گریشنا: امام جمعه شهر گراش در نخستین نماز جمعه ماه مبارک رمضان از برخورد مسئولین لارستان و همچنین شیوه قطره‌چکانی راه‌اندازی ادارات شهرستان گراش انتقاد کرد. نماز جمعه ۲۱ تیرماه گراش با انتقادهای امام جمعه رنگ دیگری داشت. گریشنا بررسی می‌کند که چرا امام جمعه در اولین نماز جمعه رمضان انتقادهای مردم را فریاد زد.

Jafarpoor Namaz2

دعوت‌نامه مراسم شبیه احضاریه بود

به گزارش رویدادشهر حجت الاسلام حسینی با اشاره به مراسم افتتاح همزمان سامانه دیجیتال شهرستان های گراش، لار، خنج و اوز در شهر لار از روند برگزاری این مراسم گلایه کرد. امام جمعه گراش گفت: باید برای برگزاری این مراسم فرمانداران سه شهرستان در یک جلسه و با همفکری یکدیگر تصمیم گیری می کردند نه اینکه یک دعوتنامه که بیشتر به احضاریه شبیه است را برای فرماندار ما ارسال کنند.

وی افزود: حتی بنده احترام کردم و پیام دادم برای این مراسم، اما برگزار کنندگان، این پیام دو دقیقه‌ای امام جمعه یک شهر را قرائت نکردند. به نظر شما این بی ادبی نیست؟

حجت الاسلام حسینی از ناراحتی امامان جمعه شهرهای لار و خنج هم در خصوص این مراسم خبر داد و افزود: در تماسی که با امام جمعه لار و خنج داشتم، اینان نیز از برگزاری این مراسم گله داشتند و ناراحت بودند. اینها به امام جمعه شهر خودشان هم احترام نمی گذارند.

وی افزود: اینها افرادی هستند که میخواهند یکپارچگی بین شهر را از بین ببرند اما تعجب من از اینجاست که چرا عزیزانی که کارمند دولت هستند آلت دست اینها شده اند. اینهایی که تعدادشان چند ده نفر بیشتر نیست.

امام جمعه گراش در پایان صحبت های خود گفت: بنده این قضیه را از طریق دفتر مقام معظم رهبری، اداره کل اطلاعات و سازمان امنیت کشور پیگیری خواهم کرد.

ننگ است یک شهرستان پلیس ۱۰+ نداشته باشد

حجت الاسلام حسینی به تاخیر در استقرار ادارت باقی مانده هم اشاره کرد و افزود: این قطره چکانی ها چیست؟ چرا شما قطره قطره آب می چکانید؟ این شهر ۴ سال است که شده است شهرستان. این ننگ است که یک پلیس +۱۰ در اینجا نیست و مردم باید به لار بروند با آن صف های طویل. این ننگ است که هنوز که هنوز است اداره ثبت املاک و اسناد در اینجا دایر نشده است. کارمندانی از ثبت اسناد و املاک روزهایی در شهر ما حضور دارند اما مگر امورات یک شهر فقط به دست همین کارمندان ساده حل می شود؟ خیر مجددا برای یک امضای رئیس باید به شهر همجوار مراجعه شود.

خطبه اول: روزه در گرما جهاد است

در خطبه اول اولین نمازجمعه رمضان امسال امام جمعه به فضایل ماه مبارک رمضان اشاره کرد. حجت‌الاسلام حسینی گفت: خداوند می فرماید روزه مال من است و خودم جزای آن را می دهم. ثواب روزه گرفتن خصوصا برای شما که در جنوب و در هوای گرم زندگی می کنید بسیار زیاد است.

امام جمعه گراش روزه گرفتن در این شرایط را بهترین جهاد خواند و اظهار داشت: روزه گرفتن به نوعی تمرین نفس است و در این شرایط است که دعای انسان اجابت می شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به روز عفاف و حجاب گفت: حجاب از ضروریات دین مقدس اسلام است و همه دستوراتی که در دین آمده، برای سعادت انسان است.

وی با توجه به بالاتر بودن مقام عفاف نسبت به حجاب عنوان داشت: عفاف برای سعادت بشر است و برای مردان و زنان الزامی است.

پیشینه خبر

سخنان این هفته امام جمعه در پی برگزاری مراسم افتتاح شبکه‌های دیجیتال لارستان، خنج و گراش در شهر لار بود. در این مراسمی پیامی کوتاه از سوی امام جمعه گراش ارسال شده بود (خبر در رویدادشهر). تلویزیون دیجیتال طبق وعده جمشید جعفرپور (خبر در گریشنا+) قرار بود پیش از نوروز امسال به بهره‌برداری برسد اما افتتاح این سامانه با چهارماه تاخیر در تیرماه به سرانجام رسید. برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌ای مربوط به گراش در لار نیز بر حجم انتقادها افزود.

اداره ثبت اسناد و املاک و همچنین پلیس ۱۰+ نیز از دیگر نکاتی بود که امام جمعه گراش به آن اشاره کرد. شاید ارتقا دو اداره دیگر در لارستان به اداره کل (+) و عدم توجه به ارتقا ادارات شهرستان گراش زمینه‌ساز انتقادات امام جمعه گراش بوده است. از ابتدا راه‌اندازی دفاتر پلیس ۱۰+ درخواست‌های متعددی برای استقرار این دفتر در گراش مطرح شد. تا این که در سفر استاندار فارس به گراش در دی‌ماه ۱۳۹۱ او قول راه‌اندازی پلیس ۱۰+ تا دهه فجر را داد. (خبر در صفحه دو افسانه  گراش) وعده‌ای که هنوز محقق نشده است. ادارات دیگری هم همانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که کسی یادی از راه‌اندازی آن‌های نمی‌کند.

اداره ثبت: همیشه به زودی افتتاح می‌شود

اما پیشینه اداره ثبت اسناد و املاک به بیش از سه سال قبل بر می‌گردد. بعد از شهرستان شدن گراش در سال ۱۳۸۸ اداره ثبت یکی از نخستین اداراتی بود که زمزمه استقرار آن شنیده می‌شد. با کسب مجوز این اداره در دوره نمایندگی علی‌اصغر حسنی، ساختمانی به صورت رایگان در اختیار اداره قرار گرفت. این ساختمان چندین بار با هزینه مردمی تجهیز شد. حسنی در دوران باقی‌مانده وکالت خود نتوانست اداره ثبت را به سرانجام برساند. بعد از او جعفرپور هم برای راه‌اندازی اداره ثبت اسناد و املاک گراش نامه نوشت. نشریه افسانه گراش در تیرماه ۱۳۹۱ گزارشی تفضیلی با تیتر «کسی برای اداره ثبت پیگیری نمی‌کند.» از روند راه‌اندازی این اداره منتشر کرد.  (افسانه ۶- صفحه ۵) در دی‌ماه ۹۱ که استاندار به گراش آمد باز هم ثبت اسناد یکی از درخواست‌های اصلی بود. استاندار در جلسه شورای اداری گفت: مشکل تامین نیروی این اداره از اداره‌کل جهادکشاورزی حل شده است.

اما همچنان برای راه‌اندازی این اداره درخواست می‌شود تجهیزات بیشتری از سوی خیرین در اختیار ثبت قرار گیرد و هر بار شروط تازه‌ای برای افتتاح این اداره پیش گذاشته می‌شود. کریمی‌فرد فرماندار گراش شهریور ماه ۹۱ در نخستین ماه‌های حضور خود در گراش گفته بود این اداره به زودی افتتاح می‌شود. (خبر در گریشنا) برآورد می‌شود مردم گراش تاکنون نزدیک به ۵۰ میلیون برای راه‌اندازی این اداره خرج کرده‌اند.

هر وقت این اداره افتتاح شود نیز به اندازه کافی کسانی هستند که برای چیدن روبان افتتاح قیچی به دست بگیرند. اما تا آن وقت کسی جواب نمی‌دهد چرا برای افتتاح یک اداره باید خود مردم پول بدهند و بعد سه سال هم معطل بمانند؟