بستن

جهانگیری تحولات جنوب فارس را به نقطه صفر برگرداند

گریشنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، اولین بخش‌نامه‌اش را‌ ابلاغ کرد؛ بخش‌نامه‌ای که بسیاری از کش و قوس‌های سیاسی و اداری منطقه جنوب فارس را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، از جمله مصوبه تبدیل دو اداره لارستان به اداره کل، و اعطای فرمانداری ویژه به شهرستان‌های جهرم و فسا، و مصوبه احتمالی اتصال لامرد به دریا. بر اساس این بخش‌نامه، تمامی مصوبات دولت که از تاریخ ابتدای خرداد ۹۲ مورد ایراد و ابطال قرار گرفته یا مراجع قانونی نسبت به آن اظهار نظر نکرده‌اند، غیر قابل اجرا اعلام شد.

به گزارش تابناک، اسحاق جهانگیری در این بخشنامه از کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی خواسته است که از اجرای مصوبات و تصویب‌نامه‌ها و تصمیم‌نامه‌هایی که از ۱ / ۳ / ۱۳۹۲ توسط دولت، کمیسیون‌های وزراء و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده را تا زمان وضع مقررات جایگزین و یا اصلاحی یا تنفیذ آن‌ها خودداری کنند.

بدین ترتیب، کشمکش‌های سیاسی لارستان و مناطق و شهرستان‌های اطراف وارد فاز تازه‌ای شده است. باید منتظر ماند و دید نتیجه‌ی جلسات هیات دولت جدید درباره‌ی طرح‌ها و مصوبات لحظات آخر هیات دولت احمدی‌نژاد چه خواهد بود.

 

متن بخشنامه معاون اول روحانی

به گزارش تابناک، متن بخشنامه اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، که روز گذشته به کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، به شرح زیر است:

«نظر به این که تعداد قابل توجهی از مصوبات بر اساس اصول (۱۳۸ و ۱۷۰) قانون اساسی مورد ایراد یا ابطال قرار گرفته است، علیهذا لازم است کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی وابسته به دستگاه‌های مزبور اکیداً از تداوم اجرای مصوبات یاد شده و همچنین تصویب‌نامه‌ها و تصمیم‌نامه‌هایی که از ۱ / ۳ / ۱۳۹۲ توسط دولت، کمیسیون‌های وزراء و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده و مراجع ذیربط نسبت به آن اظهار نظر ننموده‌اند و نیز از اجرای قراردادهایی که به استناد مصوبات فوق منعقد شده و نیز سایر قراردادهایی که از طرف مراجع نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال قرار گرفته تا وضع مقررات جایگزین و یا اصلاحی یا تنفیذ آن‌ها حسب مورد، خودداری نمایند.

«بدیهی است در مورد قراردادهایی که ممکن است توقف اجرای آن‌ها موجب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر گردد، لازم خواهد بود دستگاه‌های اجرایی مربوط با کسب نظر از حوزه حقوقی وزارتخانه متبوع یا مؤسسه مستقل زیر نظر معاونان رئیس جمهور، راهکار لازم تنظیم و با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقدامات مناسب معمول دارند.»

 استقبال مجلس از بخشنامه جهانگیری

به نوشته‌ی همشهری آنلاین، رضا طلایی نیک، جانشین معاون نظارت مجلس، با اشاره به این بخشنامه گفت: «اولین بخشنامه دولت برای توقف مصوبات مغایر با قانون، طلیعه‌ی قانون‌مداری است.» او همچنین اظهار کرد: «اولین بخشنامه دولت در کمک به قانون‌مداری و کاهش دغدغه‌های نهادهای نظارتی موثر است، و نهادینه شدن حاکمیت قانون به تعامل مطلوب مجلس و دولت کمک اساسی می‌کند.»

طلایی نیک با اشاره به این که قانون‌مداری در همه بخش‌ها از مطالبات رهبر معظم انقلاب، مردم و نیز نهادهای نظارتی است، افزود: «از دغدغه‌های جدی نمایندگان در ماه‌ها و سال‌های اخیر، افزایش برخی تصمیمات مغایر با قانون بود که امید است دولت جدید حاکمیت قانون بر تصمیمات و اقدامات را نهادینه کند.»

 یک بخش‌نامه دیگر: توقف طرح مهرآفرین

به گزارش همشهری آنلاین، معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی تمامی استخدام‌ها و تغییر ساختار طرح مهر‌آفرین را نیز متوقف کرد.

متن این بخشنامه نیز به شرح زیر است:

«نظر به ایرادهایی که در اجرای اصل ۱۳۸ قانون اساسی نسبت به طرح مهر‌آفرین (موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۷۶۴۴/ت۴۸۷۰۲هـ) مورخ ۳۰/۹/۹۱ و اصلاحات آن) اعلام شده است مقتضی است کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی؛ موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، نقل و انتقال و مأموریت، انتصاب و جابجایی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی یا هر عنوان دیگر و نیز اصلاح تشکیلات و ساختار اداری تا تصمیم‌گیری دولت نسبت به اصلاح مصوبات مربوطه اجتناب نمایند.

«مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه بر عهده وزرا، معاونین محترم رئیس‌جمهور، رؤسا و بالاترین مقامات دستگاه‌ اجرایی مربوطه اعم از ملی و استانی می‌باشد.»

به نوشته‌ی همشهری آنلاین، بر اساس طرح مهر آفرین مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزییات اجرای طرح جنجالی مصوبه مهرآفرین در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۹۲ از سوی غلامحسین الهام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. و اکنون اجرای این مصوبه نیز با دستور معاون اول روحانی رییس جمهور جدید متوقف می‌شود.

 تحولات جنوب فارس در نقطه‌ی صفر

دو بخشنامه‌ی معاون اول روحانی در شرایطی ابلاغ می‌شود که همگان از تصمیمات دقایق آخر دولت احمدی‌نژاد شگفت‌زده بودند. آخرین این مصوبات که تنها یک روز قبل از تحلیف روحانی در سایت هیات دولت اعلام شد، اعطای فرمانداری ویژه به پنج شهرستان، از جمله جهرم و فسا در استان فارس بود. ارتقای ادارات لار به اداره کل جنوب فارس نیز در هیات دولت مصوب شده بود. ظاهرا باید تا زمان تشکیل کابینه‌ی دولت روحانی منتظر ماند تا وضعیت این مصوبات مشخص شود.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

24 نظر

        1. مجید عزیز و ناشناس.
          ما به اسم خودمان می‌نویسیم؛ و سعی می‌کنیم اصل بی‌طرفی خبرنگاری که یک اصل حرفه‌ای و اخلاقی است را رعایت کنیم.

        2. ولی همه رسانه‌ها معمولا به سمتی تمایل دارن و سعی میکنن در لابلای بی طرفی‌شون مخفیانه به طرفی حرکت کنن و منافع‌شون رو دنبال کنن. آیا شما به فکر منافع گراش هستید یا با بی‌طرفی خود حافظ منافع دشمنان گراشید؟

  1. این یادداشت من ارتباطی با موضوع ارائه شده از طرف گریشنا نداره . اما دوست دارم ان را بیان کنم .
    عید را به همه مردم لار گراش اوز خنج بیرم لامرد مهر و اشکنان و بستک و دیگر مناطقی که به خودمان دلبسته و وابسته هستند تبریک می گویم . هرچه خوبی در دنیا است تقدیم شما .

  2. منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری گفت: بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در زمینه توقف اجرای طرح مهر‌آفرین قطعا مغایر قانون است.

  3. باسلام/ زمستان رفت وروسیاهی به زغال ماند/به فرض که این مصوبه ول بشه لارستان بیشتر متضررمیشه یا شهرستانهایی که به فرمانداری ویژه نرسیدندویا به دریا متصل نشدند /پس خواهشنا نمایندگان محترم استان فارس ازاین به بعد هرزمانی که خواستند تصمیم گروهی بگیرند درجهت اتحاد ووحدت ویکپار چگی باشد نه تفرقه وکینه ورزی که یدالله فوق ایدیهم/درضمن الحسود لایسود/خدایا چنان کن سرانجام کار…توخوشنود باشی ولار{منطقه لارستان}سرفراز-انشاالله/گستاخی ام راببخشید وتذکر دلسوزانه مرابپذیرید

    1. فعلا که تصمیمات مسئولان لاری در جهت وحدت نبوده.بلکه در جهت تسلط بر منطقه بوده.فعلا که دست منافقا و دشمنان منطقه کوتاه شد. یدالله فوق ایدیهم.

    2. درضمن زمستان رفت و روسیاهی به قدرت طلبا موند که داشتن تفرقه پراکنی میکردن. و بعضی ها که واسشون جشن گرفتن و مراسم قدردانی برگزار کردن.

  4. همه ایران میگن روحانی مچکریم. ما گراشیا یه چیز دیگه هم بهش اضافه می کنیم:
    معاون اول روحانی، مچکریم.
    ضمنا این آقای لاری هم نباید خیلی به لغو دیگر مصوبات هم شاد بشه. احتمال اینکه آقای علوی بتونه از نفوذش برای تقویت لامرد و بالتبع تضعیف لار استفاده کنه زیاده.
    ضمنا اگه گراشی‌ها زرنگ باشن و از ارتباط قدیمی ای که بین آقای علوی و گراش وجود داشته، بتونن استفاده کنن خیلی به ضرر لار میشه.

  5. سلام آقا مهدی چرا همش ازضرر برعلیه لار حرف میزنی لطفا کل سایتهای وابسته به لارروبخون بینم یک نوشته درباره ضرر به گراش واتحاد افراد دوشهرستان درجهت تضعیف شهرستان سومی رامیبینید/خدارافراموش نکن عزیزم ماهمسایه ایم/درضمن عیدت مبارک

    1. آقا محسن مثل اینکه فراموش کردید چه توهین‌ها و تهمت‌ها و چه ضربه‌هایی که لار به گراش وارد کرد و هیچ وقت هم عذرخواهی نکرد. به نظر میرسد دچار آلزایمر شده‌اید اما مردم گراش هیچ وقت فراموش نمیکنند مگر اینکه در صدد جبران گذشته شوم خود برآیید.

      1. خدمت من جان!
        از نوشته خودتان استفاده کردم.
        آقای “”من”” مثل اینکه فراموش کردید چه توهین‌ها و تهمت‌ها و چه ضربه‌هایی که گراش به لار وارد کرد و هیچ وقت هم عذرخواهی نکرد. به نظر میرسد دچار آلزایمر شده‌اید اما مردم لار هیچ وقت فراموش نمیکنند مگر اینکه در صدد جبران گذشته شوم خود برآیید.
        اگر اینطور است مردم لار هم ادارات کل را فراموش نمیکنند

  6. امام جمعه کازرون/ اختصاص فرمانداری ویژه به جهرم و فسا غیر کارشناسی و عجولانه است
    شهرستانها > –
    خطیب نماز عید فطر کازرون گفت: با توجه به اختصاص فرمانداری ویژه به شهرستان‌های فسا و جهرم در روزهای پایانی دولت دهم ظلم بزرگی به مردم شهرستان کازرون شده است.

    به گزارش صحبت نو و به نقل از پایگاه خبری کازرون‌نما، حجت‌الاسلام محمد خرسند در خطبه‌های نماز عید سعید فطر شهر کازرون، با گرامیداشت این روز به مسلمانان در سخنانی اظهار داشت: دولت دهم دو روز مانده به کار پایانی در یک اقدام کارشناسی نشده و تصمیمی عجولانه شهرستان‌های فسا و جهرم را به فرمانداری ویژه ارتقا داد و شهرستان کازرون را از این ویژگی بی‌بهره گذاشت.

    وی افزود: با ارتقا نیافتن شهرستان کازرون به فرمانداری ویژه ظلم بزرگی در حق مردم این شهرستان شده که در این راستا از دولت یازدهم درخواست رسیدگی می‌شود.ژ

    امام جمعه کازرون گفت: شهرستان کازرون با دارا بودن شش شهر تابعه و با جمعیتی افزون بر ۲۵۰ هزار نفر و فاصله قانونی آن با مرکز استان، شرایط ارتقا به فرمانداری ویژه را دارد.

    خرسند از مسئولان وزارت کشور، استاندار این استان و نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی خواست که با جدیت تمام حق مسلم ارتقای کازرون به فرمانداری ویژه را پی‌گیری کرده و پاسخگوی مردم این شهرستان باشند.

  7. با سلام خدمت مدیریت محترم گریشنا :
    در صورت امکان خبر این جشنواره را در وبسایت خود قرار دهید .
    http://sjavan.ir/?p=1709
    جشنواره وبلاگ نویسی واجب فراموش شده(با موضوع امر به معروف ونهی از منکر) به همراه اهدا۶ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به نفرات برتر ، جهت ثبت نام به وبسایت sjavan.irمراجعه نمایید.
    با تشکر

  8. ببین مردم عزیز گراش شما هیچ وقت مستقل نخواهید بود چون کم جمعیت و نو پا و هیچ ادعای نکنید لامرد و مهر هم هنوز چیزی ندارن شما اگه از لار اطاعت نکنید کلاتون پسه محکرست بقول لاریا.شما بچه این لارید به باباتون توهین نکنید شما هیچکس ندارید ازتون دفاع کنه پس اگه با لار نباشید گور خودتون با دست خودتون کندین بس

    1. ادبیات لاری‌ها رو ببینید. با این رویه میخوان حمایت مردم منطقه و مخصوصا گراش رو به دست بیارن.لاری تا ابد لاری است و تا ابد چشم دیدن پیشرفت و استقلال گراش رو ندارن. اما دیگه گذشت اون زمان و گراش با سرعت قله های پیشرفت رو فتح میکنه.انشاالله

  9. هرکجا برکه ای نشسته بخاک
    گویی آنجاست مرز لارستان
    لارستان لارستان است ولو ده فرمانداری و شهرستان در آن تاسیس شود.
    گویش مشترک فرهنگ مساوی و موازن آداب نیک و همسان و دهها نقطه مشترک باعث جدائی این مردم نخواهد شد .
    ارد-اشکنان -اوز-بستک-بندرلنگه- بیرم-بنارویه-جویم -خور- صحرای باغ-علامردشت- لطیفی -گراش -گله دار-لار-لامرد-مهر -وراوی-چاهورز-اهل- سیکار-اسیر و احمد محمودی-آبکنه-آشنا-آغوصه-اکبرآباد بیغرد-انــــوه – اوه-باغ-باغان-بالاده-براک-بائن-بریز-بختیارویه-بشیر آباد–بلغان-بیخویه -بیدشهر-بیغردپهرست علیا-پهرست سفلی -ترمان-جهره- جنگویه-حاجی آباد بیرم-حسن آباد-حسن آباد مرگماری-حسین آبادخنج-حسین آباد بیرم -چابنـــــارد -چاه طوس- چاه گزی -چغان- خلور-خلیلی-چاه شرف-خیرگو-خوزی-رکن آبادی-ده شیخ- دهنو حاج هدایت-فاضلی-کال-نرمان -خوردهدره-چابنارد-چاه نهر-جهاد آباد جویم -جوزقدان بیرم-دامچه-درز و سایبان-دشتی-دنگز-ده فیش-ده میان-دهکویه-دهنگ-دیده بان- رویدر -زاهد محمود-زروان -زینل آباد–سده-سیف آباد-شاه غریب جویم-شاه غیب-شرفویه- شول -علی آبادمرکزی-علی آباد فداغ-علی آباد بیرم- عمادده-اریاب – فاریاب سنگــــویه -فال- فداغ – فرشته جان-فتویه-فیشور-قلات-کارگاه-کاریان-کرمستج- کریشکی-کلون-کمال آباد بیرم-طبله بیرم-کنگریشه-کورده خنج -کورده-کهنه جدید و قدیم- کهنه مرکزی- کهورستـــــــان -گـــوده -گلار- لب اشکن-لاغر-لاغران-لاورستان-لامرد-لطیفی- مارمه-محمد زینا-محمد قاسمی-محمد عباسی- محلچه-محمله-مسیح آباد شرفو-مز-مکویه- منصور آباد-مهر-مهرآباد-نجف آباد بیرم-هادی آباد بیرم- هرم-هرنگ-هیرم-هرمود عباسی-هرمود مهرخو-هود-عشائر دلیرو سرافراز لارستان

  10. درس عبرت!!!
    راستی دیدید لامردیها وبعضی از نمایندگان ومسوولان بعضی از شهرستان ها چگونه بعضی از مردم منطقه مارا خام کردند وسر همه ما کلاه گذاشتند؟اندکی پس از ساز مخالف بلا فاصله شنیدیم که فلان شهرستان وفلان شهرستان به فرمانداری ویژه ارتقاء یافتند و…
    از این خبرها که بگذریم با توجه به موضع گیری فاجعه بارعزیزان گراشی در این قضایا نکاتی را هرچند به اجمال عرض می نمایم:
    * ای کاش عزیزان گراشی که این همه فریاد واگراشایشان گوش فلک را کر کرده است واز ظلم وستم لاری ها می گویند وامروز هم به همین بهانه با لاری ها بنای لجاجت گذاشته وکل منطقه را از توسعه وپیشرفت محروم می کنند،! یک نیم نگاهی هم به کارنامه سیاه خودشان در رابطه با ارد می انداختند…که چگونه سالیان متمادی جلوپیشرفت ارد را سد کرده بودند که قضیه اش خیلی مفصل است ومی دانم که اکثریت گراشی هاوخیلی از مسوولین غیرگراشی از این مسائل بی اطلاع هستندوامروز هم همچنان این رویه نامیمون ادامه دارد…فقط به چند مورد اشاره می کنم.باوجود اینکه سه سال از ارتقای ارد به بخش (درتابعیت گراش) میگذرد،عملا تغییری واقدامی از طرف مرکزشهرستان برای توسعه ارد صورت نگرفته است.ادارات وموسسات دولتی موجود در ارد مربوط به دهه ی ۶۰ وسالهای قبل از قرارگرفتن ارد درتابعیت گراش است.جالب اینجاست که بعضی از مراکز دولتی حتی حذف یا تضعیف هم شده اند.آسفالت کوچه های ارد متعلق به سال ۱۳۶۷ است -هنوز خیابان اصلی ارد رودخانه ای بیش نیست .علی رغم گذشتن خط انتقال آب سد سلمان از ۱۲ کیلومتر ارد ،هنوز مردم ارد صاحب آب آشامیدنی نیستندوهکذا قصه گاز رسانی وصدها مشکل دیگر…امیدوارم مسوولان شهرستان واستان به وظایف قانونی وانسانی خود در قبال مردم مظلوم ومحروم ارد عمل نمایند.مردم شریف وصبور بخش ارد منتظرند ورفتارمدعیان گراشی ومسوولان را زیر ذره بین دارند. والسلام

  11. باسلام
    هرچند درحال حاضر دور ازمنطقه هستم ولی از طریق فضای مجازی وتماس با دوستان وآگاهان محلی مسائل منطقه را جدی پیگیری می کنم. ضمن تایید فرمایشات صادق اردی عزیزوتشکر از ایشان به خاطر بیان خیلی خوب واقعیات منطقه محروم ارد،باید عرض کنم که وضعیت فداغ هم بسیار بدتر از بخش ارد است . مافداغی هافریب گراشی ها را خوردیم وسالیان متمادی کورکورانه از آنها تبعیت کردیم وآنها فقط ازموقعیت ما برای پیشرفت خودشان سوء استفاده کردند.
    حالا هم خوشحال شدیم که قراره چندتا اداره کل در منطقه ایجاد بشه،گفتیم لااقل راهمان به ادارات کل نزدیک تر میشه، گراشی ها با همکاری لامردیها خرابش کردند.امیدوارم گراشیها ازخدا بترسند وبیش از این حقوق و منافع مردم منطقه را فدای اختلافاتشان با لاری ها نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر
scroll to top