بستن

تقدیر بزرگان ایران شناسی از دکتر احمد اقتداری

گریشنا: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، بیست و یکمین جایزه ادبی و تاریخی خود را به استاد احمد اقتداری اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات در مراسمی که دیروز در کانون زبان فارسی واقع در باغ موقوفات دکتر محمود افشار یزدی برگزار شد، نخست دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت موقوفات با اشاره به بنیانگذاری این بنیاد گفت: این مکان، نتیجه خلوص عمل مردی مخلص است که آنچه داشته و فرآورده‌های ‌مالی خود را برای ارتقای فرهنگ ایران تقدیم کرده است. به گونه‌ای که شنیده‌ام، مرحوم دکتر محمود افشار، در هنگام زیارت خانه خدا، از خداوند خواسته است که برای ایران، بتواند موقوفه‌ای تاسیس کند و خداوند این دعا را مستجاب کرده است.

وی افزود: این موقوفه تمامی برون رفتش، فرهنگ ایران، حمایت از زبان فارسی، جغرافیا و تمدن ایران است و افتخار دارد که چندین جایزه به موجب وقف‌نامه خود اهدا کرده است. بر این اساس به عنوان تکریم و بزرگداشت مردی که تمامی عمر خود را به پای شناسایی جای جای ایران نهاده است، امروز این جایزه را به احمد اقتداری تقدیم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گریشنا جمعی از بزرگان ایران‌شناسی در این برنامه سخن گفتند. استاد باستانی پاریزی  اشاره کرد تخصص و رویه دکتر احمد اقتداری در انتخاب موضوع خاص، سرزمین خود و اطراف آب‌های خلیج فارس که مایه حیات قسمت عمده ایران است، ستودنی است.

دکتر باستانی پاریزی استاد دانشگاه تهران  با اشاره به اینکه دلیل حیات شهرهای کویری، تجارت و داد و ستد کالاست، افزود: این قالیچه‌ هم بافت کویر است. روزگاری از سرزمین پر ثروت هند تا سرزمین پر نعمت مدیترانه، کالا منتقل می‌شد که به‌ناچاراز کویر ایران می‌گذشت.

دکتر نصرالله پورجوادی به سابقه آشنایی خود با دکتر اقتداری اشاره کرد و خاطره ای از انتشار مقاله دکتر اقتداری در یکی از مجلات زیر نظر خود گفت. دکتر آل داوود نیز به سفرهای تحقیق دکتر اقتداری اشاره کرد.

دکتر محمدباقر وثوقی استاد تاریخ دانشگاه تهران خود را شاگرد دکتر اقتداری دانست و گفت که به این شاگردی افتخار می کند. دکتر وثوقی ویژگی‏‏های دوره فعالیت دکتر اقتداری را برشمرد. دکتر دولت آبادی، دکتر اشراقی و دکتر حسن‌نیا از دیگر سخنرانان مراسم بودند.

بعد از اهدا جایزه بنیاد و قالیچه دست باف همراه آن دکتر اقتداری سخن گفت. او از همه حاضرین تشکر کرد و به ویژه از کسانی که از گراش آمده بودند تک تک نام برد.

دکتر اقتداری گفت: من خود را لایق هیچ‌گونه تشویق و تجلیل نمی‌دانم. اگر گام کوچکی در زمینه فرهنگ، ادب و تاریخ میهن مقدسمان، ایران لایزال بر داشته‌ام آن را جزو وظایفم می‌دانم. به آن مباهات می‌کنم ولی آن گام کوچک را شایسته تقدیر و تمجید نمی‌دانم.

او گفت: آفتاب پریده رنگ عمر من، بر لب بام است و دیر یا زود ناگهان بانگی برآید که خواجه مرد. مغفرت و رحمت خداوند بر روح ایرج افشار و دکتر محمود افشار و درود بر همه خادمین ایران زمین. ای دوستان، یادیار مهربان آیدهمی، بوی یاد مهربان آیدهمی.

در این مراسم، بسیاری از استادان دانشگاه و ادبیان و مورخان و پژوهشگران نام آشنای کشور همچون دکتر شفیعی کدکنی، محمدرضا شریفی و دکتر حسن انوری حضور داشتند.

لوح و جایزه ای نیز از سوی شورای اسلامی شهر گراش به دکتر اقتداری تقدیم شد. دکتر اقتداری در سخنان بعد از جلسه در جمع همشهریان خود، دفن شدن در زادگاه خود گراش را آخرین خواسته اش دانست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. تشکر استاد خواجه پور از اطلاع رسانیتون
    متاسفانه تو گراش هنوز استادید گرانقدری مثل استاد اقتداری شناخته نشده اند و این ضعف فرهنگی گراش رو میرسونه که باید بیشتر تلاش کنیم قشر جوان ما با اساتید گراشی و نام آوران شهرشون ، بیشتر آشنا شن .
    بازم تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top