گریشنا: بعد از اخلال در سخنرانی حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در شهر گراش، سایت‌های گوناگون با گرایش‌های مختلف این خبر را بازتاب دادند. در این مرور، نخستین بازتاب‌های این سخنرانی را بررسی می‌کنیم.

گریشنا

گریشنا سایت خبری-فرهنگی  شهرستان گراش متن کامل سخنان یونسی را در یک خبر منتشر کرد و بعد در خبر دیگری وقایع رخ داده در انتهای مراسم را نیز این‌گونه پوشش داد: در انتهای سخنرانی یکی از حاضرین معترض به سخنرانی یونسی در انتهای سالن خواست که سوال خود را مطرح کند. یونسی جواب داد: «شما به جای خوش آمد گفتن بهتر است صحبت مرا قطع نکنی عزیز من» وقتی با جمله «حرفتو درست بزن تا حرفت قطع نشه» روبه‌رو شد ترجیح داد که با ذکر صلوات سخنرانی خود را به اتمام برساند. مردم متعجب در حال نظاره چند معترضی بودند که قیافه برخی از آن‌ها برای حاضرین، جدید و ناشناخته بود.

در بیرون از سالن سخنرانی، نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت که با مقاومت او و دخالت و وساطت برخی از حاضرین دقایقی محل روبه‌روی حسینیه شلوغ شد هر چند در نهایت کسی دستگیر نشد. به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی موضوع پایان نیافته و پیگیری می‌شود.

فرماندار گراش در پیامی کوتاه در واکنش به وقایع پیش آمده گفت: «هر گونه اخلال در نظم عمومی جلسات قانونی از طرف هر کس که باشد شدیداً محکوم است و باید بر اساس قانون با چنین افرادی برخورد شود.» (خبر در گریشنا)

صحبت‌نو و دانا

این مراسم تا دقایق پایانی با حضور پرشمار مردم در حال برگزاری بود. که عده‌ای در سعی در اخلال در سخنرانی داشتند. در بیرون از سالن نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت که با مقاومت او و دخالت برخی از حاضرین کسی دستگیر نشد. هر چند به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی موضوع پیگیری می‌شود. (گزارش سخنرانی در گریشنا)

پایگاه تحلیلی خبری صحبت‌نو لار که یکی از رسانه‌های متمایل به اصول‌گرایان در لارستان است، نخستین سایتی بود که خبر را با تیتر «جلسه دستیار ارشد رئیس جمهور در گراش به هم خورد + تصاویر اختصاصی» منتشر کرد. صحبت‌نو با انتشار چهار عکس از این برنامه، انعکاس گزارش را به انتشار در رسانه‌های معتبر کشوری موکول کرد.

شبکه اطلاع‌رسانی دانا اولین گزارش از مراسم را با تیتر «تنش در سخنرانی نماینده اعزامی دولت به گراش؛ یونسی: رئیس جمهور مجری قانون است نه اسلام!» منتشر کرد. نکته جالب این که در پایان گزارش  دانا آورده است: «گراش از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان فارس محسوب می‌شود که بخشی از جمعیت روستاهای آن را اهل سنت تشکیل می دهند.» در حالی که تمامی روستاهای اصلی شهرستان گراش شیعه‌نشین هستند.

گزارش دانا در سایت‌های دیگر از جمله میلاد لارستان، لادستان، سروآنلاین، ۵۹۸، زاهدان‌نیوز  بازنشر شد.

گراش‌نما

گراش‌نما دیگر سایت خبری شهرستان گراش در خبر خود از این مراسم بیشتر بر روی سخنان نماینده دولت تمرکز کرد و به توضیحی کوتاه در مورد اتفاقات انتهای سخنرانی اکتفا کرده است: «این توضیحات یونسی درباره اظهارات اخیر رییس جمهور، با اعتراض یکی از حاضرین در جلسه روبرو شد. وی که پس از خوشامدگویی و خسته نباشید به دستیار ویژه دولت قصد طرح سوالی را در این باره داشت، پس از اعتراض برخی از حاضران به او برای دقایقی فضای جلسه دچار بی‌نظمی شد و علیرغم درخواست یونسی برای طرح سوال این فرد، این موضوع محقق نشد و علی یونسی نیز ترجیح داد سخنان خود را نیمه تمام بگذارد.»

مهر

با انتشار خبر «سخنرانی حجت الاسلام یونسی در گراش نیمه تمام ماند» در خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های اصلی کشور است، خبر در سایت‌های زیادی منتشر شد. مهر نوشته است: «اما در این میان سخنان دستیار ویژه رئیس جمهور با اعتراض یکی از حاضرین در جلسه همراه شد و گروهی دیگر از حاضرین در جلسه نیز به این فرد معترض شدند که این کار باعث دقایقی بی‌نظمی در جلسه شد و با اینکه حجت الاسلام یونسی درخواست بیان سئوال از فرد معترض را داشت جمعیت اجازه این کار را به فرد معترض ندادند و در این فضا سخنان دستیار ویژه رئیس جمهور در گراش نیمه کاره تمام شد.»

بیشتر سایت‌ها از جمله خبرآنلاین، صراط، روزنامه خراسان، آغازنیوز  همین خبر مهر را باز نشر کرده‌اند.

۵۹۸

بعد از خبر اولیه، سایت ۵۹۸ در خبر دیگری  به طور مشخص مخالفت خود را با اظهارات یونسی بیان کرد و در ادامه روایت خود از پایان سخنرانی را نوشت: «در میانه سخنرانی یونسی بعد از اینکه برخی از مردم به نشانه اعتراض به صحبت‌های حجت الاسلام یونسی سالن محل سخنرانی را ترک کردند، یکی از حاضران ضمن اشاره به موضع گیری مراجع معظم تقلید نسبت به صحبت‌های رئیس جمهور خواستار پاسخ‌گویی وی به سوالی در این رابطه شد که یونسی از ارائه وقت به وی خودداری کرد که این مسئله با مداخله برخی افراد باعث متشنج شدن جو سالن جلسه و ناتمام ماندن سخنرانی فرستاده رئیس جمهور شد.»

جالب این که در خبر تازه یک عکس از میان جمعیت نیز به عکس‌های پیشین اضافه شده بود.

رسانه‌های خارج از کشور

دیگربان که کار خود را نقد و بررسی محافظه‌کاران می‌داند، نخستین سایت خارج از کشور بود که این خبر را پوشش داد. دیگربان نوشته است: «از نیرو‌های لباس شخصی به عنوان مهم‌ترین عوامل لغو سخنرانی آقای یونسی نام برده می‌شود. آن‌طور که رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند یکی از حضار در پی این سخنان درخواست طرح پرسشی از یونسی کرد که در پی آن جلسه سخنرانی متشنج و نیمه‌تمام ماند.» از دیگربان خبر در بالاترین هم لینک شد.

خبرگزاری‌های اصلی

مهر تاکنون تنها خبرگزاری مطرح کشور است که این خبر را منتشر کرده است. ایرنا و فارس دو خبرگزاری اصلی کشور هر چند خبر سفر یونسی به لار را منتشر کرده‌اند، اما تا آخر وقت سه‌شنبه خبری از حضور یونسی در گراش منتشر نکرده‌اند. ایسنا نیز در کل این سفر را پوشش نداده است.

در فضای مجازی

در نخستین دقایق، این مطلب در فضای مجازی به ویژه پیام‌رسان واتساپ با واکنش‌های زیاد و گاه متضادی روبه‌روی شد. عده‌ای سخنان یونسی را عامل تحریک می‌دانستند و برخی دیگر نیز رفتار معترضین را محکوم می‌کردند. اما شاید نقطه توافق این بود که بیشتر کاربران معتقد بودند این حرکات در نهایت باعث خدشه‌دار شدن چهره گراش شده است.

younesi02