بستن

ساطور اعتصاب قصاب‌ها، روی مقررات کشتارگاه

هفت‌برکه – گریشنا: در حالی که اعتراض مردم به گرانی گوشت بالا گرفته است، قصاب‌ها به دلیل اجبار دامپزشکی به بردن گوشت‌ تازه به پیش‌سرد، از امروز ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، با بستن در قصابی‌ها، اعتصاب خود را شروع کردند و مشخص نیست این اعتصاب تا چند روز دیگر ادامه داشته باشد.

پیش‌سرد مشتری‌ها را کم می‌کند

به گزارش هفت‌برکه، امروز در همه‌ی قصابی‌ها در گراش بسته بود. علی ارژنگ، مالک قصابی غزال، در گفت‌وگو با هفت‌برکه دلیل این اعتصاب را توضیح داد و گفت: «پنج‌شنبه هفته گذشته به ما گفتند که گوشت‌های تازه قبل از فروش باید به مدت ۲۴ ساعت در پیش‌سرد نگهداری شود. ما به این موضوع اعتراض داریم. ما تمام شرایط‌ و افزایش قیمت‌ها را پذیرفتیم اما این موضوع را نمی‌توانیم قبول کنیم. فقط به دلیل گوشت گرم و تازه‌ای که این‌جا تحویل مشتری می‌دهیم، برای خرید گوشت از راه دور به گراش می‌آیند. اگر قرار باشد که گوشت تازه برود پیش‌سرد، که مردم می‌گویند می‌رویم گوشت برزیلی می‌خریم سی هزار تومان؛ و ما مشتری‌های خودمان را از دست می‌دهیم. می‌گویند این روند در همه‌ی شهرها لار، اوز و جهرم طی می‌شود. ما که در منطقه پیگیری کردیم، چنین چیزی نبود. بعضی مسئولین می‌خواهند آزمایش خود را روی گراش پیاده کنند، اما ما زیر بار نمی‌رویم.»

او در ادامه با اشاره به این که در سطح شهر گراش هفت فروشگاه قصابی داریم، گفت: «سید رحمت محقق، حیدر پورشمسی، عزیز پورشمسی، حیدر مقتدری، علی ارژنگ، علی درویشی، امیرحمزه جنگجو، سید طالب محقق، مرتضی پورشمسی، غلام پورشمسی، مهدی حسین‌شیری، رضا حسین‌شیری و محمود افخمی به عنوان قصاب در گراش فعالیت دارند.»

سلمان برزگران، دیگر قصاب گراشی، با تایید صحبت‌های همکارش می‌گوید: «گوشت گراش معروف است که گوشت خوب و تازه است. کل منطقه این‌جا خرید می‌کنند. بردن در سردخانه باعث می‌شود رنگ گوشت تغییر کند و حالت تازگی خودش را از دست بدهد. این روند هنوز در گراش جا نیافتاده است.»

گرانی گوشت نیز بحث داغ امروزها است. سلمان برزگران در مورد دلیل گرانی گوشت می‌گوید: «گوسفند و بز موسمی در منطقه گیر نمی‌آید. ما می‌رویم و از فیروزآباد و یاسوج دام زنده می‌خریم. عشایرها گوسفند به ما نمی‌فروشند یا به کسانی مثل صادرکنندگان می‌فروشند که سود بیشتری کنند. یونجه و گندم و آذوقه‌ی حیوانات گران شده است و روی هزینه‌ی فروش دام زنده تاثیر گذاشته است. از طرفی فکر می‌کنیم کشتارگاه هنوز از لحاظ بهداشتی مشکل دارد که ما بخواهیم گوشت تازه را به آن‌ها تحویل دهیم.»

دامپزشکی: محاسبه قیمت اجزای حرام خلاف است

دکتر ایزدی، رئیس دامپزشکی گراش، با این توضیح که بردن به پیش‌سرد روال عادی این کار محسوب می‌شود و موضوع چیز دیگری است، گفت: «پنج‌شنبه هفته قبل از اصناف و تعزیرات آمدند و با قصاب‌ها پیرامون موضوع گرانی قیمت صحبت کردیم. اصناف و تعزیرات حرفش این بود که گوشت گران است و باید ارزان کنید. قصاب‌ها هم گفتند که برای ما نمی‌صرفد. با این توجیه که با این شرایط و قیمتی که تعزیرات تعیین کرده اگر به سردخانه هم ببریم، ضرر ما بیشتر هم خواهد شد. به نظرم این توجیه منطقی نیست.»

رئیس دامپزشکی گراش با بیان این که به دلیل تورم در بازار، کل قصابی و کشتارگاه، کشتار ندارند، ادامه داد: «با توجه به افزایش قیمت در بازار، کل قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها، کشتار دام ندارند. ۵ تا ۶ ماه پیش کشتارگاه افتتاح شد و یک سری کارها در این چند ماه برای تکمیل آن انجام شد.»

رییس دامپزشکی دور ریختن اجزای حرام و اضافی گوشت در پیش‌سرد را دلیل مخالفت آن‌ها می‌داند: «قصاب‌ها بردن گوشت به پیش سرد را بهانه کرده‌اند در حالی که به نظر می‌رسد موضوع برمی‌گردد به حذف اجزای حرام و اضافی گوشت در پیش‌سرد. قصاب‌ها معمولا این اجزا را ترازو می‌کنند و می‌فروشند و بعد جلو چشم مشتری آن اجزا را دور می‌اندازند. من فکر می‌کنم قصاب‌ها بیشتر از این موضوع که ما در پیش‌سرد اجزای حرام و اضافی لاشه را برمی‌داریم، ناراضی هستند؛ اما درواقع با نادیده گرفتن این موضوع به مشتری اجحاف شده است. آن‌ها می‌گویند ما دام زنده را ۳۵ تا ۴۸ هزار تومان می‌گیریم و گوشت آن که دو برابر می‌شود ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشیم و آن وقت تعزیرات به ما می‌گوید که ما باید ۶۵ تومان بفروشیم.»

گوشت در گراش ارزان‌تر از منظقه است

سلمان برزگران، سید رحمت محقق و مرتضی پورشمسی سه قصابی بودند که برای توضیح دلایل اعتصاب قصاب‌ها به صورت حضوری در دفتر هفت‌برکه حاضر شدند. حرف آن‌ها نیز ادامه‌ی درد دل‌های دیگر قصاب‌های سطح شهر بود: «همین الان هم به دلیل صادر کردن دام زنده و کمیابی آن و گرانی گوشت در کشور، ما تحت فشار هستیم. با بردن گوشت به پیش‌سرد ضرر ما چند برابر می‌شود. حاضریم کشتارگاه شهرداری ببریم، اما گوشت را پیش‌سرد نمی‌گذاریم. مشتری گوشت گرم می‌خواهد و قبول نمی‌کند. نمی‌خواهیم تازگی گوشت‌ها از بین برود. از طرفی ما از رعایت بهداشت در کشتارگاه مطمئن نیستیم. ما با دکتر وحید سلمانی، مسئول کشتارگاه، هم صحبت کردیم، مسئول خود کشتارگاه یک افغانستانی است.»

آن‌ها در جواب به انتقاد دکتر ایزدی، رئیس دامپزشکی گراش، گفتند: «اول این که ما از زمان دکتر حبشی اجزای حرام را جدا می‌کنیم. اما باز هم می‌توانیم تعهد دهیم که ما قبل از ترازو کردن اجزای اضافی را جدا کنیم تا این ذهنیت از بین برود. اگر دولت کیلویی گوشت را به ما تحویل دهد، ما حاضریم آن را در سردخانه بگذاریم. اما گوشت تازه‌ی دامی که امروز ذبح کردیم را برداریم و ۲۴ ساعت در پیش‌سرد نگه داریم و فردای آن بفروشیم، نه. ما این موضوع را نمی‌پذیریم. در ثانی، گوشت در گراش از همه جا ارزان‌تر است. شما همین امروز بروید از لار خرید کنید. گوشت گوسفند ۸۰ هزار تومان است.»

در مورد گرانی گوشت، اداره صنعت، معدن و تجارت گراش وظیفه نظارتی دارد. روابط عمومی اداره صمت با اشاره به این که مورد گران‌فروشی در صنف قصاب‌ها گزارش نشده است، می‌گوید: «دلیل این اعتصاب را دقیق نمی‌دانیم ولی قصاب‎‌ها به ما می‌گویند که دام‎‌پزشکی گیر داده است. پنجشنبه ما با حضور بازرسین، نماینده اتاق اصناف و رئیس صنعت و معدن و تجارت گشت مشترک رفتیم، اما موردی از گران‌فروشی نداشتیم و فقط چند مورد عدم درج قیمت داشتیم. مشکل این است که در منطقه دام زنده نیست. بیشتر دام‌های زنده هم ماده است که ذبح آن باعث جلوگیری از تولید مثل می‌شود. گوشت در گراش نسبت به شهرهای همجوار ارزان‌تر است. قصاب‌ها دام زنده را ۳۸ هزار تومان می‌خرند که گوشت آن ۷۶ هزار تومان می‌شود و این گوشت را قصاب‌ها ۷۵ می‌فروشند و ضرر قصاب‌ها در این معادله بیشتر به چشم می‌آید.»

مشخص نیست این اعتصاب چند روز به طول بیانجامد و در طول این مدت مردم می‌بایست گوشت مورد نیاز خود را از کجا تهیه کنند؟ قصاب‌هایی که به هفت‌برکه آمدند مدت زمانی برای این اعتصاب تعیین نکردند و گفتند: «تا زمانی که این الزام برای ما وجود داشته باشد، در قصابی‌ها را باز نمی‌کنیم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. آقایان‌قصاب‌لطفاََتوجه‌‌داشته‌باشین‌.
    من‌به‌عنوان‌مشتری‌و‌مصرف‌کننده‌،راستش‌هیچ‌علاقه‌ای‌به‌تب‌کریمه‌ندارم و‌سلامتی‌خود و خانواده‌م‌برام‌از‌همه‌چی‌مهمتره.پس ابتدا پیش‌سرد و بعد فروش.هرچنداحتمالاََممکن‌است‌ با پیش‌سرد، گوشت به قول گراشیها بِزگ شود و از وزن آن کاسته شود.
    ولی خوب‌باتوجه‌به‌گزارشهای‌چندی‌پیش‌در‌مورد‌تب‌کریمه‌‌،و لزوم‌پیش‌سرد‌گوشت‌، یقیناََ هیچ‌یک‌از‌مشتریان‌دوست‌ندارند سلامتی‌‌خود و‌عزیزانشون‌به‌خطر‌بیفته.پس مشتری را بهانه‌ی اعتصاب خود‌نکنید،لطفاََ.

  2. من و برادر خانومم می ریم از لار قصابی گوشتیران اقای علمدار گوشت می خریم ، بنده ی خدا هم با انصافه و هم خوش اخلاقه ، تازه قیمت گوشتش از گراش هم ارزونتره .

  3. اگر دلیل قانونی دارید و اینکه بخاطر رعایت بهداشت هست باید گوشت پیش سرد شود و کسی که ضرر میکنه قصاب ها هستند .اصلا فکر نمی کنم بحث ارزانی قصاب ها صدق کند و بعدش شاید از وزنش کم می‌‌شه اعتراض می کنند.معمولا قصاب ها منفعت طلب هستند و مثل کسبه بازار فکر سود هستند .اگر کوتاه بیایید همه جا باید کوتاه بیایید.

  4. نظرمن،اینکه قصاب های محترم زیادی پیازداغ زدن به این موضوع حق دارن به هرحال کیه به ضرر خودش کارکنه،اما دراین مورد که دامداران وعشایرها بزوگوسفندشون به قصاب های محترم گراش نمیدهند،کاش این هم میگفتند به چه دلیلی نمیدهند،خوب که خودم شخصا ناظربرخورد یکی ازاین برادران قصاب درعکس بادامدارگراش بودم،کمی همه جانبه تصمیم بگیریم

  5. با سلام خدمت همشهریان عزیز و قصابان عزیز یه کمی هم به فکر سلامتی خود و همشهریان باشید همش به فکر سود خود نباشید اگر اداره دامپزشکی این دستور داده گوشت پیش سرد بشه بخاطر کاهش بیماریها هست که در منطقه هستش لطفا جدی بگیرین.

  6. ظاهرن معترض بودن که گوشت تر وتازه وزنش بیشتره پیش سرد بشه وزنش کمتر میشه.مردم به هم رحم نمیکنن روزی برسه کا همدیگرو میدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top