بستن

ورزش در رمضان: کوتاه، سبک و بعد از افطار

عباس خواستار*: ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت، ماه انسان‌ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل‌تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می‌برد. ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است، در این ماه جلوه پررنگ تری یافته و می‌تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند. موضوعی را که پیش رو دارید، شما را در خصوص شرایط ورزش کردن در ماه رمضان، بایدها و نبایدها و این که آیا در این ماه ورزش کردن صحیح است یا نه آشنا می‌کند.

 آیا روزه تاثیر منفی در فعالیت ورزشی ندارد؟

 به گفته بسیاری از اساتید دانشگاه های تربیت بدنی و علوم ورزشی و همچنین پزشکان، روزه در صورت توجه به مسایل تغذیه‌ای تاثیر منفی در فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای و مبتدی افراد نمی‌گذارد. لذا ورزشکاران می‌توانند با شرط رعایت برنامه تغذیه‌ای غنی برای کسب انرژی مورد نیاز در طول تمرین و جلوگیری از افت فشار و پایین آمدن قند خون به تمرینات خود در ماه رمضان ادامه دهند. اما انجام فعالیت‌های ورزشی چه در سطح مبتدی و چه حرفه‌ای در ماه رمضان ملزم به توجه به مسائلی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

 بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان

 با توجه به اینکه قطعا نمی‌توان در ماه مبارک رمضان ورزش را کنار گذاشت، چرا که اگر در این ماه به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی فرد از دست می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود که چنانچه ورزش سنگین و طولانی مدت است،در فاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت های بدنی و ورزش خودداری و فعالیت‌ها را به بعد از صرف افطار موکول کنید.

 تندرستی و علوم ورزشی

 موضوعی که در این زمینه می تواند نگران کننده باشد این است که متاسفانه اکثر مسابقات ورزشکاران با فاصله ۳۰ دقیقه بعد از افطار برگزار می‌شود و این موضوع در حین کاهش توان فیزیکی افراد ناراحتی‌های گوارشی مختلفی در آنها ایجاد می کند. بنابراین توصیه می شود ، تمرینات یا مسابقات حداقل یک ساعت پس از افطار شروع شود. در بهترین حالت دو تا سه ساعت بعد از افطار است.

به ورزشکاران توصیه می شود بلافاصله پس از سحری یا افطار ورزش نکنند، همچنین ورزش‌های سنگین و طولانی مدت در زمان روزه‌داری توصیه نمی‌شود، زیرا بدن در این مدت فاقد آب و الکترولیت لازم است؛ بنابراین باید ورزش در زمان روزه‌داری کوتاه و سبک باشد.

*کارشناس تربیت‌بدنی و ورزشکار تنیس‌ روی میز

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top