بستن

من نماینده بدشناسی هستم

گریشنا: سید احمد عسکری از پژوهشگران خطه بیرم، برای نشریه طلوع بیرم مصاحبه ای مفصل را با دکتر جمشید جعفرپور انجام داده است بخشی از این گفت و گو را که به موضوعات گراش اشاره دارد، بخوانید :

·        آیا نگاه شما به حوزه انتخابیه بدون توجه به بخش یا شهرستان خاصی است؟

من ۳۰ سال در تهران بودم و شاید اگر ۶ ماه قبل از انتخابات در خیابان راه  می رفتم، کمترکسی مرا می شناخت! ولی برخلاف درخواست های سابق که  بدون تردید رد  می کردم این بار وارد عرصه انتخابات شدم. به آقای رئیس جمهور گفتم، فقط خواستم ادای تکلیف کرده باشم که کاندیدا شدم. من رفتم و خدا خدا می کردم که انتخاب نشوم و برگردم و به کارهای خودم برسم. ولی حالا که مردم رای داده اند با همه وجود در میدان هستم.

به گفته شما کسی که از تهران وارد عرصه می شود دیگر نباید متعصبانه و جزیره ای به منطقه خودش نگاه کند و همه را باید در یک مجموعه ببیند. واقعا هم همین است، پیشرفت گراش پیشرفت بیرم است، پیشرفت بیرم پیشرفت لار است و بالعکس. همین اسنادی که شما در کتاب حاج سید علی تاجر بیرمی آورده اید تایید کننده همین موضوع است. مشخص می کند که ما از قدیم الایام در بحث آداب و رسوم، مسائل فرهنگی، معیشت و غیره به هم وابسته بوده ایم. حالا هم مرزهای روی نقشه نباید باعث جدایی ما از هم  شود. هر چه در سال های گذشته بر ما رفت را باید فراموش کرد. من بعد از انتخابات به افرادی که از بیرم و گراش آمده بودند گفتم شما فرض کنید یک نماینده بیرمی یا گراشی در مجلس است. من نمی خواهم ادعا کنم که خیلی موفق ام اما رویکردم این است که عادلانه کار کنم. خدای نخواسته نه برای تلافی و نه برای عقب گذاشتن جایی آمده ام.

 

·        آقای دکتر، با توجه به شایستگی و مستعد بودن نیروهای خلاق و تحصیلکرده دانشگاهی و حوزوی در بخش بیرم، چرا نگاه مسئولان مرکز شهرستان در خصوص بکارگیری نیروهای لازم جهت پست های مدیریتی شهرستان معطوف به بیرم نیست؟

خب از بیرم باید با ما در ارتباط باشند و افراد را به ما معرفی کنند. شما می دانید که برای اداره فرهنگ و ارشاد لارستان یک بیرمی به من اعلام شد و من هم ایشان را برای این سمت معرفی کردم و بجد هم از طریق معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر نهایی شدن حکم ایشان هستم. من به صورت موردی مطلع می شوم و هیچ بانک اطلاعاتی از نیروهای بیرمی به ما نداده اند.

 

·        در اولین سفر جنابعالی به شهر بیرم راه اندازی نمایندگی سازمان تامین اجتماعی و نمایندگی اداره دارایی از قول های مساعد شما بوده است، آیا اقدامات لازم در جهت راه اندازی این دو نمایندگی صورت پذیرفته است؟

من قول ندادم که در آنجا اداره ای راه بیندازم اما راهکار دادیم که مامور بیمه برای دو روز در بیرم حضور بیابد و مردم بیرم نخواهند برای یک کار کوچک یک روز را تا مرکز شهرستان در حرکت باشد. البته آن جوری که دلم می خواسته حقیقتا نشده است. نمی خواهم مدیر خاصی را نام ببرم اما برخی از مدیران کندند. آن ظرفیت و چالاکی لازم را ندارند برای هر چیز یک بند قانونی منع می آورند. همیشه “نمی شود ونمی توانیم” شعارشان هست و ده بند برای نتوانستن و نشدن می آورند . برای همین هم خودم تلخ کامم و آن کاری که می خواستم نشده است.

 

·        آقای دکتر فکر نمی کنید منتقدانتان در منطقه (گراش، بیرم و حتی لار) رو به افزایش اند؟

برآورد خودم این است که فضای رسانه ای یک بخش از مردم است نه همه مردم، نه اینکه فضای مجازی موثر نیست اما همه حقیقت هم نیست. تحلیل من این است که اگر سایتی حرفی دارد آن سایت در بهترین حالت ۴۰۰ بازدید کننده دارد اما شهر مثلا۴۰هزار نفر جمعیت دارد.

 

·        یعنی شما فکر می کنید برخلاف انتقادات، مردم در بخش های مختلف حوزه های انتخابیه یک رویکرد حمایتی و مطلوب نسبت به شما دارند؟

نمی خواهم خودم را از کمی و کاستی تزکیه و مبرا کنم ولی فکر می کنم که بخشی از انتقادات مربوط به توقعاتی قدیمی است که از دوره های قبل خیلی از آنها برآورده نشده است. فارغ از اینکه نماینده چقدر در آن نقش داشته و شرایط چقدر تاثیر گذار بوده است.  بعضی از منتقدین فکر می کنند نماینده کافی است که اراده کند تا آن کار انجام شود! من تا جایی که می توانم سعی می کنم در بیرم مسئله گاز و آب، در گراش تثبیت ادارات و در لار و اوز  و خنج کارهایی کنم تا امید مردم خاموش نشود.

 

·        قبول دارید به بد شناسی هم خوردید!؟

بله دیگر. حالا چه کنیم که در این شرایط و وانفسای بی پولی به فکر نمایندگی افتادیم این دیگر از بد شناسی ماست.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top