هفت‌برکه: فیلم مستند «تیلک‌دوز» را احمد تمدن (عوضی) در سال ۱۳۵۱ بر اساس کار و صنعتگری حسن معماری ساخته است. این مستند ۱۰ دقیقه و صامت (بی‌صدا) است.

احمد تمدن بوشهری در دهه ۱۳۵۰ در مدرسه ابدی گراش معلم بود، این فیلم را تهیه و فیلمبرداری کرده است. فیلم قبلی او با عنوان «جنگ قلعه» در هفته قبل در هفت‌برکه منتشر شده بود (اینجا). «تیلک‌دوز» هم با دوربین هشت‌میلیمتری ساخته شده و صدا ندارد.

این فیلم را نیز گروه گردآورندگان فرهنگ گراشی برای نمایش در اولین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش در سال ۱۳۸۱ از آقای تمدن در بوشهر گرفتند و اکنون در آرشیو بنیاد کهن‌پارسیان جنوب نگهداری می‌شود و برای انتشار در اختیار هفت‌برکه قرار گرفته است.

عبدالعلی صلاحی، مدیر بنیاد کهن‌پارسیان، در مورد این فیلم می‌گوید: «فیلم‌های آقای تمدن فیلم‌های متنوعی از گراش بود. یک فیلم از اماکن تاریخی مثل برکه‌ی کل. دیگری فیلمی از آداب و رسوم مثلا فیلمی از یک عروسی در کوره است. سه تا هم فیلم داستانی ضبط کرده بود. پیرمردی بود به نام حسن معماری که در اصل فامیلی‌شان معمارزاده بود. تمدن از شغل تیلک‌دوزی او یک فیلم داستانی ساخته بود به نام «تیلک‌دوز» که شامل درست کردن و استفاده از آن و بالا رفتن از نخل است. یکی دیگر از فیلم‌های او درباره‌ی الاغ حسن معماری بود که ظاهرا تربیت‌شده بوده و تمدن حرکات نمایشی این حیوان را فیلمبرداری کرده بود.»

درباره‌ی اولین فیلمسازان گراش از جمله احمد تمدن در این گزارش بیشتر بخوانید.

این فیلم را می‌توانید در صفحه آپارات و یوتیوب هفت‌برکه ببینید.

در آپارات گریشنا:

 

 

در یوتیوب هفت‌برکه: