بستن

تلاش شبکه بهداشت برای پیشگیری از آنفولانزا

ديروز درمانگاه شماره دو گراش محل برگزاري جلسه‌اي براي پيشگيري از اپيدمي آنفولانزا بود.

دیروز درمانگاه شماره دو گراش محل برگزاری جلسه‌ای برای پیشگیری از اپیدمی آنفولانزا بود. نمایندگانی از ادارت و نهادهای مرتبط مانند بیمارستان، شبکه دامپزشکی، بهزیستی، دانشگاه آزاد، دانشکده علوم پزشکی، آموزش و پرورش و شهرداری به دعوت دکتر محمدنبی محمدی رئیس شبکه بهداشت گرد هم آمدند تا نظرات خود را برای جلوگیری از اپیدمی شدن آنفولانزا در سطح شهرستان مطرح کنند. نوروزی مسئول واحد بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان گفت: با توجه به نوع آنفولانزای شایع در سال گذشته و نمونه‌های مشابه برای پیشگیری از اپیدمی گسترده این بیماری، گروه‌های خاصی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مشخص شده‌اند. با توجه به اهمیت موضوع و افراد در معرض خطر تعدادی از این گروه به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

البته نمی‌شود از بیماری آنفولانزا به خاطر ویروسی بودن آن به طور کامل جلوگیری کرد اما با توجه به تجربیات گذشته از میزان گسترش آن به طور قابل توجهی می توان کاست. در این جلسه به اهمیت آموزش در بین مردم و به خصوص در مدارس اشاره شد و قرار شد بوسیله تراکت‌های تبلیغاتی و آموزش‌های داخل مدارس شیوه صحیح بهداشت نظیر بهداشت دستان که در شیوع این بیماری بسیار موثر است، آموزش داده شود.

نوروزی همچنین گفت: داروخانه‌های سطح شهر برند‌های مختلفی از واکسن آنفولانزا را دارند که قابلیت پوشش تا نود درصد را دارد. او ادامه داد: البته دلیلی ندارد تمامی اقشار مردم این واکسن را استفاده کنند. شبکه بهداشت به این مسئله بیشتر با دید آگاهی دادن به مردم نگاه می‌کند و نه ایجاد هراس از شیوع بیماری.

موارد اولویت‌دار تزریق واکسن در ابتدا پرسنل بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی درمانی و نظیر آن تعریف شده است. بیماران خاص نیز از جمله افراد در معرض خطر معرفی شده‌اند. بیماران دیالیزی، تالاسمی ماژور، بیماران  اچ‌آی‌وی، آسمی، دیابتی، قلبی‌عروقی، کلیوی، کبدی، بیماران نخاعی و… از جمله بیمارانی هستند که در این تعریف آمده است. به پرسنل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست که مرتبط با پرندگان هستند نیز از دیگر افراد در معرض خطر اشاره شده است.

گفتنی است تزریق این واکسن برای افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا در آنها دیده شده است منع شده‌ است. برای تزریق این واکسن به مواردی مانند حساسیت‌ها و مواردی که ممکن است با تزریق واکسن خطرناک باشد باید توجه شود.

 

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top