بستن

موزه مردم‌شناسی اوز در حمام حاج رییس

امیر مزرعی:‌ حمام حاج رئیس شهر اوز یکی از آثار تاریخی ارزشمند به شمار می‌رود که از دوران قاجاریه باقی مانده است. هر ساله حدود ۳۰ اثر تاریخی و فرهنگی در استان فارس ثبت می‌شود که ۱۵ اثر آن در شش ماهه نخست و ۱۵ اثر در شش ماهه دوم به ثبت می‌رسد.

حمام تاریخی حاج رئیس در شش ماهه اول سال ۱۳۹۱ ثبت شد. ثبت آثار تاریخی مانند حمام و غیره شامل آثار قبل از دوره قاجاریه که به دلیل قدمت آن ارزش‌گذاری می‌شود و آثار بعد از دوره قاجاریه به دلیل شأن، نوع ساخت و ویژگی آن به ثبت می رسد. این حمام به دلیل بکر بودن، سالم ماندن آن، نوع معماری مناطق گرم و خشک، واقع بودن در ۲ متری زیر زمین، قرار داشتن در بافت قدیمی شهر، نزدیکی به آب انبارهای قدیمی و نوع مصالح آن که هنوز نیز محکم و پایدار است، ارزش گذاری شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مکان تاریخی از سنگ، گچ، ساروج و چوب ویژه که از هندوستان وارد می‌شده، ساخته شده است. حمام حاج رئیس با پیگیری و حمایت خیرین و آقای مهندس شریف بازرگانی به موزه مردم شناسی اوز تبدیل گردید که در فروردین ماه ۱۳۹۱ با حضور جمع کثیری از مردم بخش اوز و منطقه لارستان، اساتید و کارمندان وزارت ارشاد، به دست پروفسور ارفعی اوزی افتتاح شد و با استقبال بی نظیری روبرو شد.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top