بستن

شوخ‌طبعی در مطبوعات شیراز

“شوخ‌طبعی در مطبوعات شیراز“ نام اثر جدید سیروس رومی، پیشکسوت عرصه رسانه، پژوهشگر و نویسنده  در استان فارس است که اخیرا چاپ، منتشر و به بازار کتاب، عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار ادبی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سیروس رومی را همه فعالان عرصه رسانه می‌شناسند، مردی که سال‌هاست پژوهش در مطبوعات فارس را به‌عنوان یکی از دغدغه‎های جدی خود برگزیده است.

فهرست روزنامه‌های فارس، تاریخ مطبوعات فارس در سه جلد( از قاجاریه تا پهلوی دوم)، شناسنامه مطبوعات فارس از آغاز تا امروز و تاریخ نشریات پزشکی شیراز، از جمله آثاری است که از وی در همین زمینه منتشر شده است.

کتاب«شوخ طبعی در مطبوعات شیراز»، تازه ترین کتاب سیروس رومی، در شمارگان هزار نسخه و به همت بنیاد فارس شناسی چاپ و روانه بازار شده است.

در این اثر که در قالب کتابی در ۵۲۶ صفحه، تالیف شده، سعی شده جایگاه  گونه‎های مختلف شوخ طبعی(لطیفه، هزل، هجو و طنز) در مطبوعات فارس، پیش و پس از انقلاب اسلامی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

رومی، خود، در مقدمۀ کتابش به درستی به تفاوت گونه‎های مختلف هجو و هزل و تفاوت آنها با طنز می پردازد و نتیجه می‎گیرد که  بنا بر بررسی هایش، آنچه در مطبوعات فارس بیشتر دیده می‎شود، بیشتر لطیفه و فکاهه هستند تا طنز و با این حال، نام طنز را برآن می‎گذارند(  ص.۱۳).

کتاب «شوخ طبعی در مطبوعات شیراز»، مشتمل بر هفت فصل می‎باشد که مٶلف کوشیده طی آنها، مقوله شوخ طبعی مطبوعاتی را از ابعاد مختلف بیان کند؛ بعنوان مثال، در فصل نخست به تعریف گونه‎های مختلف شوخ طبعی، اعم از لطیفه، ریشخند، احمدا، هجو و هجا، طنز، کاریکلماتور و…پرداخته است. در فصل دوم،  شوخ طبعی در فرهنگ عامه را  مورد بررسی قرار داده که به اعتقاد مٶلف،بیش از این که تابع تکنیک باشد، مبتنی بر احساسات و عواطف عامۀ مردم است. او در همین راستا اشارات هرچند گذرایی دارد به موضوعاتی چون لالایی، ترانه و واسونک.

از فصل سوم کتاب به بعد، مٶلف به موضوع شوخ طبعی در مطبوعات فارس می‎پردازد.این مرور تاریخی که با روزنامه هایی چون ناهید(تأسیس ۱۳۲۴ ه.ق، به صاحب امتیازی ابراهیم لاله پرور)و طلوع(تأسیس ۱۳۱۸ به صاحب امتیازی عبدالمجید(عبدالحمید)خان متین السلطنه آغاز می‎شود، تا روزنامه‎های پس از انقلاب اسلامی ( که موضوع فصل چهارم کتاب است)، ادامه می‎یابد.

سیروس رومی، در فصل پنجم به معرفی ۴۵ تن از شوخ طبعان حوزه مطبوعات شیراز پرداخته که برخی از آنها در سطح کشور نیز صاحب نام بوده‎اند؛ از جمله اجتهادی که سالها در مجلاتی چون توفیق و کاریکاتور، اشعار و مطالب طنز و فکاهه می‎نوشت.

و اما فصل ششم و هفتم کتاب، به کاریکاتور اختصاص داده شده است که  قدمت آن،بقول مٶلف، به نشریه ناهید، نخستین نشریه فکاهی شیراز برمی‎گردد و استفاده ای که این نشریه برای روی جلد نخستین شماره‎اش (۱۲۳۶ ه. ق)از کاریکاتور می‎کند. فصل اختتامیه کتاب در واقع، مشتمل بر  نمونه‎هایی از کاریکاتورهای منتشر شده در مطبوعات فارس است که به همراه شرح حالی مختصر از آفرینندگان آنها آمده است.

سیروس رومی سعی داشته تا شوخ طبعی را بارویکردی تاریخی، به تاریخ گسترده طنز و لطیفه تبدیل کند، هرچند که کتاب می توانسته بسیار قطورتر و یا در مجلداتی بیشتر در اختیار مخاطبانش قرار بگیرد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top