بستن

برترین کتابخوان‌های کانون پرورش فکری

گریشنا: به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برترین کتاب‌خوان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

شاید گاهی این سؤال برامون پیش بیاد که چه کسی بیشتر با کتاب انس می‌گیرد؟!

امروز برای پیدا کردن این جواب به کانون پرورش فکری رفتم. فضایی کاملاً صمیمی و دوستانه داشت و همه‌ی بچه‌ها با هم فعالیت داشتن. از خانم توکلی، مسئول کانون و مربی بچه‌ها، خواستم برترین کتاب‌خوان‌ها را معرفی کند.

kanoon

با معرفی او به سراغ برترین‌ها از بین نوجوانان می‌روم. طاهره قاسمی، چهارده ساله و زهرا کوزلی، دوازده ساله، کسانی هستند که کتاب را دوستی آگاه برای خود می‌دانند. این دو از این که به عنوان برترین کتاب‌خوان معرفی شده‌اند خوشحال‌اند. از آن‌ها درباره ساعت مطالعه کتاب‌های غیر درسی می‌پرسم. طاهره می‌گوید: «تقریباً نیم ساعت» و زهرا ساعت مطالعه‌ی غیر درسی خود را چهل و پنج دقیقه اعلام می‌کند. طاهره می‌گوید: «از اینجا بیشتر رمان می‌گیرم.به رمان قلب‌های نارنجی علاقه دارم. دوست دارم کتاب‌هایی که می‌آورند به اینجا بیشتر رمان‌های عاشقانه باشد.»

زهرا رمان مورد علاقه خود را بنام وقتی مژی گم شد معرفی می‌کند. طاهره و زهرا جز در کانون، عضو کتاب‌خانه‌ای دیگر هم هستند که زهرا از اعضای کتاب‌خانه‌ی ولیعصر(عج) و طاهره از اعضای کتاب‌خانه‌ی الزهرا(س) است.

زهرا کتاب قلب کوچک سپهر را معرفی کرد و در رابطه با آن گفت: «این کتاب درباره‌ی پسری است که از هنگام تولد قلبش ضعیف است و رنج زیادی می‌کشد اما ناامید نمی‌شود. پیام داستان این است که خواستن توانستن است.»

طاهره نیز کتاب قلب‌های نارنجی را معرفی می‌کند و می‌گوید: «پیام داستان این است که به هر کسی نباید اعتماد کرد.»

آن‌ها معتقدند که کتاب باعث بیشتر شدن اطلاعات عمومی انسان و افزایش خلاقیت او می‌شود.

آن‌ها درباره‌ی این برتری می‌گویند: «بین ما رقابت نیست و به خاطر علاقه کتاب می‌خوانیم.»

اما در سؤال بعدی من بین این دو نفر اختلاف نظر وجود دارد. سؤال من این بود که اگر مسابقه‌ی کتاب‌خوانی برگزار شود ولی به کتاب مشخص شده علاقه‌ای نداشته باشید، حاضرید در این مسابقه شرکت کنید؟

پاسخ زهرا این بود که: «وقتی به آن کتاب علاقه ندارم شرکت هم نمی‌کنم.» اما طاهره در پاسخ گفت: «به خاطر امتیازش شرکت می‌کنم.»

توکلی، مربی کودکان و نوجوانان می‌گوید: «در کانونمسابقه کتاب‌خوانی نداریم ولی دیگر مسابقات هستتند که بچه‌ها به شرکت در آن‌ها مشتاق‌اند.»

آن‌ها درباره‌ی دلیل کتاب نخواندن بعضی افراد گفتند: «ممکن است دلیلش عدم علاقه و حوصله به خواندن کتاب باشد.»

طاهره کتاب را اینگونه توصیف می‌کند: «کتاب‌ها باغ دانشمندان‌اند.»

زهرا نیز می‌گوید: «کتاب درخت دانش است.»

بعد از این دو نفر به سراغ برترین کتاب‌خوان کودک می‌روم. صدیقه کوزلی، خواهر زهرا، که نه سال دارد به عنوان یک کتاب‌خوان برتر می‌گوید: «احساس خوبی دارم که از کتاب‌خوان‌های برترم. من کتاب‌های مدرسه رو هم می‌خونم و وقت آزادم رو برای کتاب‌های کانون می‌گذارم. کتاب جزیره بی‌تربیت‌ها را هم دوست دارم.»

صدیقه کتاب خشم قلمبه را معرفی می‌کند و نکته‌ی آموزنده‌ی آن را منظم بودن می‌داند. او کتاب را دوست خود می‌داند و درباره‌ی آن با همان لحن کودکانه‌ی خود خیلی ساده می‌گوید: «کتاب خوب است و آن را دوست دارم.»

دیگر بچه‌های حاضر در کانون می‌گویند: «خیلی دوست داشتیم مثل دوستانمان برتر می‌شدیم.»

مینا زینلی، از اعضای کانون که یازده ساله است می‌گوید: «کتاب ما را از لحاظ فکری برتر می‌کند.»

از کانون که بیرون می‌آمدم حس کودکانه‌ای داشتم. مثل همین بچه‌هایی که با همه‌ی علاقه‌ی خود به کتاب و کتاب‌خوانی روی آورده‌اند و جوّ صمیمی و زیبایی را در این کانون بوجود آورده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top