بستن

حاجی‌ها آماده نیایش در عرفات

گریشنا: مسلمانانی که امسال توفیق زیارت مکه و انجام اعمال حج را داشتهاند برای برگزاری مراسم روز عرفه راهی عرفات شدند.

سجاد کمالی از خوانندگان گریشنا عکس‌هایی از اعزام حجاج گراشی به سمت عرفات ارسال کرده است. در عربستان جمعه نهم ذی‌الحجه و روز عرفات است.

Haj93 (2) Haj93 (1)

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

21 نظر

  1. دل خوش از آنیم که حج میرویم
    غــافــل از آنیـم که کـج میرویم

    کعبــه به دیــــدار خــدا میرویم
    او که همینجاست کجا میرویم

    حج بخــــدا جز به دل پاک نیست
    شستن غم از دل غمناک نیست

    دین که به تسبیح و سر و ریش نیست
    هرکه علـــی گفت که درویـــش نیست

    صبح به صبح در پی مکــــر و فریب
    شب همه شب گریه و امن یجیب

    * هر گاه بحث «حج» شود، مطالب متعددی پیرامون مخالفت با حج بیان میشود که همگی حکایت از ترک این فریضه الهی دارد و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند.
    باری این نکته تامل برانگیزی است که در کتاب مسلمانان بارها ذکر شده که انجام فریضه حج باعث قبولی نمازهای مومن میشود. و در جایی هم ذکر شده: اقم الصلوه و آتو الزکاه.

    زکات در شرح بیان آن رابطه مستقیمی با کمک به نیازمند دارد.
    در دین اسلام ذکر شده: مسلمان نیست کسی که خود سیر باشد و همسایه اش شب، گرسنه سر بر بالین بگذارد.

    حال همه اینها را یک جمع بندی کلی کنیم: چه زیبا بود آنهایی که میلیونها تومان خرج سفر حج میکنند، همین مبالغ را به نیازمندان کمک میکردند….
    لطفا کمی بیاندیشیم…….

  2. من هم با جناب گراشی و اقای خواجه موافقم. پولهایتان را خرج چند نیازمند میکردید خداوند بیشتر راضی میشد تا به پادشاه عربستان تقدیم کردید.

  3. دوست عزیز حمید .سلام علیکم . در خصوص تشرف به حج برای کسانیکه مستطیع هستند واجب است و این دستور صریح قرآن است نمیشود که واجب را ترک کرد مستحب انجام داد چون کمک به مستمند از مستحبات است . بله برای کسانیکه بیشتر از یکبار مشرف شدند اگر چنانچه مجبور نباشند که بهمراه پدر و یا مادر و یا همسر و … برای دومین یا بیشتر مشرف میشوند حق با شماست که هزینه سفر را در جهت کمک به نیازمند انجام دهد که با این مقررات جدید کشور عربستان برای تشرف به حج بیش از یکبار خیلی مشکل است

  4. جناب یوسف، دین پایبند اصول فقهی است، درست. ولی ایمان پایبند عشق است نه اصول فقه.
    هر با ایمانی لزوما میتواند دیندار نباشد و چه بسا مرتبه‌ی ایمان پایبند به عشق خیلی بالاتر از دین پایبند به اصول فقه است.
    کجای دین گفته وقتی در توانت نیست مجبوری به سفر حج بری؟
    شما همین مبالغ رو به نیازمند کمک کن، اگر باقی و اضافی داشتی به حج هم برو…

  5. آقای خواجه ، یوسف جواب خوب و منطقی به شما داده و من با نظر ایشان موافقم . در جواب یوسف نوشته ای که ” کجای دین گفته وقتی در توانت نیست مجبوری به سفر حج بری؟
    اولا: فریضه حج برای کسانی که مستطیع هستند و توان مالی دارند واجب است در طول عمر خود فقط یکبار به حج بروند .
    ثانیا: کسانی که به حج رفته اند در توانشان بوده که رفته اند .
    ثالثا: اجباری در کار نبوده .( لا اکراه فی الدین)
    رابعا: در امور دین ابتدا باید واجب را انجام داد سپس مستحب (حج واجب است و کمک به نیازمندان مستحب ) در روایات است هرگاه مستحب به واجب ضرر می رساند آنرا ترک کن .(اذا اضرت النوافل بالفرائض فرفضواها)
    خامسا: من فقط با نظر شما از اینکه” آنهایی که برای بار دوم و سوم به حج مشرف می شوند و اجباری در این خصوص نیست و می توانند به مستمندان کمک کنند بهتر است “موافقم .
    سادسا: شما بهتر بود اینجور می گفتی که کسانی که برای بار دوم و سوم به حج مشرف شده اند بهتر است که به نیازمندان کمک کنند تا اینکه به حج بروند .

  6. من هم دقیقا با آقای خواجه موافقم. بیشتر حاجیان به فکر اسم و رسم هستن، که کردم با پیشوند حاجی صدایشان کنند. جدا از این مسائل، چشم و هم چشمی هم که بیداد می کند.

    واعظی پرسید از فرزند خویش
    هیچ دانی مسلمانی به چیست؟

    صدق و بی آزاری و خدمت به خلق
    هم عبادت هم کلید زندگی ست

    گفت زین معیار اندر شهر ما
    یک مسلمان هست آن هم ارمنی ست!

  7. اخه بعضیها توقع دارند مالی را که صاحبش با زحمت و مشقت بدست اورده و حالا ثروتمند شده دو دستی تقدیم دیگران کنند ؟چرا نباید از دسترنج کارشان برای خود استفاده کنند؟ ویا یرای زیارت استفاده نکند

    1. دیگران منظور کیه؟ اگه منظور شما هموطن و همشهری نیازمند باشه که خیلی هم کار خوب و پسندیده‌ای است، و بهتر از آن است که به حلقوم و جیب و شکم عرب‌ها ریخته بشه

      1. باز هم درود بر شما به برادر خواجه .زیارت در کشور یه مشت عرب که داره روز به روز ثروتمند تر میشه هم میگی زیارت. برو ببین این شاهزاده عربستان چه خونه و دستشویی طلا (بلا به نسبت شما )برای کادوی عروسی دختر داده. این ثروت را فکر میکن از کحا اورده .اگر کسی بخواد از گناه دست بکشد و توبه کند نیازی به زیارت نیست . خداوند همه جا است . البته من کسانی منظوزم است که حتی در مکه در خانه خدا سالها هم بمانند باز هم گناه را ادامه میدهند جسارت به مردم مومن واقعی نمیکنم.

        1. کافر همه را به کیش خود خواند . متاسفانه شما راه را گم کرده اید دارید برای مردم از خودتون حکم شرعی صادر می کنید و حکم خدا را زیر پا می گذارید .

  8. دل خوشیم که حج میرویم
    غافل از اینکه کج میرویم
    کعبه به دیدار خدا میرویم
    او که همین جاست کجا میرویم
    حج به خدا جز یک دل پاک نیست
    شستن غم از دل غمناک نیست

  9. با سلام
    نود و هفتمین آیه سوره آل‌عمران، دربردارنده تشریع وجوب حج

     

    بر اساس این آیه، خداوند حج را بر کسانی واجب کرده که استطاعت آن را داشته باشند و هر کس از آن روی گرداند و ناسپاسی کند، خداوند از جهانیان بی‌نیاز است: {وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العَالَمِینَ}.(آل عمران/۳، ۹۷)

    فکر کنم جواب دوستان داده شده باشه با این آیه قرآن البته اگه نخوان فتوا بدن

     

      1. با کسی که منطقش سفسطه است نمیشه مقابله کرد (…) . بالاتر و صریح تر از حکم قرآن نداریم که به شما بفهمانیم که حج واجبه و دل بخواهی نیست که بجای آن بریم به نیازمندان کمک کنیم
        هرچیزی جای خود دارد.
        گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست
        آنچه البته به جایی نرسد فریاد است .

  10. سلام دوستان. البته هر کسی آزاد هست که نظرشو اینجا ابراز کنه. اما بهتر نیست کمی هم با احتیاط بیشتری در مورد مسایلی که بهش اشراف نداریم صحبت کنیم؟ دوستان درباره نیت حاجیان قضاوت کردند .در مورد لزوم ترک حج سخنرانی میکنند. خب شما که توی اون موقعیت نبودید چطور میتونید بفهمید که اثرات حج برای حاجی چیه؟ اصلا چرا خداوند واجب کرده؟ مطمئن باشید هر کسی به فراخور حالش و اندازه ظرفش از این موقعیت طلایی استفاده میکنه. البته کسانی که به حج مشرف میشن اکثرا انسانهای خیری هم هستند. انشاله روزی برسه که همه مستطیع باشن و مشرف بشن و از برکات حج استفاده کنن و البته هر عمل واجب یا مستحبی تاثیر خاص خودش رو روی تهذیب نفس داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر
scroll to top