بستن

رییس اداره ثبت احوال گراش: سیاست دولت این است که ارباب رجوع کمتر به اداره رجوع داشته باشد

هفت‌برکه: علی باقری رییس اداره ثبت‌احوال با ۷ سال حضور در صندلی ریاست این اداره از مدیران باسابقه شهرستان گراش است.  اداره ثبت احوال اداره کم خبری است و معمولا بهانه‌ای برای حضور در رسانه ندارد ولی ۳ دی‌ماه روز ثبت احوال فرصتی بود تا در گفتگو  با  رییس ثبت احوال از وضعیت پرسنل، متولدین بومی و غیر بومی، و وضعیت صدور شناسنامه و کارت ملی صحبت می‌کند.

هفت‌برکه: در حال حاضر وضعیت پرسنل اداره ثبت احوال چگونه است؟

باقری: خودم و دو نفر به صورت دائم در اداره حضور داریم. یک نفر دو روز در هفته حضور دارد، که البته یک روز از آن به ارد می‌رود و فقط یک روز در دفتر گراش حضور دارد. یکی از پرسنل دائم ما هم یک روز در هفته به بنارویه می‌رود. به عبارتی دیگر، باید خدمت شما عرض کنم که با همین وضعیت پرسنل، هفته‌ای یک بار مامورمان را به ارد می‌فرستیم و از آن طرف، یکی از ماموران ما چهارشنبه‌ها در بنارویه حضور دارد.

وضعیت در فداغ چگونه است؟

ما پارسال در فداغ دفتر ثبت احوال را راه‌اندازی کردیم و آنجا از دفتر ارد هم فعال‌تر است، چون در کل هفته فعال است و خدمات می‌دهد و فقط هم در واحد کارت ملی آن کمی مشکلات هست، چون دفتر ICT است. نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی انجام شده است که اگر بشود واحد کارت ملی هم برایشان فعال بشود.

اکنون کار اصلی و پروژه عمده ثبت احوال چیست؟

پروژه‌ای که فعلا در دست داریم، پروژه‌ی سببی-نسبی یعنی شجره‌نامه‌ی اشخاص و ریشه‌یابی از لحاظ پدر، مادر، همسر و فرزند است. این‌ها در سامانه به هم مرتبط می‌شود که دولت بتواند از سایر ارگان‌ها که از ثبت احوال خدمات می‌گیرند، به صلاح دید دولت استفاده کند.

حضور خود این افراد برای این پروژه لازم است؟

نه، فقط از روی اسناد است و تا جایی که نسبیت آن‌ها اجازه بدهد و ما پیدا و ریشه‌یابی بکنیم، نسبیت افراد را در سیستم به هم متصل می‌کنیم، مثل پدر، مادر، همسر و فرزندان‌شان. این اسناد روزی بیش از ۲۰۰ تا انجام می‌شود و البته تا جایی که فرصت باشد و وقت اجازه بدهد و در صبح و عصر در اداره انجام می‌شود.

آمار متولدین در بیمارستان را چگونه تشخیص می‌دهید که بومی و غیربومی هستند؟ و آیا محل تمایز است یا نه؟

قابل تمایز که هست و چون گواهی ولادت آنها به این سمت می‌آید و کل افرادی که در بیمارستان گراش به دنیا می‌آیند گواهی ولادت آنها به اداره می‌آید، سعی ما بر این است و اگر خود شخص هم صلاح بداند شناسنامه را در گراش صادر می‌کنیم. خب، بعضی‌ها ترجیح‌شان بر این است که در شهر خودشان شناسنامه را صادر بکنند و وقتی در اینجا گواهی ولادت آن‌ها صادر می‌شد از طریق شبکه‌ی دیدگاه برای آن شهرستان ارسال می‌شود و می‌توانند در آن‌جا شناسنامه بگیرند و اکثرا در همین‌جا شناسنامه صادر می‌شود، هم بومی و هم غیربومی‌‌ها. این به تمایل شخص بستگی دارد.

با توجه با آمار شما آیا آمار فرزندآوری رشدی داشته است و سیاست فرزندآوری موفق بوده است؟

روبه رشد است و این سیاست جواب داده است. در آمار و ارقام که نگاه می‌کنیم، نتیجه‌ی مثبت داشته است و این نتیجه در درازمدت هم باید بررسی بشود تا بهتر بتوان نتیجه‌گیری کرد.

یک ابهام که خیلی از شهروندان دارند این است که تقسیم کار بین دفاتر و ادارات چه فرمی دارد و برای چه کارهایی باید به سراغ ثبت احوال بیایند؟

دفاتر کارهایی که مربوط به درخواست‌هاست را انجام می‌دهند. یعنی سیاست دولت در بخش ثبت احوال به این شکل است که ارباب رجوع کمتر به اداره رجوع داشته باشد، هم به خاطر سیاست کوچک‌سازی و هم اینکه دفاتر صبح و عصر باز هستند و همچنین در دفاتر درخواست المثنی شناسنامه و جدیدا المثنی کارت ‌ملی نیز به آنها داده شده است و تحویل کارت ‌ملی و شناسنامه آن‌جا انجام داده می‌شود. مسائل حقوقی، تولد و فوتی و امثالهم در خود اداره انجام می‌شود و بعد از اینکه در دفاتر درخواست‌ها انجام شد، به اینجا ارسال می‌گردد و در اینجا ادامه‌ی کار صورت می‌گیرد. دفتر خدمات ثبت احوال در بلوار معلم گراش فعال است و یک دفتر هم در فداغ داریم.

بازه‌ی زمانی صدور شناسنامه و کارت ‌ملی چقدر است؟

شناسنامه در حالت عادی یک هفته صادر می‌شود ولی بعضی وقت‌ها حتی روزانه می‌شود، مثل کسانی که نیاز ضروری دارند و به دفاتر مراجعه می‌کنند و بعد از اینکه موضوع‌شان را مطرح کردند، سعی می‌کنیم که یک روزه شناسنامه‌هایشان را صادر کنیم. حالا ممکن است در بحث کنکور یا ازدواج و موارد دیگر باشد.

زمان صدور کارت‌ ملی هم نسبت به قبل خیلی تسریع شده چون صدور کارت ‌ملی با ما نیست و در شهرستان و استان انجام نمی‌شود و در تهران و سامانه‌ی کنترل کیفیت صادر می‌شود و تاییدیه‌ی آن در اینجا که صورت می‌گیرد و صدور آن در تهران انجام می‌شود. اما زمان آن به نسبت قبل سریع‌تر شده است.

و حرف آخر؟

بیشترین موضوعی که دغدغه‌ی ماست برای کارت ملی و شناسنامه‌های رسوب‌شده در دفاتر است. با مکاتبه‌هایی که با استان شده است، باید در تاریخ‌های معین شده به استان پس می‌فرستادیم جهت امحا. بعضی از افراد چون ساکن اینجا نیستند، در دسترس نیستند و وقتی با شماره همراه‌هایی که از آن‌ها در سیستم ثبت است، تماس گرفته می‌شود، بعضی‌ها اصلا در گراش حضور ندارند و شاید در خلیج زندگی می‌کنند و یا برای کار رفته‌اند. اینها باید برگردند تا شناسنامه و یا کارت‌ملی‌شان را تحویل بگیرند. ما توقع‌مان این است که در شرایط خاص مثل کارت ملی که برای صدور آن زمان زیادی لازم است، سهل‌انگاری نکنند چون زمان زیادی از آن‌ها گرفته نمی‌شود و هرچه سریع‌تر برای کارت ‌ملی و شناسنامه‌های رسوب شده در دفاتر اقدام کنند و تحویل بگیرند و گرنه باید به استان برگشت بدهیم.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. با سلام خب میشه بفرمایید چرا دفتر فداغ از ارد فعالتره دلیل اینکه فعالیت دفتر ارد کم هس چیه؟ ارد که چند سال جلوتر یه خودرو از ارد تحویل گرفتین برای رفت و امد کارمند ثبت احوال که هنوز هم خودرو تحویل شماست

    1. فکر کنم ارد به صورت نمایندگی اداره می‌شود و کارمندی که حاضر می‌شود کارمند دولت است. فداغ دفتر خدمات ثبت احوال و بخش خصوصی است. پیگیری که کردیم گفتند دفتر خدمات ثبت‌احوال ارد در مرحله صدور مجوز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top