هفت‌برکه – علی مدرسی: حاج ابول حسینی را خیلی‌ها در گراش به نام خال ابول می‌شناسند، انسانی وارسته که نمی‌توان با چند سطر وصفش کرد. فقط همین قدر بگویم که اول شب می‌خوابید و ساعت یک نیمه شب بیدار و تا طلوع آفتاب به راز و نیاز مشغول می‌شد.

امین مردم بود و وصیت‌نامه‌ها، سندها و قباله‌های ازدواج زیادی با خط زیباش در بین مردم به یادگار مانده است و خواندن نماز میت، تلقین، پادرمیانی برای حل اختلاف زوجین کار همیشگی‌اش بود.

هر وقت تلفن منزلش زنگ می‌خورد کسی پشت خط بود سر یک دو راهی زندگی استخاره می‌خواست و او تاکید می‌کرد استخاره بهتر است بین دو نماز انجام شود.

کسی که خود را به خدا می‌سپارد دوست دارد تمام افعالش مورد رضای خدا باشد. کتاب اربعین در فرهنگ شیعه که به تعریف واژه اربعین در فرهنگ اسلام می‌پردازد با دلایل علمی اثبات می‌کند که چهلم گرفتن در وفات مختص امام حسین علیه السلام بوده و حتی برای سایر معصومین چنین رسمی وجود نداشته است در صفحه ۸۴ به روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برمی خوریم «لا یَحِلُّ لِامرَاهٍ تؤمِنُ بِاللَهِ و الیومِ الآخِرِ أن تَحِدَّ علی مَیّتٍ فوقَ ثَلاثِ لَیالٍ إلّا علَی زوجِ أربَعَهَ أشهُرٍ و عَشرًا» (به نقل از الرّوضه البهیّه فی شرح اللمعه الدمشقیّه ج۶، ص۶۳ (کتاب لمعه شهید)

که معنای آن می‌شود: «جایز نیست بر زنی که به خدا و روز بازپسین ایمان و اعتقاد داشته باشد این که برای مرده‌ای ترک زینت کند بیش از سه شب، مگر برای شوهر خویش که باید چهار ماه و ده روز ادامه دهد»

با نگاه به همین حدیث بود که حاج ابول، مرد خدا، وصیت کرده است هفتم و چهلم برگزار نشود و هزینه‌های آن به موسسه خیریه امام علی علیه السلام پرداخت گردد.

جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ مصادف با شهادت امام محمد باقر علیه السلام خال ابول به رحمت خدا رفت و در آرامستان جعفرآباد گراش به خاک سپرده شد. خانواده‌اش در روز سوم عزاداری که همزمان با عید قربان بود، برای عمل به این وصیت نیکو به نشانه پایان عزاداری به میهمانان حنا دادند.

چه زیباست تبدیل رسوم غلط و زنجیر کننده به رسم پیامبر آزاد و آزاد کننده

Hana Posa Abol Hsoeini