هفت‌برکه: ۲۲ مرداد ماه هر سال با عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نامگذاری شده است. در گراش ۱۱ سازمان مردم‌نهاد (سمن) در فرمانداری ثبت شده است و ۴ سمن دیگر هم در دست اقدام برای ثبت است. دو سمن در اداره ورزش و جوانان و سه سمن هم در اداره‌ی بهزیستی به ثبت رسیده است (خبر هفت‌برکه.)

saman

 

به گفته‌ی بیگلری، کارشناس فرمانداری گراش، در گفتگو با هفت‌برکه، از یازده سمن که در فرمانداری ثبت شده است، فقط یکی از آنها غیر فعال است و بقیه فعال هستند. همچنین چهار سمن دیگر در مرحله‌ی پیگیری برای ثبت در فرمانداری هستند. بیگلری می‌گوید: «به غیر از فرمانداری، ادارات بهزیستی، فراجا و ورزش و جوانان هم می‌توانند در ادارات خودشان سمن ثبت کنند، مانند اداره‌ی ورزش و جوانان که ۲ سمن ثبت‌شده دارد.»

‌بیگلری در ادامه گفت: «‌ثبت سمن‌ها از ۱۰ سال قبل به طور رسمی در فرمانداری گراش آغاز شده است، هرچند که انجمن‌ها و سمن‌های فعال در گراش تا قبل از ثبت شدن‌شان فعالیت‌هایی داشته‌اند. سمن‌ها هر دو سال یکبار تمدید می‌شوند و اعضای هیات موسس آن باید بین ۷ تا ۹ نفر باشد که یک الی دو نفر آن باید در رشته‌ی تخصصی مربوط به سمن کارشناس باشد.»

۱۶ سمن ثبت شده گراش

در فرمانداری گراش ۱۱ سمن ثبت‌شده‌ است که عبارتند از: ‌۱) انجمن معرفی حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی (ایکوموس)؛ ۲) انجمن نیک اندیشان گلستان؛ ۳) مجمع خیرین سلامت؛ ۴) کانون دانش آموختگان الزهرا (س)؛ ۵) موسسه خیریه صولت عنیبه؛ ۶) خیریه بیمارستان امیر المومنین (ع)؛ ۷) خیریه شهیدان باباحسن جعفری؛ ۸) انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد؛ ۹) انجمن حافظان محیط زیست؛ ۱۰) ستاد جهیزیه آسان مسجد امام زین‌العابدین(ع)؛ ۱۱) موسسه خیریه مسجد الزهرا (س).

در اداره ورزش و جوانان نیز در سال گذشته، دو سمن به نام‌های «ورزش‌‌یاران نواندیش» به دبیری عبدالمهدی عابدینی؛ و «پویش فناوران گریش» به دبیری حجت عالمی ثبت شده است.

اداره‌ی بهزیستی هم سه سمن فعال دارد که دو تای آن در گراش و یکی در شهر فداغ قرار دارد؛ «مرکز توانبخشی بدر نینوا» تنها مرکز نگهداری معلولین در شهرستان گراش است که دختران کم‌توان ذهنی شدید بالای ۱۴ سال زیر پوشش بهزیستی در این مرکز نگهداری می‌شوند، بعدی موسسه خیریه «سرای مهر و امید» زیر نظر بهزیستی با هدف کمک به مددجویان بهزیستی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در گراش است و سومین سمن زیر نظر اداره‌ی بهزیستی در شهر فداغ است با عنوان «موسسه خیریه مهر جوانان فداغ» که در ۱۰ سال اخیر موسسه در قالب فعالیت‌های مختلف خیرخواهانه از ساخت و تعمیرات مسکن گرفته تا پرداخت کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه درمان، کمک هزینه معیشت، تحصیل دانش‌آموزان نیازمند و … فعالیت دارد.

بیگلری از سابقه و فعالیت‌های سمن‌های فعال و ثبت شده در گراش گفت: «حدود نود درصد سمن‌های ثبت شده در گراش انجمن‌ها و موسسات خیریه‌ای و عام‌المنفعه هستند که فعالیت‌هایشان هم در شهرستان گراش و هم در شهرها و روستاهای اطراف گراش ادامه دارد و در حال کمک‌رسانی به مردم و نیازمندان هستند. البته تشکل‌های اجتماعی در هر زمینه‌ای می‌توانند ایجاد بشوند و فقط مربوط به امور خیریه‌ای نیست، مانند انجمن حافظان محیط زیست که در زمینه‌ی کارهای فرهنگی فعال است.»

بیگلری از وجود سمن‌هایی که مورد نیاز شهرستان و مردم است، گفت: ‌«سمن‌ها در امور خیریه‌ای تقربیا تکمیل هستند و باید بیشتر به سمت امور اجتماعی و فرهنگی برویم، چون ما در بحث امور و آسیب‌های اجتماعی هیچ سمنی نداریم، هرچند که شهرستان و روستاهای اطراف آن مسائل و آسیب‌های اجتماعی زیادی دارند و نیاز است که یک سمن حتی شده به صورت موردی بتواند این آسیب‌ها را شناسایی و مشکلات آن‌ها را حل کند. این کار خیلی بزرگی است. مثل انجمن روانشناسی که متاسفانه برای ثبت آن پیگیری نشد و به نتیجه نرسید. اگر چند فعال اجتماعی بتوانند و بخواهند سمنی را در زمینه‌ی روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی به ثبت برسانند و فعالیت‌هایشان را در شهرستان آغاز کنند و عملکرد خوبی هم داشته باشند، ممکن است باقی سمن‌های خیریه‌ای فعال در گراش هم به کمک آنها بیایند و آن‌ها را پشتیبانی کنند.»

کارشناس فرمانداری اضافه کرد: «سمن‌ها نمی‌توانند کار اقتصادی انجام بدهند و کسب درآمد کنند و اگر سمنی بخواهد کسب درآمد کند در واقع تخلف انجام داده است. آنها باید در راستای اساسنامه‌ای که تنظیم کرده‌اند برنامه‌هایشان را پیش‌ ببرند و بودجه برای پیش‌روی برنامه‌ها و کارهایشان هم بخشی از دولت و بخشی هم از مردم به دست می‌آید.»