بستن

رضویان درس سینما داد

گریشنا:در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه کل، سینماگران در کارگاه (گذار از سینمای کوتاه به سینمای حرفه‌ای) امیر شهاب رضویان، شرکت کردند. 

به گزارش حبیبه بخشی؛ کارگاه آموزشی با موضوع گذر از سینمای کوتاه به سینمای حرفه‌ایی، دیروز، روز دوم جشنواره کل، از ساعت ۱۲ به مدت یک ساعت و نیم در سالن شماره ۲ دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد.
استاد امیر شهاب رضویان در خصوص تاریخ سینما گفت:«در تاریخ سینما تجربه‌های زیادی وجود دارد. در ساخت فیلم بلند نیز این مساله که چگونه یک فیلم رابسازیم که تماشگر بتواند آن را ببیند و به طرف سینما کشیده شود مساله مهمی است. در اوایل، تجربه‌ی سینما و شکل تحول سینما وابسته بود به ابزار، تکنولوژی و فن‌آوری و فیلم کوتاه نمی‌توانست شکل بگیرد چون ابزار و تکنولوژی آن نبود.

amer16

فراهم شدن امکانات و تکنولوژی باعث شد تجربه‌های مستقل و منفعل شروع شود و گونه‌ای از سینما شکل بگیرد به نام سینما کوتاه و فیلم تجربی که با دوربین‌های ۱۶ میلی‌متری ساخته می‌شد.»

او در ادامه افزود: «اگر بخواهیم به صورت منسجم شکل‌گیری فیلم سینما کوتاه را در ایران ببینیم از سال ۱۳۴۸ با دوربین‌های هشت میلی‌متری شروع می‌شود که بدین صورت باعث شد افراد سینما را تجربه کنند و شکلی به نام سینما آزاد شروع شد و کم کم تلویزیون از آن‌ها حمایت کرد و سینما در ایران شکل گرفت.»
امیر شهاب رضویان در تعریف سینمای کوتاه گفت:«در سینمای فیلم کوتاه با دو شکل مواجه هستیم، سینمای مستقل و دیگری سینمایی با شکل قصه‌گویی و روایی.» او معتقد بود فیلم کوتاه یک نوع فیلم مستقل است که در نوع خودش مجموعه‌ای کامل است و نمی‌توان از یک فیلم کوتاه یک فیلم بلند ساخت.
کیوان محسنی در پاسخ به سوال رضویان که فیلم کوتاه چه تاثیری می‌تواند داشته باشد گفت: «فیلم یا سینما کوتاه را بیشتر به شکل تجربه نگاه می‌کنم هر چند که سینما کوتاه را می‌توان به شکل مستقل دید ولی همه‌ی این‌ها بستگی به شرایط فعلی سینما کوتاه در ایران دارد و اگر برای فیلم سازان شرایطی فراهم شود که فیلمشان پخش شود دیگر دغدغه‌ی گذر از فیلم کوتاه به سینمای حرفه‌ای را ندارند.»

سجاد ایمانی فیلم ساز فیلم من تهرانی هستم نیز در ادامه این بحث گفت:«اگر فیلم ساز در حوزه فیلم کوتاه از لحاظ مالی تأمین شود دیگر برایش مهم نیست که حتما وارد سینمای حرفه‌ای شود یا نه!. »

در پایان رضویان تأثیر سینمای کوتاه را چنین شرح داد:«در سینمای کوتاه با قیمت کم و انرژی خیلی کم به سبک و شیوه بیان خود و تجربه فردی خود دست پیدا می‌کنی، مشروط بر اینکه مقلد نباشی.»

amer2

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top