بستن

اختراع گراش توسط غلام‌رضا عباسی

گریشنا: غلام‌رضا عباسی مخترع «گراش» شد. گراش نوعی روش تیر‌اندازی با اهداف متحرک سالنی و فضای باز است.

این اختراع از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح مورد تایید قرار گرفت و در بیست‌ و سوم تیر‌ماه سال ۹۲ در سازمان ثبت اختراعات به شماره ۱۳۹۲۵۰۶۴۰۰۰۳۰۰۶۶۲۲به ثبت رسید.

این سبک تیر‌اندازی از هشت جز تشکیل شده است که شامل دینام و پایه‌ی دینام، صفحه‌ی قرقره و بست، طناب ماهیگیری و چوب وصل، تفنگ بادی، سیبل و صفحه، کلید برقی خودکار و نیمه خودکار، کاور، لوله و اتصالات برای فضای باز می‌شود.

از ویژگی‌های سبک تیر‌اندازی گراش اجرای آن در یک سالن معمولی تیراندازی به عرض ۱۲ متر و با ارتفاع ۷ متر و طول ۱۰ متر است. تفنگ مورد استفاده‌ی این سبک همان تفنگ بادی معمولی است و در مقایسه با سبک تیر‌اندازی تراپ هزینه‌ی کم‌تری دارد و همین دلیل باعث شده تا برای آموزش و تمرین نیروهای نظامی به ویژه محافظین، بسیار مفید و قابل استفاده باشد.

تیراندازی در این سبک هیچ سرو‌صدایی ندارد و نیاز به گوشی نیست، چون بشقاب‌ها بیشتر از ۱۲ متر از تیرانداز فاصله نمی‌گیرد. این روش نیازی به دید بالا ندارد و برای اکثر افراد قابل استفاده است. با تپانچه نیز می‌توان در این سبک تیراندازی کرد اما نحوه‌ی ایستادن آن تفاوت دارد.

این سبک هم در فضای باز (شبیه سبک تراپ) و هم در یک سالن چند منظوره قابلیت اجرا دارد.

غلام‌رضا عباسی ایده و کار پیگیری این اختراع را بر عهده داشته و کار برق و الکترونیک و ساخت کلید کنترل آن توسط مهندس علی عباسی انجام شده است. امور مکانیکی آن را هم مهندس فاضل عبداللهی انجام داده و مهندس محمدرضا مهرابی کار نقشه‌کشی طرح را بر‌عهده داشته است.

روش تیر‌اندازی با اهداف متحرک سالنی و فضای بازگراش ششم تا نهم مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی دستاورد‌های دفاعی در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

نشریه عصر مردم گراش مصاحبه‌ی مفصلی را با غلام‌رضا عباسی انجام داده که در شماره‌ی آینده‌ی این نشریه منتشر می‌شود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top