Shir Madar دهم تا شانزدهم مردادماه  هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است. شبکه‌ی بهداشت و درمان گراش برای نشان دادن اهمیت این هفته، مطلبی را برای سایت گریشنا ارسال کرده است که می‌خوانید:

روزانه ۵۵۰۰ کودک به خاطر روش های نامناسب تغذیه شیر خواران می میرند.

شواهد علمی از هزاران مطالعه در طول ۲۰ سال گذشته تاکید می کنند که تغذیه با شیر مادر بویژه تغذیه انحصاری ( شیر مادربدون استفاده از  آب ، آب قند و جوشانده های گیاهی و…..) با شیر مادر برای ۶ ماه اول ، روش مطلوب تغذیه و پرورش شیر خواران است . شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی ضروری ، همچنین انواع آنتی بادی ها برای مقابله با عفونت هاست . تاکنون هیچ نوع شیر مصنوعی معمولی و رژیمی یا سایر ترکیبات، ساخته نشده که معادل این تغذیه طبیعی و بی نظیر الهی باشد. شیر مادر خطر ابتلا به بسیاری از  بیماریهای حاد و مزمن مانند اسهال و عفونت های تنفسی را کاهش می دهد.

حتی در جوامع پیشرفته و شرایط بسیار مطلوب از جمله جایی که آب ، بهداشتی است و مادران با سواد هستند، شیر خواری که بطور مصنوعی تغذیه می شود ، احتمال ابتلای او به بیماریهای تنفسی و گوارشی و آلرژی بیشتر است . شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند خطر مرگ آنها به خاطر بیماریهای عفونی ۶ برابر افزایش می یابد.

به همین علت در جوامع محروم از جانشین شونده مناسب و مطمئن دیگر ، به ادامه تغذیه انحصاری با شیر مادر بخصوص در طی ۳ ماه اول تولد توصیه شده است . در واقع تغذیه باشیر مادر تداوم حفاظت مادرانه است که جنین در پناه آن از محیط امن داخل رحمی به عنوان شیر خوار ی خردسال به دنیای خارج منتقل می شود و با تنوعی از عوامل مضر و زیان آور مواجه می گردد.

حفظ  ، حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر یک استراتژی ” هزینه ، اثر بخش ” برای ارتقاء بقائ کودک و کاهش بار بیماریهای دوران کودکی است . ارتقائ روش های مطلوب شیر خواران می تواند جان ۵/۱ میلیون شیر خوار را هرسال نجات دهد و در برابر بیماریهای اسهالی ، ریوی ، خونی نوزادی حفاظت کند . همچنین شیر مادر تکامل روانی اجماعی کودک را نیز بهبود می بخشد.

از سوی دیگر مطالعات مبنی بر جمعیت ، در شماری از کشورهای در حال توسعه نشان داده که بیشترین خطر کمبودهای تغذیه ای و تاخیر رشد در کودکان بین ۳ و ۱۵ ماهه رخ می دهد که با تغذیه ناکافی باشیر مادر و روش های نامناست تغذیه تکمیلی ارتباط دارد.

داشتن فرزند سالم و با نشاطی که بتواند دوران کودکی را به سلامت پشت سر بگذارد و دورانهای دیگر زندگی را با تکیه بر رشد وتکامل مطلوب ، با تندرستی و توانمندی آغاز کند آرزوی هر پدر و مادری است، پس به شکرانه این نعمت برای تامین سلامت فرزند دلبندتان نسبت به تغذیه صحیح او اقدام نمایید.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان گراش

واحد سلامت خانواده و جمعیت