تو سر داشتم ولی نمی دونم چرا تا الان مطرحش نکردم شاید به خاطر نبودن گوش شنوا!
    همون طور که می دونید اکثر ساختمان های اداری و مسکنی سطح شهر در فصل تابستان با کولر های سانترال خنک می شن
    اگه بیشتر دقت کرده باشین اکثر این کولر های یک لوله برای خروج اب دارن که معمولا زیر این لوله سطل قرار داره و در بیشتر مواقع به فاضلاب ریخته می شه!
    چرا ما از این اب استفاده نمی کنیم برای ابیاری فضای سبز!!!!؟؟
    حتما میگید خب چطوری مگه می شه استفاده کرد!
    جواب بسیار ساده است به راحتی می شه یک یا چند اب انبار رو در نظر گرفت تا مردم این اب ها رو به اب انبار بریزن و برای ترغیب شدن مردم به این امر باید اگهی بخشی کامل صورت بگیره و مثل شهر های بزرگ که در نقاط مختلف دکه های وجود داره که با تحویل دادن زباله می تونی معادل ریالی اون روغن ، پودر لباس شویی،پاکت زباله و … دریافت کنی برای تحویل دادن هر لیتر اب معادل ریالی ان چند قلم کالا تحویل بگیرید!( برای چند نفر هم شغل فصلی به وجود میاد)
    البته این پیشنهاد در فصل زمستان کارایی چندانی نداره ولی مسولین می تونن در فصل های پیش رو پیشنیاز های طرح رو اجرا کنند تا دوباره در تابستان دوچار مشکل نشیم!
    البته این بخشی از کارهای که باید صورت بگیره
    مثلا در بخش کشاوزی باید حدالامکان از شیوه های نوین ابیاری استفاده کنیم و ابیاری سنتی رو به طور کامل کنار بزاریم.
    که این خود بخش زیادی از مشکلات رو بر طرف می کنه
    لازم به ذکره ما در شهر اب انبار های زیادی داریم که تبدیل به زباله دونی شده اگه واقعا مسولین بحران رو جدی گرفتن باید زودتر کارگروهی تعیین شه برای پاک سازی و برسی اب راهای منتهی به اب انبار ها تا از بارش باران در فصل های پیش رو بیشترین استفاده رو داشته باشیم ان شالله
    موفق و پیروز باشید

  9. فک کنم عزم جدی وجود نداره برا جدا کردن اب شرب از اب فضای شهری و همچنین پلپم چاه های غیر مجاز.وگرنه باحکم دادگاه میشه پلمپ کرد.خداکنه مسوولین قبل از اینکه بحران اب به فاجعه کم ابی تبدیل بشه لا اقل تو شهرمون اقدامی عملی انجام بدن.

  10. خوشک سالی فقط ربط داره به ابیاری فضا سبز؟
    اقای جباری عزیز کاش شما هم پاسخگو بودین
    با وجود خوشکسالی که چند ساله شیپورش رو دارن میزنند چرا به باغ های شهری کنتور اب دادین شما که مخالفت ابیاری فضا سبز هستین چرا موافقت کردین با پرداخت ٧میلیون تومان کنتور اب به باغ های شهری بدین شما که فکر خوشکسالی هستین چرا ما میلیاردها لیتر اب دادن باغ های شهری موافق هستید
    ابیاری فضا سبز دربرابر ابیاری باغ های شهری بیفایده یک درصد هم حساب نمیشود

  11. میشه از خبرگان وکارشناسان کشاورزی و آب وخاک دعوت به همکاری کرد وراهنمایی کنن در زمینه صرفه جویی آب در کشاورزی.هرچند آب کشاورزی قابل شرب نیست اما میشه تصفیه کرد وبرای شرب استفاده کرد.واقعا باید تجدید نظر کرد در کاشت محصولات صیفی جات کشاورزی.هرکیلو هندوانه ۲۸۰ لیتر آب مصرف میکنه(منابع جهاد کشاورزی) بعدش کیلو ۴۰۰ تومان تو بازار میفروشن.که چی بشه؟ مگه هندونه چقد خاصیت داره؟ هرچی آب زیر زمینی منطقمون همون هندونه و خیار و… کشیدن.چرا جهاد کشاورزا رو به سمت گلخانه ای سوق نمیده؟کی گفته حتما ماباید گندم بکاریم؟ یا برنج؟ یا ذرت؟واقعا اینهاس که آب منابع زیر زمینی ما رو بلعیدن به قیمت مفت.

  12. همین ۱۲ – ۱۳ نفری که در این خبر نظر دادیم اگر بتواننیم واقعا خودمون وخانواده هامون در مصرف آب صرفه جویی کنیم کار بزرگی صورت گرفته وکمکم مانند ویروس به اقوام وطایفه سرایت میکند و مشکل تاحدودی حل میشود.
    همت بلندار که از همت بلند …/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را

  13. سلام

    معماری سبز و پایدار که چند سالیست روی بورس آمده و کشور ها مختلف بر روی آن در حال کار کردن هستند ، یکی از پیشنهاد های که در معماری پایدار مطرح می شود ، استفاده از درختان متناسب با اقلیم و استفاده از درختانی که نیاز به آب زیاد ندارد
    درختان زیادی هستند مثل گِز و … که باید این گونه درختان بر اساس نظر کارشناسانه انتخاب و در فضاهای شهری استفاده گردند .
    فضای های سبز را اینگونه می توان بیشتر از پیش گسترش داد و از تاثیرات مثبت آن نیز استفاده نمود ، مواردی از قبیل : تاثیرات روانی و زیبایی شناختی ، تاثیرات که از توجهات بسیار دین اسلام و احادیث به این کار وجود دارد ، خنک کردن هوا ، افزایش رطوبت هوا ، استفاده از سایه ، تصفیه هوا ، ساخت اکسیژن ، جهت هدایت بادهای مفید و جلوگیری از بادهای مزاحم و …. که اهمیت گسترش فضاهای سبز و کاشت درختان را به ما گوش زد می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top