بستن

امام جمعه: دانشگاه بهترین سن ازدواج دختران را گرفته است

گریشنا: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا حسینی در یکی از خطبه‌های نمازجمعه چند ماه پیش و همچنین خطبه نماز عید فطر در سخنانی بر اولویت ازدواج نسبت به تحصیلات دانشگاه تاکید کرد. این سخنان بازتاب‌های مختلفی در میان گروه‌های اجتماعی به ویژه زنان داشت که یکی از این بازتاب‌های در نشریه شماره ۲۹ افسانه گراش منتشر شد. ۱۱ مرداد در نظری در سایت گریشنا نوشته شده است: «امام جمعه محترم در نماز جمعه می‌فرمایند نگذارید دخترانتان به دانشگاه بروند. این فرمایش در قرن ۲۱ بسیار عجیب و غریب است. من به عنوان یک دختر و دو دوستانم یکسال است که تمام تلاش‌مان را برای قبولی در رشته پزشکی به کار گرفته‌ایم ولی مانده‌ایم که چگونه به امام جمعه عرض کنیم فراگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.»

امام جمعه گراش این هفته در ادامه مباحث مربوط به خانواده تعریضی به این نظر داشت و یک بار دیگر نظر خود را تشریح کرد. متن کامل این بخش از خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ آبان را به نقل از سایت گراش‌نما بخوانید:

13920428 Namaz Jomeh (12)

بنده دو یا سه ماه پیش در نماز جمعه صحبتی را ایراد کردم که گویی سوء برداشتی از سخنان من انجام شده است.که اکنون آنرا در دو یا سه دقیقه بازگو می کنم :

عزیزان عرض من این است،دختران ما در دبیرستان درس می‌خوانند. بعد از آن هم معمولا با سال اول (کنکور) قبول نمی‌شوند یا گاهی با فشار خیلی طاقت فرسایی به کلاس‌های تقویتی بی‌جا می‌روند و در نهایت در کنکور شرکت می‌کنند و انگیزه‌ای هم واقعا برای درس خواندن ندارند. ما اینجا نمی‌خواهیم سر خودمان را کلاه بگذاریم. به هر حال از این آمار قبولی‌های دانشگاه و وضع درسی می‌بینیم که بعضا وضع مادی خوبی هم ندارند،تحت پوشش کمیته‌ی امداد هستند و آمده‌اند که لیسانسی به زور بگیرند. بنده عرضم این بود: که این دختر که دختر همه ی ما است، چرا این قدر ما تبلیغ دانشگاه کنیم. من امروز رک حرف‌هایم را بیان می‌کنم. آن‌هایی که کارهای فرهنگی می‌کنند خوب به صحبت‌های من دقت کنند.

بینی و بین الله امروز دانشگاه رفتن به صورت یک پز در آمده است، به صورت یک رقابت در آمده بسیاری هم اصلا انگیزه‌ی دانشگاهی درستی ندارند که بعدا بخواهند کاری انجام بدهند.

بحث من این بود، این دانشجو می آید و یک هزینه ی ده‌ها ملیون تومانی به خانواده‌ی خود و یا اجتماع تحمیل می‌کند. آخر سن این دختر می‌شود بیست و سه و یا بیست و چهارسال،درحالی که ازدواج هم نکرده و اکنون تبدیل به یک لیسانسه یا فوق لیسانس بیکار شده است. آخر سر در این ادارات راه می‌افتد، به امام جمعه، فرماندار و استاندار رو می‌زند و می گوید که «من کار گیرم نمی‌آید». یکی در دانشکده‌ی پزشکی درس می‌خواند و آمده می‌گوید که امام جمعه گفته درس نخوانید. کی به شما گفت درس نخوانید؟ این وصله‌ها به ما نمی‌چسپد. بنده خودم بیست سال است که با جامعه‌ی دانشگاهی ـ چه در داخل و چه در خارج از کشورـ حتی در مقاطع بالای علمی ارتباط دارم.

بنده روی این عرض مصرم که دانشگاه، بهترین سن ازدواج را از دختران ما گرفته است. چه اشکالی داشت دختران ما در همان ۱۸،۱۹ و۲۰ سالگی ـ که بهترین سن ازدواج هم است ـ ازدواج می‌کردند ما خانم‌های موفق(متاهل) بسیاری چه در حوزه و چه در دانشگاه داریم. خانم‌هایی داریم که مدرک دکترا گرفته‌اند در حالی که ازدواج هم کرده‌اند و از این قبیل کم هم نداریم.

بنده بحثم این بود در جامعه ی اسلامی اصل بر این است که زنها تشکیل خانواده بدهند، ازدواج کنند. دانشگاه یک هدف فرعی است اگر واقعا ما می خواهیم علم و دانش داشته باشیم. مگر علم و دانش را نمی شود در حال ازدواج کسب کرد؟ این همه روحانیان ما در حوزه ها ازدواج می‌کنند و بعد هم تا زمان مردن برای رسیدن به مرجعیت درس می‌خوانند. بحث بنده این بود و لذا کمی مغلطه نکنید عزیزان. کار خوب را گاهی با حواشی پرداختن ضایع نکنیم.

هم بنده این حرف را هر جایی باشد عرض می کنم که دانشگاه آزاد، یک دانشگاه فرعی است و گاهی با گرفتن پول و شهریه‌ها به هر صورتی که شده ـ من عرضم را صادقانه و رک می‌گویم ـ که به هر صورتی که شده مدرکی اعطا کنند. دیگر مدارک این‌ها زیاد است. افتضاحاتی که در دانشگاه‌های ما پیش می‌آید دیگر این‌ها را که نمی‌توانیم بپوشانیم و واقعا بعضی سواد این کار را ندارند و فقط یک مدرکی در دست اینهاست. حالا ما می‌گوییم که در مردها اشکالش در جایی دیگر است که بحث پیرامون آن مجال من نیست اما دختران ما چه؟

متاسفانه الان شما  بینید سن ازدواج چه قدر در شهرهای بزرگ ما به سن بالای ۲۵ ، ۳۰ و بعضا ۴۰ سال رسیده است.خب زنی که سن او به سن ۴۰ سالگی رسیده است انصافا امید ازدواجی برای این زن هست؟ کما اینکه آمار وحشتناکی را در چند روز گذشته دیده‌ام. این همه محصول همین کارها است که اکثرا هم تحصیل کرده هستند. شما بروید ببینید آمار تحصیل کرده‌های مجرد ما چه قدر هست؟ عده‌ای حرف‌های بی حساب و کتابی می‌زنند که می‌گویند فلانی گفته درس نخوانید… کی گفته درس نخوانید؟ درس بخوانید منتهی با حساب و کتاب. ازدواج کنید درستان را هم بخوانید. و این که دانشگاه به صورت یک پز و رقابت در نیاید.

21 نظر

  1. هرکی مخش خرابه درس میخونه چه مردش چه زنش،تا قبل از اینکه مدرک بگیری که هرجا میرفتی بهت میگفتن برو مدرک بگیر ما نیرو میخوایم حالا که مدرک گرفتی…….

  2. سلام ی اماری بگیرید از دفتر ثبت طلاق تا بدونید چند درصد تحصیل کرده هستن واسه طلاق اقا اقا تا کی میخاید اینارا اینکار کنید ازواج کردن خوبه ولی چرا ازواج پایدار نمی نونه علت را پیدا کنید ای ازدواج ازدواج بسه بخدا راحل پیدا کنید پیامبر فرموده اند هرکی ازدواج کرد نمی از ایمانش حفظ میشه کدوم ازدواج اگه با این اوضاع شهر باشه کل ایمان فردو میبره اکثر خانواده دختر مقصره

  3. من هم به عنوان یک تحصیلکرده‌ی جامعه صحبتهای امام جمعه را تا حدود خیلی زیاد تایید میکنم.
    مخصوصا اینکه برای دختران ازدواج اولیت است و تحصیلات هدفی است فرعی. که البته در صورت ازدواج کردن مانعی برای تحصیلات دختران نمیبینم.

  4. در حال حاضر که آمار طلاق در بین دختران دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان بیشتر از قشر دانشگاهی است.که به دلیل بعضی سنت‌های غلط و تصمیم‌گیری عجولانه و مشاوره‌های غیر کارشناسی اقدام به عقد می‌کنند و چند ماه نشده از هم جدا می‌شوند.
    سطح آگاهی جامعه با دانش آموختن بیشتر می‌شود و اگر این گونه نبود حضرت پیامبر اعظم تشویق به آموختن علم از گهواره تا گور نمی‌فرمود. نخواندن درس و تشویق به نرفتن به مراکز علم و دانش از سوی هر کس باشد مذموم و ناپسند است.

    1. جناب نوبهار امام جمعه نگفته درس نخونید گفته ازدواج کنید درس هم بخوانید و اینکه دانشگاه به صورت پز و رقابت در نیاید عده‌ای حرف‌های بی حساب و کتابی می‌زنند که می‌گویند فلانی گفته درس نخوانید… کی گفته درس نخوانید؟ درس بخوانید منتهی با حساب و کتاب.

  5. حقیر هم صحبت های امام جمعه محترم رو در حد سواد و تجربه خودم قبول دارم.در واقع برداشت من از صحبت های ایشان اینه که تحصیل و ازدواج دو مقوله جدا از هم هستن و هیچ گاه نباید ازدواج رو به خاطر تحصیل عقب انداخت.بعضی از بزرگان دو شرط بلوغ جنسی و بلوغ فکری رو شرط ازدواج می دونن که امروزه خواسته یا ناخواسته برخی از معیارهای دیگر همچون اخذ مدرک دانشگاهی و موارد دیگر به اون دو شرط بالا اضافه شده.

  6. من به عنوان یک دانشجو کاملا موافق امام جمعه هستم
    جناب نوبهار فرمودند که پیامبر به علم آموزی تاکید کرده اند درست است ولی ده ها برابر تاکید بر علم آموزی، بر تذکیه و پاک بودن تاکید کرده اند
    من الان حدود هفت سال است دانشجوام و میبینم که جوانها به خاطر دیر شدن ازدواج چقدر به گناه می افتند
    تعریف موفقیت در جامعه ما خیلی با تعریف موفقیت از نگاه خدا فرق دارد
    ما اگر دیدیم اسم کسی را در تلویزیون یا بنر یا هر جای دیگر به عنوان رتبه کنکور زدند میگوییم موفق بوده و دیگر کارنداریم که آیا پاک هم مانده یا نه
    چه بسیار دانشمندانی که از نگاه خدا موفق نبوده اند و چه بسیار بی سوادانی که از نگاه خدا موفقترین ها بوده اند

    1. شهروند دانشجو به گناه افتادن جوانها و یا دیرازدواج کردن آنها چه ربطی به دانشکاه رفتن دختران دارد .شما ویا هر دانشجوی پسری اگر واقعا قصد ازدواج داشنه باشد .فکر نکنم دختر خاتمی مانع شود .یکی شما را جواب نه دهد دختر بعدی بله را خواهد کفت . اکر امکانات ازدواج جوانها دانشجو وبا غیر دانشجو فراهم نیست مساله جای دیگر جستجو کنبد . دانشجو محترم نعوذبالله مگر شما چشم خدایی که داری برای موققیت افراد جامعه ودانشمندان آن تعیین تکلیف می کنی ومی خواهی بدانی پاک مانده اند یا نه نکند می خواهی از چشم کبریاییت جزا هم بدهی . بابا خانواده ای جوانش در کاری موفق شده دوست دارد به نحوی ابراز خوشحالی کند ویا تلویزبون عکس چند جوان کوشا برای ترغیب وتشویق دیکران نشان دهد .چه اشکالی دارد . که شما دنبال پاکی ویا ناپاکی آنها هستید . اگر خلاف یا گناه مشهود داشته باشند .که حکومتی است وماموران مختلف آن واگر خفا باشد .که ظن شما گناهیست بزرگتر .

      1. جناب کاکاجی لغزیان
        ازقدیم گقته اند
        کم گوی و گزیده گوی چون در
        تا زاندک تو جهان شود پر
        من به شما قول میدم اگر شما درباره موضوعی نظر ندید و سخنرانی نکنید هیچ اتفاقی نیفته
        اما بعد
        من کی گفتم دنبال پاکی یا ناپاکی دیگران هستم ؟!!!!!
        من کی با تشویق افراد موفق مخالفت کردم ؟!!!!!!!!
        مطلبی که مثل روز روشنه اینه که با بالا رفتن سن ازدواج فساد هم تو جامعه زیاد میشه
        بهانه دانشگاه رفتن هم یکی از دلایل بالارفتن سن ازدواجه
        این که شما قبول نداری دلیل بر غلط بودن چیزی نیست

        1. شهر وند دانشجو الحق والانصاف مقدمه پاسختان در قالب پند شیخ اجل سعدی بدل وجان کاکا نشست وبروی چشم.. علت طول کلام عدم توانایی در کتابت است .در جای دیگری گفته ام .قولتان نیاز نیست که اتفاقی افتد یا نه این را بیقین دانم . وچون خوب دانم که اتفاقی پدید نباد مزاحم حضورم واما الباقی الفاظتان به خوانندگان می سپارم

  7. امام جمعه محترم گراش با سلام وتشکر از فرمایشات وتوضبحات آن خطیب در نماز جمعه گذشته . به باور کاکاجی آن دسته از دانشجویان دختری که از فرمایشات چند ماه پیش حضرتعالی سوۀ برداشت داشته وبه غلط یا درست شما را مخالف تحصیل کردن خود پنداشته اند بمقدار زباد حق داشته اند وفکر می کنم توضیحات اخیرتان نیز کمکی به بر طرف شدن سوۀ ظنشان نکرده باشد .حال عرض میکنم چرا ((مقدماٌ جای خوشحالیست که رسما بیان فرمودید که آنها سوۀ برداشت کردنه اند وشما مخالف تحصیل آن عزیزان نستید وبیست سال هم است که باجامعه دانشگاهی داخل وخارج در تماسید )).

  8. محورکلامتان بر اینست که دانشگاه بهترین سن ازدواج دختران را گرفته است و تاکیدتان بزبان ساده براینست اول ازدواج بعد درس ودانشکاه البته یا آوردن یک سری دلیلهای متنوع در قانع کردن آنها . امام جمعه عزیز بالا رفتن سن ازدواج در این سالها تنها بدلیل رفتن دختران به دانشکاه نیست . زیرا فراوان دخترانی هستند که حتی در مراحل ابتدایی و راهنمایی ترک درس ومدرسه کرده اند سن هم ببالایی بیست و بالاتر رسیده خبری از ازدواج نیست (خواستگار نبوده) در گراش ازدواج نکرده های این طیف به تعداد از دانشگاه رفته ها بیشتر هستند ازدواج در ایران وبخصوص گراش از طرف آقایان هست یعنی مقصر مردان هستند که خواستگاری نکرده اند .نه رفتن دختران به دانشگاه .فقط بک فرق بین این گروه است .دانشگاه نرفته ها مطلوم هستند و بی سرو صدا و برای مسولین بیدردسر ولی گروه دوم کمی به حق وحقوق آشنا شده برای احقاق حق خود کمی بیشتر تلاش میکنند .اینکه خدمت شما یا.فراماندار می آیند نشان از رشد دینی اجتماعی وفرهنگی آنان است وبزبان بیزبانی می گویند بزرگان سروران مسولین کار می خواهیم .شوهر می خواهیم . زندگی می خواهیم ..حال اگر بهر دلیل قصوری بوده تقصیر دانشگاه رفتن آنها نیست . فرموداید ازدواج کنید دانشکاه هم بروید .بزرگوارم دختران امروز خوب می دانند ازدواج یعنی شوهر داری . نه ماه حاملگی .راییدن .بچه داری. حاملگی دوم و بگیر این مسایل برو جلو ..دیگر جایی برای تحصیل نمی ماند تازه اگر شوهر خوب ونان آوری باشد والا خدا بداد رسد . دختران این را می دانند وپیش خود می گویند جاجی آقا زبانا مخالف دانشگاه رفتن ما نیست ولی نتجه وحاصل پیشنهادش موانع دانشگاه رفتن خواهد شد . اگر دانشگاه های ما اول خوابگاه متاهلین داشت وامکانات فراهم میشد بیقین به شما لییک می گفتند .اول شوهر می کردن بعد دانشکاه . استدلال شما هم در مقایسه زندگی طلاب علوم دینی و حوزه وی با تحصیل دختران در دانشگاه جالب نیست . چون طلاب از زمان ورود به حوزه عملا وارد کار شده اند یعنی کار وتحصیل انها توهمان یوده .از نظر مخارج زندگی ومسکن بنحوی تامین خواهند بود زمان ووقت در تحصیل مطرح نیست بقول خودتان تا پیری . ولی دختران در دانشگاه بایددر یک محدوده زمانی علمی .حرفه ای بیاموزند ومدرکی بگیرند . سپس در بیمارستانی اداره ای .مدرسه ای ویا هر جای دیگر به کار مشغول شوند جامعه از آنها کار وباز دهی می خواهد .تازه باید بخشی از هزنبه تحصیل وزندگی خود پرداخت کنند خبری هم ازخواب گاه متاهلین وامکانات اولیه زندگی مشترک نیست پس حاجی آقا این چه مقایسه ای است. آنها حق دارند به فرمایشات شما سوۀ ظن پیدا کنند . ودر تنهایی خلوت خود بگویند امام جمعه مسولین بزرگان وسروران ما . حال که شوهری نصیب نیست دانشگاه هم نرویم

  9. با سلام
    جناب نوبهار دیگه نه به این شوری شور نه به اون بی نمکی آخه تو گراش یه سری از این ور بوم میافتن یه سری دیگه از اون سر
    نه دخترها رو تو راهنمایی نامزد و عروس کنن وه هنوز عاقل نشدن و راه و چاه زندگی رو نمیشناسن نه بذارن بعد تحصیلات دانشگاه که عملا تو گراش واسه اونا دیگه خواستگار درست پیدا نمیشه من خودم تو جمع دوستام دیدم همین که دانشگاه رفتن دیگه خواستگاری که مدرکش پایین تر از خودشون باشه رو قبول ندارن
    پس حرفشون بجاست میتونن همزمان به فکر دوتاش باشن

  10. با سلام آقای امام جمعه حرف شما کاملا درست است ولی لطفا به آقایان گراشی بگویید در زمینه درس خواندن بیشتر با خانم هایشان کنار بیایند. بیشتر مردهای گراشی واقعا سلطه گر هستند . خانم هایشان را می گذارند بروند دانشگاه ولی برای کوچکترین چیز در خانه ایراد می گیرند.
    و از آن طرف بعضی دختر ها هم فکر میکنند از دماغ فیل افتاده اند و تا همیشه خواستگار جگر سوخته دارند.
    و حرف بعد اینکه نظر اینقدر منفی بعضی ها راجع به ازدواج به دلیل توقع بالای خودشان است توقع بالای خودشان را سر ازدواج خالی میکنند . البته کمبود دختر در این زمانه باعث شده جگر آقا پسر ها از دست این دختر های کم تربیت از خود راضی خون شود. برای اطلاع من خانم هستم ولی از کم شعوری بعضی از دختران و مادرانشان بسیار رنج میبرم.

    1. بانوی محترم بهتر است شما خود را ناراحت نکرده ورنج هم نبرید .شعور مادری ویا ترییت دختری را به میزان قضاوت ومعیار خود نسنجید . اردواج امر خصوصی وتصمیم فردی دو نفر ویا دوخانواده است .به فرهنگ .عرف اجتماع وخواسته ها ودیدگاه های افراد بستگی دارد شما سعی در قضاوت نکنید .اگر در حد مشاورت ونظر خواهی به شما رجوع شود هر آبچه باور درست خود می دانید بیان کرده ولی تعیین تکلیف نشود . هرجوان یا خانواده او در وقت ازدواج بسوی کسان مشابه با دیدگاه خود رجوع کند . یکی نشد .نفر بعدی .در اجتماع کمبود دختر هم نیست . دیدگاه وافق دید ما کم هست.توقع بعضی بالاست .ول کنید بروید سراغ دیگری .شاید آن دختر نه از خود راضی باشد نه بیتربیت بلکه جوان ما مناسب خود نداند . این حق هر انسانی که آزاد در ازدواج خود تصمصم بگیرذ .وشما هم حق دارید نطر خود داشته باشید قضاوت چندان درست نیست .

  11. امام جمعه ی عزیز مشکل جوانان ما هم دختر و هم پسر رفتن یا نرفتن به دانشگاه نیست چون که به تعداد تحصیلکرده های جامعه اشتغال فراهم نشده است مشکل جوانان بحث کار یا اشتغال هست که برخی از مسئولین در این زمینه کوتاهی کرده اند ما ایرانی ها هم همیشه عادت داریم صورت مسئله رو پاک کنیم و به مسائلی که هیچ خروجی یا بازدهی مناسبی ندارد بپردازیم در ضمن به نظر من بانوان عزیز شهر بعد از به اتمام رساندن مراحل تحصیلی ازدواج کنند بهتره چون آنوقت برای آیندشان از روی احساسات تصمیم نمیگیرند و به تبع آن از فکر و منطقشان برای زندگیشان بهره میبرند چیزی که متاسفانه ما الان شاهد آن نیستیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر
scroll to top