بستن

رقص دَدَملکو در بندرعباس

هفت‌برکه: «ددملکو» پری نورانیِ برکه‌های جنوب، به کوشش حمیدرضا دلبخش، از اول تا هفتم شهریورماه ۱۴۰۲ در گالری کوروش گرمساری در فرهنگسرای طوبی در بندرعباس همه‌روزه از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در مقابل چشمان تماشاگران به رقص در می‌آید.

حمیدرضا دلبخش پیشتر این نمایشگاه را در گراش (خبر در هفت‌برکه) و لار و تهران (خبر در هفت‌برکه) نیز برگزار کرده بود. این هنرمند اهل شهر لطیفی، خود را در جستجوی زیبایی‌های هنر بومی در «مکتب برکه» معرفی می‌کند (در هفت‌برکه) و پس از مدتی کار کردن روی این موضوع در زادگاهش، اکنون چند سالی است که در بندرعباس مشغول به کار و فعالیت هنری است.

دلبخش در مورد برگزاری این نمایشگاه در بندرعباس می‌گوید: «این نمایشگاه به پیشنهاد چند تن از پژوهشگران بندرعباس که نمایشگاه گراش را دیده بودند برگزار شد. این دوستان اعتقاد داشتند که به هدف تبادل فرهنگی بین استان هرمزگان و جنوب استان فارس، این نمایشگاه حتما در بندرعباس هم برگزار شود و خودشان هم در این زمینه خیلی کمک کردند تا جایی که نمی‌توانستم دست رد به سینه‌ی این دوستان بزنم.»

این عاشق برکه‌های جنوب در مورد تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه‌های پیشین نیز می‌گوید: «مسلما هر چه یک نمایشگاه از دوره‌ی اولش می‌گذرد، تکامل بیشتری پیدا می‌کند. در این نمایشگاه، ما تمرکز را روی نور برکه گذاشتیم که همان ددملکو است. تفاوتش با نمایشگاهی که در گراش برگزار شد این است که در این نمایشگاه جزیی‌تر با این مساله برخورد کردم و از فضای کامل برکه گذشتیم و بر جزییات نور داخل برکه تمرکز کردیم و تمام آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد منحصر به این قضیه است.»

نمایشگاه بندرعباس شامل ۱۱ تابلوی عکس و ویدئو آرت دلبخش است که همگی به دنبال بازی نور در آب برکه است، چیزی که در شهر لطیفی آن را موجودی می‌پندارند که تماشاگران و شناگران در برکه را به زیر می‌کشد و غرق می‌کند. در زبان گراشی به این موجود، دادامِلاکه می‌گویند.

در برگزاری این نمایشگاه، حمیدرضا دلبخش از حمایت فرهنگسرای طوبی بندرعباس و موسسه فرهنگی-هنری هفت‌برکه گراش برخوردار بود.

عکس‌های سید عبدالرحیم قتالی را از این نمایشگاه ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top