بستن

گسترش اعتراضات به ادارات لار در تمام استان فارس

به نظر می‌رسد صف اول اعتراضات به استقرار دو اداره کل دیگر در لار در مجلس شکل گرفته است. جایی که پانزده تن از نمایندگان شهرستان‌های استان فارس با امضای نامه‌ای، مخالفت خود را با طرح ارتقای ادارات جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت لار به اداره کل جنوب فارس اعلام کرده‌اند. بدین ترتیب، اعتراضاتی که گمان می‌شد در سطح شهرستان‌های گراش و لامرد و مهر مانده است، به دیگر نقاط استان فارس نیز کشیده شده است.

سایت رویداد شهر، بر اساس آن‌چه «خبرهای دریافتی از منابع آگاه» نامیده، خبر می‌دهد: نمایندگان مجلس استان فارس با ارسال نامه‌ای به «رئیس مجلس شورای اسلامی»، «رییس جمهور»، «رئیس جمهور منتخب» و وزرای «جهاد کشاورزی» و «صنعت، معدن و تجارت» خواستار لغو مصوبه تشکیل اداره کل در لار شده‌اند.

به گزارش رویداد شهر، در بخشی از این نامه آمده است: «این طرح بدون هماهنگی و کسب نظر مسئولین و نمایندگان استان فارس تهیه شده و با عجله و بدون انجام مراحل کارشناسی تصویب گشته است. علاوه بر این، شهرستان‌های دیگری در استان وجود دارند که از ظرفیت های بالاتری نسبت به لار برخوردارند.» همچنین در این نامه‌ها عنوان شده است این طرح به دلیل یک سونگری و تجربه و ذهنیت ناخوشایند شهرستان‌هایی که قبلا تابع لار بوده‌اند، موجب نارضایتی عمومی گشته و به اعتراضات مردمی و صنفی دامن می‌زند. نمایندگان شهرستان‌های استان فارس، زمان انتخاب شده برای تصویب و اجرای این طرح نیز مناسب ندانسته و تاکید کرده‌اند این طرح مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای را بر دولت جدید تحمیل خواهد کرد.

واکنش سایت لادستان: محمع نمایندگان فارس معرکه‌گردان اعتراضات

سایت لادستان نیز در مقاله‌ای اعتراض‌آمیز از اقدامات مجمع نمایندگان استان فارس خبر می‌دهد و با اشاره به «مواجهه اخیر مجمع نمایندگان فارس با ولایت قدیمی و کهن جنوب فارس»، اینطور نوشته است: «مجمع نمایندگان فارس که مثلاً قرار بوده حامی و حافظ منافع استان فارس باشد، فعلاً مخالف درجه یک منافع بخش اعظمی از جنوب فارس بوده و بی توجه به حقی که در حال تضییع شدن است، به دلیل حسادت ها و خودخواهی ها به هیچ وجه قصد ندارد تا اجازه دهد خدمتی به جنوب فارس رسانده شود. حقیقتاً جای این سوال باقی است که اگر ایجاد ادارات کل در جایی غیر از لارستان و جنوب فارس بود باز هم عزیزان عضو مجمع نمایندگان فارس حاضر به این قشون کشی ها بودند؟»

لادستان این اقدام نمایندگان شهرستان‌های فارس را «حیرت‌انگیز» خوانده، و نوشته است: «در حالی که دو هفته ای است که مسئله ایجاد ادارات کل جنوب فارس در حوزه کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت مطرح شده است؛ از همان ابتدا مشخص بود که این مسئله با واکنش های منفی از داخل استان فارس مواجه خواهد شد. پیشبینی این بود که علم مخالفت را لامرد بلند خواهد کرد، این مسئله هم به وقوع پیوست و دکتر موسوی نماینده لامرد و مُهر و دکتر قادری نماینده لامردی الاصل شیراز طلایه دار این مخالفت ها شدند. اما حیرت اصلی آنجا است که مجمع نمایندگان فارس در این بین چرا معرکه گردان شد؟»

نویسنده‌ی این مقاله که طبق رویه‌ی همیشگی سایت لادستان نامعلوم است، ریشه‌ی اقدام نمایندگان را در «حسادت» آنها به لارستان می‌داند: «به یقین آقایان نماینده هیچ پاسخ قابل توجه و موجهی را نداشته و ریشه تمام این تحرکات عجیب آنان برای نرساندن خدمتی به جنوب فارس را تنها می‌توان در یک واژه خلاصه نمود: «حسادت». حسادت از این که در مقابل پرسش مردم شهرهای خود از عمل‌کردشان پاسخی نداشته و حالا به جای تلاش و تکاپو برای ارتقاء منافع شهر خود در صدد از بین بردن خدمات به جنوب فارس برآمده‌اند!»

گسترش مدعیان به تمام استان فارس

از زمانی که سایت دکتر جعفرپور، نماینده مجلس، خبر ارتقای ادارات به اداره کل جنوب فارس را منتشر کرد، شهرستان‌هایی که تحت پوشش این ادارات قرار می‌گرفتند علیه آن‌چه «عدم انصاف» و «تمامیت‌خواهی» مسئولان لار نامیده می‌شد اعتراضات گسترده‌ای را ترتیب دادند. طرف‌داران طرح امید داشتند که این اعتراضات که از امضای طومار تا نصب اعلامیه‌ها به تریبون‌های نماز جمعه نیز کشیده شد، در سطح شهرستان‌های مورد نظر در این طرح، یعنی شهرستان‌های جنوبی استان فارس، باقی بماند. اما با این اقدام مجمع نمایندگان فارس، این امید نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود. اکنون که معترض و مدعی بیشتری برای این طرح پیدا شده، باید دید آیا لار توان مقابله با تمام شهرستان‌های فارس را خواهد داشت یا نه.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

13 نظر

  1. این رسم لاری هاست که هر که با اهداف آنها همرایی نکنند ، به او توهین و فحاشی می کنند . اینها وقتی « آغای گپشان » در یک مسئله ای با آنها همراهی نکرد ، رفتند درب منزلش و علیه او شعار دادند و چادر و مقنه به منزلش پرت کردند . یعنی تو که جرِات همراهی با ما نداری، مثل زنها چادر و مقنعه به سر کن .
    نماینده لامرد و شیراز و گراش و…که جای خو دارد .

  2. باسلام- من اولین بار هست که پرت کردن چادر ومقنعه به منزل حضرت آقا میشنوم /بااینگونه نوشتنت معلوم هست که بوی غرض میدهد/آقا, همین مرد شریف بود که خطا وبی حرمتی بعضی ازشماگراشی هارابخشید/ضمن احترام به مردم شریف گراش/لطفا جناب صادقی پیام تسلیت رهبرفرزانه انقلاب درباره ایشان بخوانید-لطفا درپاسخ به صادقی -ممنون

    1. ما لاری ها را میگیم که حرمت نگه نمی دارند. پیام رهبر عزیز که درست بوده . شما بودید که حتی به امام جمعه جدید لار که منصوب ولی فقه بود بی احترامی کردید ، به حسینیه راهش ندادید و پشت سرش نماز نخواندید. تا اینکه مجبور شد مثل شما بشود و در خطبه نماز جمعه مثل شما حرف بزند .

  3. لار در مواجهه با گراش که بی نماینده هستش درمانده شده چه برسه کل استان فارس
    این نشان از انزوای لار در استان هستش که همه نمایندگان مقابل. این طرح ایستادن
    با تشکر از گریشنا و رویداد که این روزها حبرها رو پوشش می دن و همراه مردم هستن

  4. با سلام وخسته نباشید .همیشه لاریها بحث از تعامل و یکدست بودن می کنه ومیگه شما پیکره لار ستان بزرگ هستید. لارستانی که جمعیت آن محدود و شهر بزرگی نیست .اگر عاقلانه فکر کنید می فهمید . من خودم قم کار می کنم ابتدا فکر می کردم قم کوچکه چون دوستای لاری ام می گفتن قم چرا استان است ولی الان که اونجام می فهمم تقریبا ۶ برابر لار است وپیشرفت آن ماهانه ۲۰ برابر لار است و با سرعت نور رو به جلو حرکت می کنه . نتیجه لار شهر کوچکیه و لیاقت نداره والا نداره.

        1. طبق آمار جمعیت شهرلامرد با۲۵ هزار نفر از جمعیت شهرگراش با با۳۰هزار نفر هم کمتر است.این در حالی هست که شهر لار۸۱ هزار نفر جمعیت دارد.
          از لحاظ جمعیت شهرستان هم لار۵ برابر جمعیت این دو شهرستان را دارد.

  5. با سلام به نظر بنده با ارتقاء فرمانداریهای فسا وجهرم به فرمانداری ویژه شانس لار که قبلا برای استان شدن بسیار کم بود در حال حاضر بازهم به یک چهارم تقلیل یافته بس دلخوش کردن امری واهی وبیهوده میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top