بستن

مقایسه نتایج کنکور امسال و پارسال غیر منطقی است

حسین شمسی*: سال قبل را یادمان می‌آید نتایج کنکور بسیار خوب بود اما چه خوب بودنی؟ خوب بودن در نظر مردم؟ اما اگر نتایج را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم خواهیم دید اکثر نتایج مربوط به دانش‌آموزان گراشی محصل در لار و پشت کنکوری‌های گراش بود. نباید نتایج دوستانی که در لار درس می‌خوانند را مربوط به گراش دانست و این کار جز عوام فریبی نتیجه دیگری ندارد. آن‌ها نه تنها در جو بسیار عالی لار قرار دارند بلکه به بهترین اساتید نیز دسترسی دارند و نتایج آن‌ها را می توان حاصل تدبیر مسئولین شهر لار دانست. گروه پشت کنکوری‌ها نیز دوستانی هستند که فارغ التحصیل شده و حد اکثر ساعت مطالعه را در بین رقیبان‌شان دارند. نتیجه گرفتن این عزیزان را باید قطعی دانست چون کلاس‌هایشان را سال قبل به پایان رساندند و تمام وقت خود را صرف مطالعه و امادگی برای کنکور می‌کنند.

حال به بحث اصلی خود می‌رسیم چرا نتایج امسال به ظاهر از سال گذشته ضعیف‌تر بود. چون امسال در بین کنکوری‌ها تعداد دانش‌آموزان محصل لار که اغلب در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و پشت کنکوری‌ها بسیار اندک بوده است. اما حال می‌رسیم به کنکوری‌های گراش یعنی کسانی که پس از فارغ‌التحصیلی از مدارس گراش برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت می‌کنند. به جرات می‌توان گفت نتایجی که این دسته از دانش‌آموزان امسال به دست آوردند به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست و پیشرفت چشمگیری در این نتایج وجود داشته است.

شاید این سوال پیش آید که مگر کسانی که در گراش برای اولین بار در کنکور شرکت می‌کنند بی رمق وتنبل هستند و درس نمی‌خوانند؟ در جواب می‌توان گفت که به هیچ وجه این گونه نیست و درس خواندن دانش‌آموزان گراش کمتر از دانش‌آموزان لار نیست و مطمئنا حد اکثر تلاش خود  را برای کنکور می‌کنند اما افسوس که نتایج باز هم قابل قبول نیست. در سال‌های گذشته نتایج این دانش اموزان حتی قابل بیان هم نبود اما امسال به لطف خدا نتایج به گونه‌ای است  که به راحتی این دانش اموزان در دانشگاه‌های دولتی (به جز دانشگاه های دولتی تهران) پذیرفته می شوند اما باز هم نتایج بسیاری دیگر دست کمی از سال گذشته ندارد. بعضی وقت‌ها اگر نام مظلوم را بر این دانش‌آموزان بگذاریم اغراق نکرده‌ایم. در این شرایط شهرمان که جو، جو ثروت است و درس بی‌ارزش،عده ای از همین جوانان شروع به تلاش برای کنکور می‌کنند اما علاوه بر سد کنکور که آخر راه قرار دارد از هزاران سد دیگر باید بگذرند، از کم کاری برخی دبیران گرفته تا سرکوفت‌هایی که بعضا از طرف مسئولین بر این دانش‌آموزان تحمیل می‌شود. این در حالی است که نه تنها در شهر همجوار ما بلکه در همه‌ی شهر های کشور تلاش مسئولین آموزشی بر هموار ساختن راه کنکور دانش‌آموزان است.

اگر کمی با دقت به این قضایا بنگریم و مقایسه منطقی با نتایج پارسال داشته باشیم و از مقایسه کورکورانه بپرهیزیم خواهیم دید که دانش‌آموزان گراش نه تنها پسرفت نداشته‌اند بلکه پیشرفت چشم‌گیری نیز داشته‌اند. دلیل این که به ظاهر کنکوری‌های گراش پسرفت داشته‌اند کم بودن تعداد دانش‌آموزان لار و پشت کنکوری ها در کنکور امسال بوده است. این مقایسه‌های غیرمنطقی نه تنها مجال را برای توهین عده‌ای به ظاهر دلسوز به کنکوری‌ها و مسئولین فراهم می‌کند بلکه باعث از بین رفتن روحیه تلاش در دانش اموزان عزیز شهرمان و همچنین مسئولین می‌شود.

و در آخر خطاب به مسئولین آموزشی شهر: به نظر وقت آن رسیده که به جای فراهم آوردن مُسَکن موقت برای این درد حاد شهرمان فکر درمان دائمی این درد کرده و به جای این که دست به دامان برنامه‌های کوتاه مدت و اغلب بی نتیجه شویم رویکردی بلند مدت و اثربخش را در پیش بگیریم و پس از آسیب شناسی کامل این مسئله شروع به برنامه‌ریزی کنیم.

* حسین شمسی دانش‌آموز دبیرستان که در کنکور امسال شرکت کرده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. با سلام

    با صحبت های آقای شمسی کاملا موافقم

    امیدوارم این متن به دست برخی مسئولین گراش که تلاش و نتیجه ی بچه های مدرسه های تیزهوشان و نمونه دولتی لار رو حاصل زحمات خودشون میدونن و به نام خودشون ثبت میکنن برسه….

    امیدوارم یه خورده این مسئولین رو به فکر بندازه

  2. مدارس لار مثل اون دواداره کل باعث پس رفت گراش میشه بهتر ه هرچه زودتر بنر درسطح شهر زده بشه وبه تحصیل دانش آموزان گراشی در مدارس لار اعتراض بشه.

    1. حرفی بی منطق و غیر اصولی، و از روی تعصب و دشمنیها، به نظر من بهتره دانش آموز ها رو جهت آموزش های بیشتر و بهتر به لار بفرسیم، امکانات تحصیلی در شهر گراش بسیار کم هست، تا مشکلات آموزشی برطرف نشه نباید این حرف بی منطق شما رو کسی قبول کنه.

      بهتره یکم فکر کنی بعد اصولی حرف بزنید دوست عزیز.

    2. لار با بودجه شهرهای دیگر،از ده ها سال قبل زیر ساخت های خودش در همه زمینه ها تقویت کرده . اتفاقا وجود تفاوت بین لار با سایر مناطق نشان از بی عدالتی لاری هاست وگرنه چرا همه چیز در لار خوب باشه و همه چیز در شهر های دیگر ضعیف؟ متهم اصلی این وضعیت لاره و از زمانی که لامرد و گراش و…از لار جدا شدند ، وضع بودجه و امکانات و پیشرفتشان بهتر شد . هر بخش که هنوز به لار واسته است همینطور خواهد بود . چرا استخدام در ادلرات بیشتر باید لاری باشه ؟ چرا هرچه نیروهای ضعیفشان است به گراش می فرستند؟ گراش شده موش ازمایشگاهی کارمندان لاری و تبعیدگاه کارمند بد !!!

  3. حالا هی واسه این لاری ها بزنیم که فلان هستن و بسان هستن…بابا ما آموزشمون رو هم تو لار می بینیم…هنوز هم که هنوزه اگه گراش ۴تا تحصیل کرده داره از صدقه سر همین معلمای لار و مدارس و جو خوب شهرشون هست…ما باید خودمون پیشرفت کنیم روزی که دیگه نیازمند لار نباشیم…اما نباید هم نمکدون بشکونیم

    1. وجود امکانات آموزشی و جو بهتر تحصیلی در لار باعث نمیشه چشم‌مون رو ببندیم و ظلم و بی عدالتی و تبعیض لاری‌ها رو ندیده بگیریم.

  4. اگه فقط معلمهای لاری باعث پیشرفت انهایی شدند که در لار درس می خوانند باید بگویم که ایشتر معلمهای مدارس گراش هم لاری هستند پس دلیل موفقیت یا عدم موفقیت فقط معلم نیست بلکه خود دانش آموز وخانواده ودوستان هم تاثیر فراوانی دارند .خواهشا”منطقی وعلمی وروانشناسانه قضاوت کنید.

  5. درسته که معلم های لاری توی گراش تدریس می کنن ولی کیفیت تدریس در چه حدیه؟
    نمیگم خوب نیست ولی عالی نیست. مطمئنا جو مدرسه و دلسوزی مدیر و برنامه ریزی آموزش و پرورش توی یادگیری دانش آموزا تاثیر داره.
    تا جایی که من مطلع هستم و اطلاعاتی که از یک سال محصل بودنم توی دبیرستان گراش دارم ، واقعیت اینه که جو کنکوری وجود نداشت. نه انگیزه ای نه اطلاعی . دبیر خوب وجود داشت ولی نه واسه ی هر درسی.
    برای کسب رتبه خوب ، علاوه بر تلاش فرد و انگیزه دهی خونواده ، یک محیط آموزشی خوب و عالی رو هم می خواد.
    توی کنکور فقط یکی دو درس مهم نیست.سرمایه گذاری واسه همه ی درسا لازمه. واقعا توی مدارس گراش بهترین اساتید رو واسه همه ی درسا انتخاب کردن؟
    معلم خوب ، مدیر دلسوز و آموزش و پرورشی که حامی دانش آموزاش باشه. شما محیط رو فراهم کنین بعدش می تونین متناسب با همت، توقع داشته باشین.
    البته من تحصیلی توی لار نداشتم ولی نتایج کنکور و … گویاست.
    لایک به پست !!

  6. کی گفته ۴ تا تحصیلکرده مونو از صدقه سری لاری ها داریم…مثلا این همه دکترای گراشی که خودمون داریم از صدقه سری لاری هاست….!!!!!نخیـــــــــــــر اینا خودشون زحمت کشیدن تا به اینجا رسیدن.لطفا شخصیت بقیه رو زیر سوال نبرین که بگین اینارو از صدقه سری لاریها داریم…!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top