بستن

راهنمای کامل موکب‌های گراشی ۱۴۰۲

هفت برکه: با نزدیک شدن به اربعین حسینی، خادمین گراشی مانند سال‌های پیش در چهار موکب به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند. سال قبل در پست «چهار موکب گراشی‌ها در مسیر کربلا » با این چهار موکب آشنا شدیم امسال نیز به سراغ آن‌ها رفتیم تا بپرسیم در این مدت چه تغییراتی داشته‌اند.

به گزارش هفت برکه: هشت روز دیگر تا اربعین باقی مانده است و زائرین حسینی با بستن کوله‌پشتی خود عازم کربلا شده‌اند تا در مسیر ارادت خود به اهل‌بیت(ع) موکب به موکب پیاده‌روی کنند. خادمین اما پیش‌تر از این برای آماده و مهیا کردن مسیر زوار، راهی شده‌اند تا با عشق و معرفت خود به زائران کربلا خدمت کنند.

موکب قمر بنی هاشم:  عمود ۲۴۴

موکب قمربنی‌هاشم در داخل ایران و مرز شلمچه فعالیت دارد. ابوالفضل دیباچی سرپرست این موکب بدون دادن توضیح اضافه در لب کلام می‌گوید:«مثل همیشه قبل از وارد شدن به عراق در عمود ۲۴۴ فعالیت داریم. همه‌ی فعالیت‌های ما مثل سال‌های قبل است. با صبحانه، ناهار، شام، شربت، چای، قهوه، آب، خرما، کیک و بیسکویت از زوار پذیرایی می‌کنیم و اسکان موقت هم داریم. و امسال در این موکب ۳۵ نفر به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند.»

او در ادامه می‎‌گوید:«در بخش فعالیت فرهنگی توزیع کارت زیارت اربعین، پخش اذان و اقامه نماز داریم.»

موکب آیت الله میرزا جواد تبریزی: عمود ۲۹۹

موکب آیت‌الله تبریزی،مختص گراشی‌ها نیست اما جایی است گراشی‌ها را با موکب‌داری آشنا کرد، تا جایی که یکی از خیرین جوان گراشی به عشق امام حسین(ع) و به یاد والدینش، اقدام به ساخت دو حسینیه و دو سالن در این موکب کرده است. این موکب با مساحت ۵ هکتار در مسیر نجف به کریلا قرار دارد.

نعمت حسنی، عضو هیات مدیره بخش گراشی‌های موکب تبریزی که امسال جز جاماندگان اربعین است، می‌گوید:«در این موکب دو حسینیه برای خدمت‌رسانی به زوار و دو سالن برای اقامتگاه خادمین به همت خیر گراشی که نمی‌خواهد اسمش فاش شود در حال ساخت است. حدود ۹۰ درصد ساخت دو سالن که به تفکیک برای محل اقامت خادمین زن و مرد ساخته شده است، به پایان رسیده و همین امسال نیز خادمین در حال استفاده از این دو سالن هستند. دو حسینیه هم برای زوار گراشی با ظرفیت ۵۰۰ نفر در حال ساخت است و به صورت سازه پیش ساخته است که خیلی سریع بنا می‌شود و ایمنی خوبی دارد.»

یونس نوروزی که امسال به عنوان خادم در این موکب فعالیت دارد، می‌گوید:«در این موکب امسال نزدیک ۸۰ تا ۸۵ خادم گراشی زن و مرد مشغول خدمت هستند که در قسمت‌های مختلف کار می‌کنند وکل خدام که از شهرهای مختلف ایران از جمله گراش، شیراز، قم،تبریز، شمال و اصفهان و تهران حضور دارند ۲۸۰ نفر هستند.»

او با بیان این که سرپرست بخش گراشی‌ها موکب را امسال حاج احمدرضا تاج‌بخش برعهده دارد. مسئولین گراشی بخش‌های مختلف موکب را معرفی می‌گوید:«یونس نوروزی در واحد خیاط‌خانه و تعمیر کفش و کوله‌پشتی، محمود تاب‌زر در واحد تعمیر ویلچر،کالسکه و چرخ دستی، حاج اصغر چترآبگون و حاج عبدالرضا چترآبگون در واحد آشپزخانه، علیرضا آذرکیش در واحد تعمیرات موبایل، احمد محمودی در واحد توزیع آب خنک، حاج حسینعلی محبی در واحد ترجمه و رابط بین زوار، فاطمه صادقیان در واحد خیاط‌خانه‌ی بخش زنان مشغول به خدمات‌رسانی به زوار هستند.»

او در ادامه فعالیت‌های این موکب می‌گوید:«در قسمت خیاط‌خانه امسال تعداد خیاط‌ها را بیشتر کردیم ۱۸ خیاط خانم و آقا با ۱۱ چرخ خیاطی موجود در موکب فعالیت دارند. چند نانوا داریم که نان پخت می‌کنند. امسال کارخانه‌ی یخ‌سازی اضافه شده است که هم یخ‌های قالبی بزرگ و هم یخ ریز برای لیوان تولید می‌کند، ما یک بخش هم برای شست‌وشوی لباس زوار داریم که خادمین لباس را تحویل می‌گیرند وقتی لباس شسته و خشک شد به زائرین تحویل می‌دهند. امسال در بخش درمان از گراش کسی اعزام نشد اما چندین پزشک متخصص از سایر کشور در این موکب برای ارائه خدمت به زوار حاضر هستند.»

نوروزی در پایان صحبت‌هایش گفت:«گراشی‌ها دست به کار خیریشان عالی است و سنگ تمام گذاشتند نه برای این موکب که برای همه موکب‌ها.»

موکب شباب المحسن: عمود ۴۰۶ و ۴۶۷

موکب شباب‌المحسن را امسال حاج حسن شوریده سرپرستی می‌کند. این موکب مانند سال‌های پیش در دو مکان عمود ۴۰۶ و ۴۶۷ فعالیت دارد. و ۶۰ خادم زن و مردم گراشی در این موکب به زوار خدمات‎‌رسانی می‌کنند.

حاج حسن شوریده می‌گوید:«همه چیز مثل سال‌های قبل است. اما با توجه به گرمای شدید عراق تصمیم گرفتیم که آب خنک و شربت نسبت به سال‌های قبل دو برابر توزیع شود. برنامه پارسال موکب این طور بوده که از ساعت ۸صبح تا ۱۰ شب فعالیت داشتیم ولی به دلیل وضعیت گرما و تجربه سال قبل که می‌دیدیم زوار ترجیح می‌دهند شب‌ها حرکت کنند و تردد زوار بیشتر شب‌ها است، تمرکزمان را برای خدمات‌رسانی به زوار از آغاز شب تا ساعت ۲ بامداد گذاشته‌ایم. در طول روز نیز فعالیت داریم اما صبح‌های زود و شب‌ها چون هوا خوب است و تردد بیشتر،  فعالیت‌مان بیشتر است.»

او برنامه‌ی موکب شباب‌المحسن را این طور شرح می‌دهد:«خادمین قبل از نماز صبح برای تهیه صبحانه اقدام می‌کنند و چایی و صبحانه را برای زوار فراهم می‌کنند. سپس برای تهیه شربت دست به کار می‌شوند . بعد از اقامه نماز جماعت ظهر، خادمین که ناهار تهیه دیدند نذری‌ را بین زوار پخش می‌کنند. بعد از استراحت کوتاهی در دو نوبت دیگر شربت پخش می‌شود. تا بعد از نماز مغرب و عشا نیز شام توزیع می‌شود. و مرحله‌ی سوم توزیع شربت از ساعت ۹ شب تا ۱ بامداد ادامه دارد.»

شوریده می‌گوید:«گروه قنادان موکب هم روزانه در سه مرحله کیک فنجانی و کلوچه برنجی درست می‌کنند که در هر دو موکب بین زوار پخش می‌شود. در عمود ۴۶۷ با توجه به این که کار ساختمانی در حال انجام است، جای کمتری برای استراحت زوار داریم ولی دستگاه فلافل‌زن در این موکب است و روزانه نزدیک به ده هزار فلافل درست می‌کنند که در هر دو عمود توزیع می‌شود.»

این موکب در زمینه‌ فرهنگی نیز برنامه‌هایی دارد:«در هر دو موکب نماز جماعت در سه نوبت برگزار می‌شود. بعد از نماز جماعت، سخنرانی و آموزش مسائل شرعی داریم و بعد ذاکرین و مداحان شهرمان زیارت می‌خواندند و مداحی می‌کنند و مراسم سینه‌زنی را برگزار می‌کنند. ما در هر دو موکب بین زوار تسبیح توزیع می‌کنیم تا برای سلامتی و تعجیل آقا صاحب الزمان (عج) در بین راه صلوات بفرستند.»

شوریده از ما می‌خواهد از خیرین و مردم گراش قدردانی کنیم:«لطف کنید از مردم و خیرین عزیز شهر از طرف ما تشکر کنید که اگر کمک این دوستان نبود ما نمی‌توانستیم نوکری زائران آقا سیدالشهدا (ع) را کنیم. نایب‌الزیاره همه همشهریان و محبان اهل بیت (ع ) هستم.»

موکب ثارالله (هیات رزمندگان):عمود ۱۳۷۹ 

از طریق پیامرسان واتساپ برای گرفتن اطلاعات موکب هیات رزمندگان با حاج محمد نیساری در کربلا گفت‌وگو می‌کنیم:«موکب ثارالله (هیات رزمندگان) مستقر در کربلا و در عمود ۱۳۷۹ در مدرسه‌ای رو به روی بیمارستان الکفیل فعالیت دارد. مدیر اجرایی موکب حاج کریم جعفری است و ۱۰۰ نفر خواهر و برادر گراشی برای ارائه خدمت به زوار در این مکان ساکن هستند و روزانه به حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر خدمات‌رسانی می‌کنند.»

او با اشاره به خدماتی که در این موکب ارائه می‌شود، گفت:«اسکان و پذیرایی شام، نهار و صبحانه که همیشه داشتیم اما از جمله امکاناتی که برای راحتی زوار تهیه کردیم که سال‌های گذشته نبود یا کمتر بود؛ سردکننده است ما پارسال ۷ تا کولر داشتیم اما امسال ۲۵ کولر داریم. امسال یخ‌ساز آوردیم و برای خدمت‌رسانی به زوار دغدغه نداریم. همچنین موتور برق قوی خریداری شده که تحمل بار دارد و برق نمی‌رود و زوار راحت هستند. یکی از خواسته‌های اصلی زوار تهیه وای فای بود که پارسال چند خط دائمی عراقی خریدیم و سه وای فای در سه نقطه گذاشتیم که زیاد جوابگو نبود ولی امسال وای فای مرکزی گذاشتیم که همزمان می‌تواند به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر سرویس‌دهی کند.»

نیسازی می‌‌گوید:«در بخش فرهنگی ما در موکب برگزاری نماز صبح، ظهر و مغرب داریم. همچنین سخنرانی، مداحی، قرائت ادعیه مانند زیارت عاشورا، دعای ندبه و دعای توسل نیز خوانده می‌‌شود و ما در این موکب مداحی و سخنرانی(با حضور سخنرانان و مداحان کشوری)نیز برگزار می‌کنیم.»

 

🔻راهنمای موکب‌های گراشی اربعین سال ۱۴۰۲
معرفی +لوکیشن + شماره تماس

⛺️ به گزارش هفت‌برکه امسال گراشی‌ها مانند سال پیش در چهار گروه مختلف میزبان زائران کربلا در پیاده‌روی اربعین هستند.

🎥 همچنین برخی از موکب‌ها در پست و لایو اینستاگرام حال و هوای پیاده‌روی امسال را گزارش می‌کنند.

۱️⃣ 🏴 موکب قمر بنی‌هاشم (ع)
📍در مرز شلمچه – بعد از سه راه یادمان – عمود ۲۴۴ (در نقشه گوگل ببنید)
goo.gl/maps/QMyWeNmUUMZkW9X28
🔻صفحه اینستاگرام
instagram.com/mokeb_qamarbanihashem_gerash
📱واتساپ مسئول موکب: ابوالفضل دیباچی
wa.me/989171821242

۲️⃣🏴 موکب آیت‌الله تبریزی :
📍در عمود ۲۹۹ (پذیرایی و اقامت):
goo.gl/maps/zYSo55CjXVWGBjeE6
📱 شماره واتساپ: یونس نوروزی
wa.me/989171821760
▫️بخشی از خادمین این موکب را گراشی‌ها تشکیل می‌دهند.

۳️⃣ 🏴 موکب شباب المحسن (وابسته به مجمع‌القرآن گراش)
📍 عمود ۴۰۶ (اسکان و استراحت)
goo.gl/maps/ma2pjFxcrS7t2pV69
📍عمود ۴۶۷ (پذیرایی)
goo.gl/maps/K5g7GSj5fw5xGqJe7
🔻صفحه اینستاگرام
instagram.com/mokeb_shabab_al_mohsen_gerash
📱 شماره واتساپ : حاج حسن خبازی
wa.me/989173830255
☎️ شماره تماس خط عراق: غلامعباس امانتی
+۹۶۴۷۸۴۵۷۳۵۷۱۲

۴️⃣ 🏴 موکب ثارالله : در عمود ۱۳۵۷
🔻صفحه اینستاگرام:
instagram.com/moukeb_sarallah/
📍محل اسکان: عمود ۱۳۷۹ (مدرسه دخترانه حیفا در کربلا)
https://goo.gl/maps/y2nEZhWdnAR1YnAc7
📱واتساپ هماهنگی موکب در عراق : حاج رضا یحیی‌پور
wa.me/989171814084

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top