هفت‌برکه: شورای تامین لارستان با انتشار اطلاعیه‌ای بر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین قاچاق تاکید کرد. پلیس راهور گراش نیز اعلام کرد در صورت حضور این موتورسیکلت‌ها در گراش، با آن‌ها طبق قانون برخورد می‌شود. 

به گزارش هفت‌برکه، از حدود ده سال پیش، عصر جمعه‌ها مسیر جاده گراش – لار و بلوار دادمان وعده‌گاه نمایش موتور‌های سنگین و خودروهای خاص است. نمایش‌هایی که گاهی با حادثه نیز همراه می‌شود. اما دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرمانداری ویژه و شورای تامین لارستان اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد بلوار دادمان دیگر جای امنی برای سنگین‌سواران نیست. 

تجربه سال‌های قبل نشان داده است که سنگین‌سواران با ممنوع شدن یک نقطه به دنبال نقطه دیگری خواهند بود. اما سوار شدن بر موتورهای سنگین در گراش هم بی‌دردسر نیست. سرهنگ مرادی، رییس پلیس راهور شهرستان گراش، به هفت‌برکه گفت: با توجه به ممنوعیت قانونی، اگر موتورسیکلت‌های قاچاق و فاقد پلاک در شهرستان گراش تردد کنند، طبق مقررات با آنان برخورد می‌شود و جمعه این هفته هم به صورت ویژه گشت‌هایی را خواهیم داشت.

Motor Dadman 01

پیگیری از طریق بروجردی 

یکی از دارندگان موتور سنگین در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «در کل کشور معمولا محل‌هایی وجود دارد که عاشقان موتور سنگین دور هم جمع می‌شوند. خود ما هم با حضور و نمایش موتورهای سنگین در محیط‌های شهری مخالف هستیم اما کسانی که در بلوار دادمان حضور دارند با عشق و علاقه خودشان می‌آیند و مزاحمتی هم برای کسی ندارند. کل حضور ما در آنجا هفته‌ای دو ساعت بیشتر نیست.»

او در مورد واکنش سنگین‌سواران به این تصمیم شورای تامین لارستان گفت: «آقای بروجردی در زمان انتخابات ارتباط خوبی با سنگین‌سواران داشتند. از طریق بروجردی پیگیری هستیم تا زمان احداث یک پیست استاندارد این فضای حداقلی از سنگین‌سواران گرفته نشود.»

وعده‌هایی که پیست نشد 

بروجردی اولین کسی نیست که به موتورسوران وعده پیست می‌دهد، اما  با وعده‌های مختلف در طول این سال‌ها، در عمل بلوار دادمان تنها فرصت عاشقان موتورسیکلت برای عشق‌بازی است.

مهندس حسین حسین‌زاده سال ۱۳۹۹ در ابتدای نمایندگی برای واگذاری زمین رایگان به سرمایه‌گذاران برای ساخت پیست آسفالته موتورسواری سرعت (ریس) قول داد: «برای پیست موتور ریس هم همکاری می‌کنیم و زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار می‌دهیم و پیستی مناسب مردم فهیم شهرستان احداث خواهیم کرد.» قولی که در پایان دوره نمایندگی هنوز به جایی نرسیده است.

طیبی، رییس پیشین ورزش و جوانان لارستان، آبان ۱۳۹۹ در جلسه با شهردار و شورای اسلامی شهر لار خواست تا با توجه به نبود پیست تمرینی مناسب و علاقه شدید موتورسواران به این رشته مفرح ورزشی، یک مکان تمرینی مناسب در محدوده شهرستان به موتورسواران لارستانی اختصاص پیدا کند. 

فروردین ۱۴۰۱ به گزارش میلاد لارستان کلنگ پیست آفرود لارستان در ناحیه حسن‌لری به زمین زده شد و قرار شد با تکمیل پیست آفرود، نوبت به پیست آسفالت و ریس هم برسد. مهرماه طیبی، رییس اداره ورزش و جوانان لارستان، گفت: «علاوه بر تلاش‌های صورت گرفته توسط هیئت اتومبیل‌رانی شهرستان در راستای کسب امتیاز پیست موتور ریس، ایستگاه‌های مختلف پیست آفرود در حال انجام  و فضای اطراف آن در حال حصارکشی است و امیدواریم تا دهه فجر ایستگاه های اصلی افتتاح گردد.»

موضوع نداشتن پیست آبان ۱۴۰۲ در دیدار هیات موتورسواری لارستان با فرماندار ویژه دوباره تکرار شد. درخواست علی کاوه، رییس و اعضا هیات موتورسواری و اتومبیلرانی لارستان، آسفالت پیست موتورسواری و اتومبیلرانی بود که مقرر شد از طریق فدراسیون و همچنین اداره کل راه و شهرسازی لارستان و شهرداری لار پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

آبان ۱۴۰۲ موسوی، امام جمعه لار، با بیان اینکه در گذشته قرار بود یک پیست موتورسواری در لار ایجاد شود تا فضایی که در مسیر لار به گراش به وجود آمده، جمع شود، گفت: «انجام چنین برنامه‌هایی باید به نقطه‌ای منتقل شود که هم خطرات جانی آن برطرف شود و هم مسائل مفاسد دیگر در کنارش ایجاد نشود.»

با عملی نشدن وعده‌ها در لار و گراش، احداث پیست موتورسواری یکی از ۵۳ برنامه علاالدین بروجردی در انتخابات مجلس دوازدهم بود. علاالدین بروجردی در اولین سخنرانی بعد از انتخاب خود گفت: «احداث پیست موتورسواری کار سختی نیست و باید هوای جوانانمان را داشته باشیم.»

به نظر می‌رسد که تصمیم نهایی جمع شدن موتورسنگین‌ها از بلوار دادمان است و داشتن یا نداشتن پیست و فضای جایگزین مطرح نیست. 

هر گونه تردد موتور قاچاق بالای ۲۵۰‌ سی‌سی ممنوع

هر چند استفاده و خرید و فروش موتورهای سنگین از قبل هم غیر مجاز بود، اما شورای تامین لارستان در اطلاعیه ۲۴ اردیبهشت، یک بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و باید دید آخرین جمعه اردیبهشت ۱۴۰۳ سنگین‌سوار به دادمان می‌آیند یا نه؟

در متن اطلاعیه منتشر شده فرمانداری لارستان آمده است: بدین وسیله به اطلاع کلیه همشهریان گرامی می‌رساند که در پی وصول گزارش‌های مکرر مردمی از ایجاد مزاحمت و ابراز نارضایتی عمومی و تردد موتور سیکلت‌های سنگین قاچاق در سطح شهرستان، به ویژه بلوار دکتر دادمان شهر لار، به همین منظور و نظر به اهتمام مسئولین محترم شهرستان به تحقق مطالبات مردمی نسبت به تشکیل شورای تامین فوق العاده اقدام و به شرح ذیل اتخاذ گردید:

هر گونه تردد موتور سیکلت‌های سنگین قاچاق با حجم بالای ۲۵۰ CC در سطح معابر عمومی شهرستان، به طور کلی ممنوع می‌باشد.

بدیهی است در صورت عدم تمکین از قوانین و مقررات و اقدام به تردد موتور سیکلت‌های قاچاق، برابر ماده ۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که اشعار دارد «هر وسیله نقلیه ی موتوری و غیر موتوری و یدک متصل که در راه‌ها حرکت می‌نمایند، باید دارای شماره و پلاک مجاز باشند و رانندگی با وسایل نقلیه‌ای که شماره یا پلاک نداشته یا دارای شماره پلاک غیر مجاز باشند، به وسیله مامورین و ضابطین دادگستری از تردد آنها جلوگیری و توقیف می‌گردد»، اقدام خواهد شد و به عنوان کالای قاچاق به اداره تعزیرات حکومتی تحویل که برابر قوانین صادره، علاوه بر ضبط و یا امحاء موتورسیکلت، مالکین متخلف به مجازات تخلف قاچاق (۱ تا ۳ برابر ارزش موتور سیکلت) محکوم می‌گردند.

مضافاً اینکه راکبین موتور سیکلت به اتهام اخلال در نظم عمومی و ایجاد مزاحمت به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان لارستان معرفی می‌گردند.

لذا به همشهریان عزیز منطقه لارستان هشدار داده می‌شود تا از خرید و استفاده از این گونه موتورسیکلت‌ها به هر نحو از انحاء مختلف اکیداً خودداری گردد.