هفت‌برکه: چشمه‌ها و استخرهای آب‌گرم بنو ارد خشک شده است.

به گزارش هفت‌برکه، آبگرم بنو از سال‌های دور یکی از تفریح‌گاه‌های معروف جنوب فارس بوده است. گرمی آب در زمستان، آب خنک در تابستان در کنار خواص درمانی آبگرم بنو، بسیاری از مردم شهرهای ارد، اوز، گراش، لار، خنج، فداغ، فیشور و … را جذب بنو می‌کرد. ۸ سال پیش، ساخت استخرهای زنانه و مردانه، رونق بیشتری به آبگرم بنو داد.

مهرماه ۱۳۹۵  به همت خیر بومی حاج قدرت‌الله براقی اردی و همکاری شورای اسلامی ارد، فاز اول این طرح به عنوان نخستین طرح گردشگری شهرستان گراش افتتاح شد. مجتمع آبگرم، ماهی‌درمانی و استخرهای جداگانه مردانه و زنانه با هدف توسعه‌ی گردشگری و استفاده از ظرفیت محیط زیستی شهر ارد در این طرح پیش‌بینی شده است. استخرهای آبگرم بنو ارد با گذشت تنها ۸ سال از افتتاح آن خشک شده و اکنون خالی از آب‌ گرم و گردشگر و در سکوت فرو رفته است.

به گزارش ارد کهن، رشته قنات «کشکه» (کوشکویه، ابگرم بنو شهر ارد) در هفت کیلومتری شمال غرب شهر ارد قرار دارد و آخرین قنات از ۳۶۰ قناتی است که شهر ارد داشته است.

ارد کهن نوشته است: پس از حفر چاه‌های عمیق کشاورزی در دشت‌های مجاور و اینکه مالک چشمه، آب آن را اجاره داده، ظاهرا به دلیل استفاده‌ی بی‌رویه این چشمه به تدریج در حال خشک شدن است و اکنون آخرین رشته قنات ارد نیز در آستانه‌ی خشک شدن قرار دارد و اگر تلاشی برای احیای آن انجام نشود، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

مسئولین شهر ارد و گراش و مالکان چشمه باید تا دیر نشده برای حفظ و بازگرداندن آن فکری بکنند. آنچه که بیش از ادامه‌ی کار این مکان تفریحی و درمانی اهمیت دارد، حفظ کردن میراث محیط زیستی و طبیعی است که نسل‌های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون در معرض نابودی قرار گرفته است.