بستن

امام جمعه گراش دهه اول محرم در ایتالیا بود

گریشنا: امام جمعه گراش که پیش از پذیرفتن این سمت بخش عمده وقت خود را در سفرهای تبلیغی به کشورهای دیگر می‌گذارند دهه اول محرم امسال مجال یافت تا سفری تبلیغی به ایتالیا داشته باشد. قاسم ایزدیان خبرنگار تسنیم‌نیوز در گراش در مصاجبه‌ای از این سفر نوشته است. تسنیم نیوز بخش‌های اصلی این مصاحبه را منتشر کرده است و در اینجا می‌توانید متن کامل مصاحبه را بخوانید:

تسنیم‌نیوز: حجت الاسلام سیدرضا حسینی امام جمعه گراش که به منظور انعقاد جلسات سخنرانی دهه اول محرم به شهر میلان ایتالیا سفر کرده بود در مراجعت به تسنیم نیوز اظهارداشت: عشق و ارادت سالار شهیدان و اصحاب و فادرش در قلوب مردم مسیحی ایتالیا نیز نفوذ  نموده است.

وی باتاکید بر استقبال صمیمانه هموطنان مقیم ایتالیا از مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) افزود: استقبال هموطنان مسلمان و حتی برخی از غیر ایرانیان کاتولیک از جلسات سخنرانی ما درایتالیا، کم نظیر بود و ما در مدت ۱۰ شبانه روز  جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ تحت تاثیر اقبال هموطنانی قرار گرفتیم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال است درایتالیا اقامت دارند.

حجت الاسلام حسینی ضمن تقدیر از تسنیم نیوز تصریح نمود: بحمدالله و حسب به اظهارات سر کنسول و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی حضور ایرانیان مقیم ایتالیا، مارسی فرانسه وسوئیس از مجالس عزاداری منعقده در شهر میلان  ایتالیا در ایام تاسوعا، عاشوراء و مراسم شام غریبان کم نظیر بود.

وی که سفر خود را به این کشور اروپایی و براساس گزارشات وصولی توام با موفقیت تلقی کرد اضافه نمود: ما درمدت ۱۰ شب نخست محرم در مرکز فرهنگی ایران در شهر میلان ایتالیا که ازمهمترین شهرهای آن کشور و اتحادیه اروپا محسوب است برنامه سخنرانی را جهت هموطنان مقیم ایتالیا ترتیب می‌دادیم و همانگونه که می‌دانید اقامت ایرانیان که طبق گزارشات ارائه شده تعدادآنها به ۱۰ تا۱۷ هزارتن می رسد در شهر رم بسیار کم و بیشتر هموطنان که دارای سابقه ۴۰ سال اقامت در ایتالیا دارند در شهر میلان زندگی می‌کنند که ما برنامه های خودرا ازساعت هشت و نیم شب با قرائت دعای توسل، زیارت عاشوراء، نماز جماعت شروع و پس از آن به سخنرانی می‌پرداختیم و بعد از سخنرانی، مراسم با عزاداری، مداحی و اطعام ادامه می‌یافت. سپس نوبت به جلسات پرسش و پاسخ می رسید که گاهی تا اذان صبح به طول می‌انجامید. زیرا عزیزانی از سوئیس و مارسی فرانسه نیز در جلسات حضور می‌یافتند.

حجت الاسلام حسینی بابیان این که فاصله میلان تا مرز سوییس حدود ۴۵ کیلومتر است به تسنیم نیوز گفت: یکی از مسائلی که به شدت ما را تحت تاثیر قرار می‌داد حضور دانشجویان مقاطع دکترا به همراه اساتید خود بود که از مارسی فرانسه در این جلسات حضور می‌یافتند و در دهه اول محرم محل سکونت خود را به میلان  تغییر دادند و چنانچه عزیزان رایزنی فرهنگی گزارش می‌دادند و اگر حمل بر خودستایی تلفی نکنید اقبال آنان از سبک سخنرانی ما بود که به نقل از سرکنسول کشورمان: شرکت کنندگان این سخنرانی‌ها را پرجاذبه می‌خواندند.

امام جمعه گراش درپاسخ به تسنیم نیوز که پرسید چه افراد و از چه ملیت‌هایی در جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ شما حضورمی یافتند اظهارداشت: معمولا ما این مجالس راجهت هموطنان مقیم ایتالیا منعقد می‌کردیم اما عزیزانی از سوئیس و فرانسه و برخی از خانم‌هاو آقایان ایتالیایی نیز در جلسات حضور می‌یافتند که یک شب با همکاری مترجم از  یکی از آقایان مسیحی پرسیدیم شما برچه اساس درجلسات حضور و این گونه به حضرت اباعبدالله(ع) ابراز ارادت و شیفتگی می‌نمایید؟ که وی جواب داد: من ازطریق یکی از دوستان ایرانی که سخنان شما را ترجمه می‌نماید بر سخنان‌تان علاقمند و اطلاعاتی درمورد امام حسین(ع) کسب و به آن آزادمرد شیفته شده‌ام.

وی حضور جوانان و نوجوانان در مراسم عزاداری وسینه زنی را شگفت‌انگیز توصیف و اضافه کرد: این عزیزان که دارای والدین ایرانی بودند اما در ایتالیا متولد شده و هیچ‌گونه آشنایی با نوشتار فارسی نداشتند مداحی وسینه‌زنی را بصورت دسته جمعی اجراء می‌نمودند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان گراش در زمینه تمایزات و مشترکات ایتالیا با کشورهای اتحادیه اروپابه خبرنگارتسنیم گفت:  ما مشترکات فراوانی با مردم ایتالیا داریم و این کشور با همه کشورهای اروپایی نیز دارای تمایزات و مشترکاتی می‌باشد که ما به مشترکات آنها اشاره‌ای نمی‌کنیم اما تمایزاتی که ایتالیا دارد و وجه اشتراک با ما محسوب است مذهبی بودن این کشور است که وجود واتیکان به عنوان مرکز کاتولیکهای جهان و محل اقامت پاپ می‌باشد و بر این اصول، مردم ایتالیا به کلیسا و مذهب و عبادات تقید خاصی دارند. ازسوی دیگر ما نیز ام‌القراء جهان اسلام و تشیع هستیم که این امر از مشترکات مهم ماست و موضوع ویژه‌ای که ایتالیایی‌ها از مردم اتحادیه اروپا متمایز می‌سازد تعصب مردم ایتالیانسبت به مذهب است  که ما دیده و شنیده ایم که در اکثر کشورهای اروپایی در کنارسفره و به هنگام خوردن غذا از مشروبات الکلی می‌نوشند و این ازمرسومات عادی اروپاست اما در ایتالیا در کنار سفره، ظرف آب گذاشته و به جای مشروبات الکلی از آب می نوشند. موضوع مهم دیگری که بسیار بر ما جالب بود تعصب خانواده ها بخصوص در جنوب ایتالیا نسبت به فرزندان اناث خود بود که او را از هرگونه رابطه با افراد نامحرم منع می‌کنند و دختران حق ندارند قبل از ازدواج با جنس مخالف ارتباط برقرارنمایند. به وقت ازدواج نیز حتما عروس باید باکره باشد و پس از ادواج نیز بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی که فرزندان را درسن ۱۵ سالگی ازخود جدا می‌نمایند زوجین مخیرند باخانواده زندگی کرده یا بصورت جداگانه، لیکن تا قبل از ازدواج، دختر ایتالیایی الزاما باید با والدین زندگی کند.

وی به تحکیم بنیان خانواده نیز در ایتالیا اشاره و ادامه داد: باوجود اینکه قریب ۳ سال است شهر میلان ایتالیا مرکز مد جهانی می‌باشد ولی جوانها از پوشش عیرمتعارف و آرایش امتناع کرده و معمولا آرایش درخانمها به ویژه افرادبالای ۴۰ سال می‌باشد و چنانچه خانم جوانی از پوشش غیرمتعارف استفاده نماید با اعتراض همکاران یا همسایگان مواجه می‌شود و اصولا برای پوشش زنان اهمیت قائلند. این نیزمی‌تواند یکی از مشترکات مردم ایتالیا باما باشد. از طرفی به اسلام و مذهب شیعه وجمهوری اسلامی ارادت و علاقه خاصی دارند.

وی درپاسخ به تسنیم درزمینه درصد شناختی که مردم ایتالیا ازجمهوری اسلامی ایران دارا می‌باشند اظهار نمود: مردم ایتالیا، افرادی فرهنگ‌دوست بوده و دارای اطلاعات غنی به خصوص در مورد شهرهای مذهبی و تفریخی ایران هستند.

نماینده ولی فقیه درشهرستان گراش در پایان این گفتگو با تاکید برشناساندن اسلام و مکتب تشیع به طور واقعی به مردم جهان تصریح کرد: اگر در این مسیر اهتمامی به جد و فرا منطقه‌ای داشته باشیم نیروی جاذبه فراوانی ایجاد می‌شود و ما باید درترویج دین اسلام و مذهب شیعه فوق‌العاده ساعی باشیم که دشمنان دراین راستا علیه مسلمانان دست به تبلیغات گسترده منفی و سوء یازیده و از مسلمان چهره‌ای تروریستی ساخته که این موضوع را در ایتالیا شاهدبودم. به عنوان مثال می‌گویم: درهمان مجالس سخنرانی یکی از هموطنان که دارای شوهر ایتالیایی و از اساتیددانشگاه بود در مورد حضرت مسیح(ع) از ما پرسید که بر اساس آیات الهی بر او پاسخ گفتیم و او شگفت زده شد که ما در تبلیغات دشمنان می‌خوانیم که مسلمانان نسبت به مسیح(ع) دشمنی و کینه دارند ولی اکنون از شما به عنوان یک روحانی مسلمان واقعیتی می‌شنوم که مشابه اعتقادات ماست  و لذا ما باید با غایت تلاش سعی کنیم این هجمه های خصم را در بین ملتهای بیدار خنثی نموده و حقایق اسلام و تشیع  را به ملل آزاداندیش جهان معرفی کنیم که انشاء الله نیروی جاذبه‌ای ایجاد و دیدگاه مسیحیان به اسلام و مسلمین به نحوی تغییر دهیم.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. گریشتا سلام. شهر محل سخنرانی و اقامت ۱۰ روزه امام جمعه گراش ومحل سخترانی ایشان میلانو بوده است که استذعابرتصحیح بنحومقتضی دارد. سپاس / خبرنگارخبرگزاری تسنیم نیوز/گراش -ایزدبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top