hamayesh etiadمسئول دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی فارس درباره خطرات و عوارض مواد مخدر جدید و صنعتی در دانشکده علوم پزشکی گراش سخنرانی کرد. قدرت الله محکم در شب یلدا با کلامی دلنشین به موضوع تلخ اعتیاد پرداخت. محکم در این همایش با مقایسه تفاوت مخدرهای جدید و سنتی، به تاریخچه تولید و عوارض جبران ناپذیر این گونه مواد پرداخت. قدرت‌الله محکم از عوارض کوتاه مدت این مواد به اضطراب، توهمات فیزیکی و روحی، افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت اشاره کرد و افکار خودکشی، بی‌علاقه‌گی به امور روزمره، آسیب به کلیه، مغز و کبد و پرخاشگری از عوارض بلند مدت مواد مخدر صنعتی مثال زده شد. مسئول دفتر اعتیاد فارس توضیح داد: متاسفانه به دلیل تولید این گونه مواد در داخل کشور، این خطری نیست که مانند مخدرات سنتی با بستن مرزهای کشور از بین برود.

محکم در ادامه این همایش با نشان دادن آمارهای داخلی و جهانی، نتایج قابل تاملی را بازگو کرد. او گفت: خانواده‌ها با این توجیه که در خانواده‌هایشان هیچ معتادی نداشته‌اند از این گونه جلسات استقبال نمی‌کنند. در حالیکه طبق آمار، طیف مصرف کننده این مواد افراد زیر ۲۵ سال هستند که ۳۴ درصد آنان هیچ‌گونه سابقه خانوادگی ندارند.

طبق آمار ارائه شده در این همایش، ۱۳ درصد معتادان شیشه مصرف می‌کنند و این افراد، دلایل گرایش به این ماده را کنجکاوی عنوان کرده‌اند و یا فکر می‌کرده‌اند این ماده برای کسب هیجان و رفع خستگی و افزایش میل جنسی مناسب است. به دلیل فضای موجود و مجالسی که این گونه مواد در آن استعمال می‌شود، گرایش افراد تحصیل کرده به این مواد بیشتر بوده و این مورد، باز هم دلیلی برای سختی مبارزه با گسترش استعمال این مواد مخدر است.

برخلاف انتظار، سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی که چندی پیش با همایش‌های دیگری لبریز از مردم بود، تنها ۴۵ نفر برای این همایش در سالن حضور داشتند. بال‌افکن رئیس اداره بهزیستی گراش که هماهنگی برگزاری این همایش را برعهده داشته است تایید کرد، آنچنان که باید و شاید برای این جلسه تبلیغاتی صورت نگرفته است.