از چشم شما: شما در شبانه‌روز چند بار بی‌برقی دارید؟ تابستان است و بی‌برقی نای همه را بریده و ظاهرا راهی جز صرفه‌جویی بیشتر نیست. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، به جز برق منازل، راه‌های دیگری هم برای صرفه‌جویی هرچند قطره‌چکانی در مصرف برق وجود دارد. موضوعی که این شب‌ها بیشتر از همیشه جلب توجه می‌کند، اماکن عمومی نورانی و گاهی چراغانی‌شده در شب است. وقتی از صرفه‌جویی در مصرف برق حرف می‌زنیم نگاه‌ها به سمت خانه‌ها می‌رود. آمار می‌گوید ۵۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود (+) اما مصرف‌کنندگان دیگری هم وجود دارند که مصرف‌شان بسیار بیشتر از متوسط مصرف خانوارهاست، از جمله مکان‌های عمومی فراموش‌شده‌ای که جلو چشم ما است و ظاهرا کسی هم انتظاری برای صرفه‌جویی از طرف آنها ندارد. اما این مکان‌ها از پرمصرف‌ترین مشترکین برق شهری هستند که قبض‌های برق پر و پیمانی هم دارند. سه تا از مکان‌هایی که می‌تواند به داد مصرف برق برسد یکی کلات، دیگری دارالرحمه‌ها و بعد فروشگاه‌ها هستند.

در حوزه‌ی مصارف برق شهری کافی است نگاهی به بالای سرمان کلات بیندازیم. این چراغ‌ها برای دادن نمای زیبا در شب است ولی آیا با این وضعیت بی‌برقی‌های مکرر، روشن بودن‌شان واجب است؟ خاموش کردن آنها، هم کمک به وضعیت بغرنج صنعت برق است و هم شاید بتواند جلوی ویراژهای خطرآفرین موتوری‌ها را در جاده‌ی کلات بگیرد و آسایش مردم ساکن آنجا بیشتر شود. شاید خاموش کردن تاثیر چندانی در مصرف کل نداشته باشد اما می‌تواند یک نشانه و پیام برای ضرورت صرفه‌جویی باشد.

مکان دیگر، برج‌های نوری دارالرحمه‌هاست که آنها هم برق زیادی مصرف می‌کنند و این شب‌ها خاموشی آنها به اندکی مصرف کمتر کمک می‌کند. بعید است کسی در شب به این مکان‌ها برای فاتحه‌خوانی و سر زدن به امواتش برود. پس روشن بودن چراغ‌های آنجا در شب چه لزومی دارد؟ اول اینکه خاموش کردن آنها جنبه‌ی نمادین دارد. این مکان‌ها خانه‌ی از دنیارفتگان است و تاریکی و خاموشی شبانه در هماهنگی با این فضا است: و دوم اینکه به دلیل نمایان بودن آن برای همه‌ی مردم، یک یادآوری مکرر برای صرفه‌جویی در مصرف برق است.

مکان‌های عمومی دیگر در سطح شهر که درصد بالایی از مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند، فروشگاه‌ها هستند. کافی است دوری در شهر بزنید و نورافشانی مغازه‌ها را در شب تماشا کنید! از چراغ‌های نما، دکور، تابلو و داخل مغازه گرفته تا گاهی ریسه‌های اضافی که برای زیبایی نمای مغازه جلوی آن روشن است. اینها جدا از وسایل سرمایشی داخل فروشگاه‌ها است که البته روشن بودن‌ این وسایل ضروری و درست است. چراغ‌های داخل مغازه را هم برای جلوگیری از سرقت احتمالی نمی‌شود خاموش کرد، اما می‌شود تعداد چراغ‌های روشن را کم کرد. این چراغ‌های اضافه اگر خاموش شوند، هم رقم قبض برق صاحب مغازه کاهش چشمگیری خواهد داشت و هم به صرفه‌جویی و خاموشی‌های کمتر کمک می‌کند. تازه شما اگر با یک چراغ‌قوه وارد مغازه شوید هیجان بیشتری هم دارد!

چراغ‌های نمای بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها در شهر هم با خاموشی شبانه می‌تواند در قطره‌قطره صرفه‌جویی در مصرف برق موثر باشد.

تابستان داغ امسال، بی‌برقی بیشتری را تجربه کردیم و این مسئله چیزی از گناه عمر فرسوده‌ی نیروگاه‌های برق کم نمی‌کند. اما بار کمک به حل مشکل، همیشه به دوش خود مردم است. چاره‌ای هم نیست. این زندگی ماست و باید برای بالا بردن کیفیتش تلاش کنیم.

14030510 Kalat