بستن

از وبلاگ‌ها: پلیس اقدامات خود را اطلاع‌رسانی کند

گریشنا: بحث داغ این روزها امروزها «امنیت» است. محمدصادقی از جوانان گراش در وبلاگ خود «دیگر…» در مطلبی مساله امنیت را با عنوان : «درآمدی بر عملکرد نیروی انتظامی گراش» بررسی کرده است. 

محمد صادقی: نیروی انتظامی یکی از قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران هست که وظیفه اصلی اش تامین امنیت اجتماعی است. نیروی انتظامی شهرمان گراش در فروردین ۹۰ افتتاح شد و هم اکنون دو سال و اندی از فعالیت هایش می گذرد، باید عملکرد نیروی انتظامی در این مدت مورد بررسی قرار گیرد. اقدامات بسیار خوبی تا به امروز از سوی نیروی انتظامی در شهر صورت گرفته است که قابل تقدیر است. ما در اینجا می خواهیم برای بهبود عملکرد نیروی انتظامی یه نقاط ضعف آن بپردازیم. چند مدتی است که اتفاقاتی در سطح شهر به وقوع پیوسته که مردم را نگران کرده است. ذکر چند نکته در این رابطه حائز اهمیت است.

۱- نیروی انتظامی وقتی می خواهد کاری انجام دهد،خیلی مهم است که با چه نگرشی به آن کار نگاه می کند. وقتی می خواهد قانونی اجرا کند، با چه پیش فرضی آن را اجرا می کند.پلیس باید از موضع خدمت وارد کارها شود نه از موضع قدرت. ببینید همین نگاه بسیاری از اقدامات پلیس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحولی در آن ایجاد می‌کند. اگر چنین نگاهی بر نیروی انتظامی حاکم شود، دیگر شاهد حوادثی مثل حادثه تبعه افغانی و بی‌حرمتی به یکی از همشهریان نخواهیم بود. یا مثلا شما همین آموزشگاه رانندگی را در نظر بگیرید. یک نفر می‌آید از موضع قدرت با قضایا برخورد می‌کند، یک نفر از موضع خدمت، بسته به اینکه با کدام دید به کار نگریسته شود، شاهد مناسبات اداری متفاوتی خواهیم بود. پلیس برای خدمت‌گزاری مردم آمده نه قدرت‌نمایی، البته شکی نیست که برای خدمت رسانی قدرت هم لازم است و باید از آن در جهت خدمت رسانی به مردم استفاده شود.

۲- پلیس باید با مردم و برای مردم باشد. مردم حس کنند که پلیس از خودشان هست. آن وقت هم مردم با پلیس همکاری می کنند هم پلیس با مردم. شما در همین قضیه سرقت طلای چند روز پیش، مردم حس نمی‌کنند که پلیس با آنهاست. نه اینکه پلیس با مردم نیست، نه، مردم همچین احساسی ندارند. این حس اعتماد متقابل باید ایجاد شود و پلیس باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. کارهایی که برای همین حادثه اخیر انجام داده‌اند و کارهایی برای جلوگیری از چنین حوادثی صورت گرفته است- مثلا اگر تعداد پست های نگهبانی را زیاد کرده اند- به مردم اطلاع رسانی کنند.

۳- خوب یک طرف قضیه هم مردمند.  مردم هم باید بیشتر مراقب اموال و دارایی های خود باشند. خوب به دلیل ویژگی های خاصی که شهر گراش دارد، باید نگهداری دارایی ها با دقت بیشتری انجام گیرد. به عنوان مثال وقتی یک نفر موتور خود را بدون قفل و در بعضی موارد با سوئیچ در محلی رها می کند، خوب احتمال دزدی آن می رود، حالا اینجا کار زیادی از دست پلیس برنمی آید. البته این خود نیاز به یک فرهنگ سازی در بین مردم دارد که باز این به پلیس برمی گردد که به کمک تریبون ها و رسانه های نوشتاری ، فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از دارایی ها را در بین مردم نهادینه کند.

۴-  با توجه به شواهد گذشته در ناامنی ها و دخالت داشتن برخی از مهاجرین-البته  اکثر مهاجرین انسان هایی شریفی هستند- در این حوادث باید تدبیر ویژه ای برای مهاجرین اتخاذ گردد. کمتر اتفاق می افتد که یک گراشی خود مستقیما وارد چنین کاری شود، چرا که احتمال شناخته شدنش به معنی عدم زندگی وآرامش او در آینده ی او خواهد بود. باید سر قضیه مهاجرین نیروی انتظامی با کمک سایر اداره ها و فرمانداری قانون مناسبی را وضع کنند. اگر کسی غیر گراشی می خواهد سکونت داشته باشد، سوابق او بررسی شود که احیانا سو سابقه نداشته باشد و بعد به او خانه داده شود. همچنین تعهدی گرفته شود که در صورت مشاهده چنین خلاف هایی از وی در آینده نمی تواند به سکونت خود در شهر ادامه دهد.

۵- در قسمت سخت افزاری نیز پلیس باید خود را به امکانات و فناوری های روز مجهز کند. این به شناخت عوامل ناامنی ها کمک خواهد کرد. به عنوان مثال نصب دوربین های مخفی، کیوسک های نگهبانی در سطح شهر و … در برقراری امنیت جامعه بی تاثیر نخواهد بود و به آن کمک خواهد کرد. می توان از کمک خیرین در تجهیز امکانات و فناوری های روز بهره گرفت. البته تجهیزات تنها کافی نیست و پلیس باید به موقع بر سر حوادث حاضر شود، و این حاضر شدن به موقع، خود موجب مقابله با بسیاری از ناامنی هاست.

۶- و نکته ی آخر اینکه همه ی مواردی که در بالا ذکر شد باید در محیطی آرام حل شود و هرگونه اعتراض خیابانی نه تنها کمکی به حل مشکلات شهر نخواهد کرد، بلکه بر آنان خواهد افزود. تجربه گذشته در اعتراض به ناامنی ها در شهر تجربه ی بسیار تلخی بود که منجر به کشته شدن چند تن از عزیزانمان شد. و این حادثه محدود به همان روز نشد و مدت ها شهر را در یاس و ناامیدی برد و رکودی شهر را فراگرفت. روی آوردن به چنین کارهایی از سوی هرکس و هرگروهی با هر هدفی که باشد، جز ضرر و زیان چیز دیگری در پی نخواهد داشت. اگر مشکلاتی هم وجود دارد باید از راه صحیح خود پیگیری شود، که ان شاا… به حول و قوه ی الهی مشکلات مردم در محیطی آرام حل خواهد شد.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

6 نظر

  1. نیروی انتظامی باید به بدرفتاری های خود با مردم پایان دهد.
    نیروی انتظامی گراش مردم را به چشم مجرم نگاه می کند نه به چشم مردم که این خیلی بد است.
    شما اگر بروید لار اخلاق خوب مامورین انتظامی شما را شرمنده می کند و دیگر هیچ وقت خلافی که انجام داده ای را انجام نمی دهی.
    همچنین این را هم اضافه کنم که اخلاق سرهنگ انصاری فرمانده انتظامی شهرستان بسیار خوب است و بسیار انسان با معرفتی است اما مانده ام این افسر هایی که بالاترین درجه هایشان گروهبان است چقدر مغرور و با تکبر هستند.

  2. با سلام به شهروندان خوب گراش /در پاسخ به مطالب درج شده راجع به نیروی انتظامی باید بگویم که نیروی انتظامی گراش واقعا در رفتار نمونه است / یکی که خودم شاهد بودم به عینه دیدم که رفتار نیروی انتظامی گراش واقعا برادرانه و بسیار از روی ادب بود و اصلا قابل مقایسه با نیروی انتظامی شهرهای دیگر نیست / مردم خوب گراش باید قدر این نیروی زحمتکش را بداند /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top