بستن

«خورشیدی» پشت ابر: وضعیت مبهم مصطفی خورشیدی در شورای شهر گراش

هفت‌برکه: بیش از ۱۰ ماه از عدم حضور مصطفی خورشیدی در جلسات شورای شهر ششم می‌گذرد. خورشیدی در مردادماه سال گذشته در اعتراض به انتخابات هیات رییسه شورا، انتخاب دوباره‌ی علیرضا دانشور را پیمان‌شکنی خوانده بود و گفته بود که دیگر در شورای شهر نمی‌ماند. او به این حرف عمل کرده و تاکنون در جلسات شورا حضور پیدا نکرده است. سرنوشت صندلی خالی شورای ششم چه خواهد شد؟ این سوالی است که باید پاسخش را در گفتگو با مصطفی خورشیدی، رییس شورای شهر، و فرماندار شهرستان گراش پیدا کرد. اما خورشیدی به هیچکدام از تماس‌های خبرنگاران هفت‌برکه جواب نداد. از فرماندار نیز اظهار نظری به جز آنچه در جلسه‌ی پرسش و پاسخ در مسجد امام حسن عسکری(ع) دریافت نشد. تنها علیرضا دانشور در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه، به مرور سابقه و پیگیری‌ها در این زمینه پرداخت.

مردادماه سال ۱۴۰۰ در اولین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر گراش، علیرضا دانشور، نفر اول آرای مردمی در انتخابات، با رای هر ۵ نفر اعضای شورا به ریاست شورا انتخاب شد، پنج عضو شورای شهر پیش از این جلسه با برگزاری جلسات متعدد از جمله جلسه در دفتر مهندس حسین‌زاده به توافق رسیده بودند که ریاست شورا را به صورت چرخشی و به ترتیب آرای مردم هر سال بر عهده یک نفر بگذارند، طبق این توافق، ریاست شورا در سال دوم باید به سعید جعفری می‌رسید (خبر در هفت‌برکه).

اما در انتخابات سال بعد که ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، علیرضا دانشور دوباره به عنوان رییس شورای شهر انتخاب شد؛ و علی بیضایی به عنوان نایب‌رییس و ناصر دلخوش به عنوان منشی شورا انتخاب شدند. این موضوع با واکنش دو عضو دیگر شورا روبه‌رو شد. سعید جعفری از عهدشکنی دیگر اعضای شورا گلایه کرد و مصطفی خورشیدی دیگر عضو شورا نیز گفت در شورایی که پیمان‌شکنی کند، نمی‌ماند (خبر در هفت‌برکه).

 

رییس شورا: در سال دوم ایشان کلا حضور نداشته است

علیرضا دانشور، رییس شورای اسلامی شهر گراش، در گفتگو با هفت‌برکه سابقه‌ای از غیبت‌های خورشیدی را در سال اول هم مرور می‌کند: «ما از سال اول شروع به کار شورای ششم، در مورد غیبت‌ها بر حسب قانون شهرداری‌ها حساس بودیم. قانون می‌گوید که باید تذکر داد، هم شفاهی و هم کتبی. فقط هم در مورد ایشان نبوده و برای کل اعضا این حساسیت بوده و تذکراتی داده شده است. اگر عضو شورا غیبت داشته باشد، قاعدتا باید مستندات را هم ارائه بدهد. ما بر حسب وظیفه، در سال اول هم به صورت شفاهی و هم کتبی به ایشان تذکر دادیم. البته در مورد غیبت‌های سال اول گفتند دچار کرونا شده‌اند.

رییس شورا در مورد بخش اصلی غیبت‌های خورشیدی در سال دوم نیز می‌گوید: «ولی وقتی به سال دوم رسیدیم، عملا بعد از انتخابات هیات رییسه، یعنی از روز بعدش، ایشان کلا حضور نداشته است. الآن بیش از ۹ ماه است. به دلایلی که ایشان عنوان کرده است و در گزارش هفت‌برکه هم منعکس شد. اتفاقا من در آن جلسه عمدا از همه‌ی رسانه‌ها دعوت کردم که خیلی شفاف و با حضور همه باشد و در حدی هم منعکس کردند.»

دانشور در مورد پیگیری‌هایش برای بازگرداندن خورشیدی به جلسات شورا می‌گوید: «بعد از آن جلسه سال دوم، باز هم ما دو بار دعوت‌نامه رسمی فرستادیم برای ایشان. و خیلی محترمانه گفتیم اگر مستنداتی هم دارید ارائه بدهید. اما خبری نشد.»

 

روند قانونی در مورد اعضای غایب

طبق قانون شوراها، اگر یکی از اعضای شورا شش جلسه متوالی و یا ۱۲ جلسه غیر متوالی غیبت داشته باشد، عضویتش در شورا لغو می‌شود. بدین ترتیب، بعد از شروع سال دوم، غیبت‌های مصطفی خورشیدی از این حد بسیار فراتر می‌رود.

دانشور، رییس شورا، نیز با تاکید بر این مقررات، می‌گوید: «قانون می‌گوید که در این قضیه، مرجع ذی‌صلاح فرمانداری است. از سال گذشته، یعنی حدود هفت ماه پیش، دو بار به صورت شفاهی و کتبی با آقای فرماندار صحبت کردیم. اما کمی زمان‌بر شد و از طرف ایشان به جوابی نرسیدیم. سلسله‌مراتب این است. هرچند ما یک بار خارج از سلسله‌مراتب هم رفته‌ایم. چون دیدیم از اینجا زمان گرفته می‌شود، حسب وظیفه و مسئولیتی که داریم، مستقیما با دفتر شهری استانداری مکاتبه کردم. ولی از دفتر شهری زنگ زدند و گفتند باید توسط نماینده عالی دولت اقدام کنید. اما همین باعث شد از آنجا مکاتبه کنند با فرماندار؛ و از فرماندار یعنی نماینده عالی دولت خواسته بودند که مستندات غیبت ایشان را بررسی کنید و گزارش را به ما بدهید. فرمانداری هم بعد از گذشت چند مدت و باز هم با پیگیری خودمان، بر اساس آن نامه‌ی استانداری، به ما نامه‌ای زد و از ما گزارش‌ها و مستندات را خواست. ما هم برایشان ارسال کردیم.»

اما به گفته‌ی دانشور، از این قضیه چند ماه می‌گذرد تا بالاخره جواب را جایی دیگر می‌گیرند: «بعد هم چند بار پیگیری کردیم ولی جوابی نگرفتیم. تا این که فرماندار در جلسه پرسش و پاسخ، در جواب به سوال در مورد این وضعیت، به کلیات بسنده کرده بود و وارد جزییات نشده بود. فقط گفته بود استان به ما گفته است مستندات کامل نیست. خب، ما از این قضیه کامل بی‌اطلاع هستیم و در همان جلسه هم آقای دکتر دلخوش پشت تریبون جواب داده‌اند که شما اصلا به ما منعکس نکرده‌اید که استانداری گفته است مستندات کامل نیست.»

 

فرماندار: مستندات غیبت کامل نیست

دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ در سلسه جلسات مطالبه‌گری مردمی که این بار در مسجد امام حسن عسکری(ع) با حضور مسئولین برگزار شد، یکی از این موضوعات مطرح شده، مشخص شدن وضعیت نفر پنجم شورا بود. محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش، و ناصر دلخوش، عضو شورای ششم، پاسخگوی این بخش بودند.

فرماندار شهرستان در پاسخ به این موضوع گفت: «شورا باید با هم متحد باشند. این که آقای خورشیدی در جلسات حاضر نمی‌شوند بودن یا نبودنش دست من نیست. من به صلاح شهر حرکت می‌کنم و حضور آقای خورشیدی در شورا هم به صلاح شهر است. ما در کنار هم باید برای پیشرفت گراش حرکت کنیم و همه را به تعامل و همکاری دعوت می‌کنم.»

فرماندار در مورد پیگیری قانونی این غیبت‌ها گفت: «ولی اسناد و مدارک عدم حضور ایشان به من ارائه شده است و به استان اعلام کرده‌ام. در جواب گفتند که مدارک ارائه شده ناقص است و پس فرستادند و به شورا هم اعلام کردیم. اما در کل این را بگویم که اگر قانون گفت آقای خورشیدی باشد یا نباشد، ما هم پیرو قانون هستیم. قطعا بودن آقای خورشیدی به نفع شهر است و ما هم پای کار هستیم.»

اما ناصر دلخوش، عضو شورا، در پاسخ به صحبت‌های فرماندار گفت: «از ابتدای غیبت آقای خورشیدی که در سامانه حضور و غیاب و صورتجلسه‌ها هم مشخص است و ثبت شده، مدارک را به فرمانداری ارسال کرده‌ایم، آن هم تا جایی که از فرمانداری درخواست داده بودند.»

 

رییس شورا: توپ در زمین فرمانداری است

رییس شورا در مورد این گفته‌ی فرماندار می‌گوید: «نمی‌دانم مستندات چه می‌تواند باشد. آیا چیزی فراتر از تمام صورتجلسات و مصوبات است که برای کمیته تطبیق در فرمانداری ارسال می‌شود و در آنها اعضایی که امضا کرده‌اند و غیبت‌ها درج است و در اتوماسیون هم موجود است؟ گیریم که دیگر هیچ مستند دیگری نباشد! همین خودش کفایت نمی‌کند که یک عضو به مدت یک سال در تمام مصوبات جلوی اسمش نوشته شده است «غایب»؟ نمی‌دانم چطور می‌شود این قضیه را توجیه کرد. اگر نیاز به مستندات بیشتر است، ما داریم. بفرمایید تا خدمتشان ارائه کنیم. این را باید به ما منعکس کنند. ما هم صورت‌جلسه‌ی دفتری داریم، و هم دعوت‌نامه رسمی که برای هر جلسه می‌رود، و هم سامانه‌ی پیامکی و هم در شبکه‌های اجتماعی واتساپ و ایتا زمان جلسات را اطلاع‌رسانی می‌‌کنیم. من شخصا از شروع به کار شورای ششم گفته‌ام که این دعوت‌نامه‌ها باید باشد و همه را بایگانی داریم. با موضوع جلسه و زمان جلسه.»

رییس شورا در مورد انتظارش از پیگیری جدی‌تر قضیه از طرف فرمانداری می‌گوید: «ما این مراحل قانونی را طی کرده‌ایم. به هر حال رییس یک اداره‌ی دیگر که نمی‌تواند این کار را بکند. منِ رییس شورا هم نمی‌توانم. در حدی اختیار دارم و در آن حیطه، هم برای ایشان دعوت‌نامه فرستاده‌ام، هم نامه‌نگاری کرده‌ام و هم گزارش داده‌ام.»

دانشور به جنبه‌های مختلف این قضیه نیز اشاره می‌کند: «بحث حق شورا یک طرف قضیه است و بحث حقوق شهروندان یک طرف دیگر. یک قسمت به مسائل شخصی برمی‌گردد و یک قسمت هم مسئولیت اجتماعی است، و یک قسمت هم فراتر از اینهاست و باید از لحاظ قانونی نگاه کرد.»

دانشور در مورد تصمیم احتمالیِ شورای حل اختلاف نیز می‌گوید: «هیات حل اختلاف در استانداری هست اما برای کسی است که خودش مایل به برگشتن باشد. ولی ایشان به دلایلی، خواهان برگشت به شورا نیست.»

 

استفاده از ظرفیت عضو علی‌البدل

منصور فیروزی اولین عضو علی‌البدل شوراست که در صورت عدم حضور خورشیدی، به حضور در شورا دعوت می‌شود. رییس شورا می‌گوید: «هنوز به صورت رسمی از مهندس منصور فیروزی دعوت نشده است. البته از شروع شورا، ایشان بر حسب توان‌مندی‌شان در کمیسیون عالی معاملات به عنوان نماینده شورا عضو ثابت است. در ظرفیت‌های متعدد دیگر هم مزاحم ایشان می‌شویم. در مسائل فنی و مهندسی چراغ راه ماست و خیلی راهنمایی و ارشاد کرده است. ما غیرمستقیم از ظرفیت ایشان از شروع شورای ششم استفاده می‌کنیم. ولی به طور رسمی نه. زمانی رسمیت پیدا می‌کند که بالاخره استانداری به ما ابلاغ کند که عضو پنجم طبق مستندات حضورش باطل است و عضو علی‌البدل می‌تواند در شورا حضور پیدا کند.»

در چند هفته‌ی گذشته، خبرنگاران هفت‌برکه چندین بار برای پیگیری موضوع با مصطفی خورشیدی هم تماس گرفته‌اند ولی او به این تماس‌ها جواب نداده است.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. از وقتی که اون پیمان شکسته شد رفتن و کارشون هم کاملا درسته.
    وقتی که پنج نفر پیمان میبندن و کتبیش میکنن و بعدش سه نفرشون میام و زیرش میزنن دیگه باید فاتحه اون شورا رو خوند.
    در حضور نماینده هم بوده، من نمیدونم چرا نماینده کاری نمیکنه واقعا 😬
    اگه لازم هستش هم اون عهدنامه کتبی شده رو ارسال میکنم

  2. همش تقصیر دانشوره که صندلی ریاست رو سخت چسبیده.خودتون عهد و پیمان بستین بعد زدین زیرش؟؟
    بعد ما از اینجور آدما توقع ساختن گراش رو داشتیم

  3. شهروندعزیز
    لطفا در صورت صحت گفته های شما صورت جلسه این توافق را رو کنید
    تا حقایق روشن شود
    ضمنا
    شورای شهر جای من میام با نمیام نیست
    خاله بازی نیست که
    وقتی مردم بهت اعتماد کردند رای آوردی بمون خدمت کن
    مردم توان تشخیص خود و بد را دارند
    این کار آقای خورشیدی درست نیست
    اگر راست می‌گوید تریبون نماز جمعه این هفته منتظرش هستیم و گرنه این خاله بازی‌ها که در شورای گراش سابقه دارد درست نیست
    نیاز ما اتحاد و همدلی برای نبرد پیش روی انتخابات مجلس هست

  4. آقای ابوحسن
    وقتی که توی شورا همه علیه تو باشن، همین که نباشی بهتره چون دیگه کاری از دستت بر نمی‌آد.
    شورایی که همون سال اول پیمان شکنی کنه باید فاتحشو خوند.
    گزارش همین عهدنامه و پیمان شکنی رو هفت برکه زدن می‌تونید مطالعه کنید.

  5. جناب شهروند من فکر میکنم خییلی دقیق از همچی خبر دارین، چون گفتی توافق نامه میارم و…در نتیجه حرفاتون حمل برصحت میکنیم
    واقعا چرا از همون اول تمام اعضای شورا با خورشیدی مشکل داشتن؟
    چرا اعضای شورای قبل میگفتن خورشیدی باعث انحلال شوراس؟
    چرا خورشیدی تو جلسات سال اول شرکت نمیکرده؟
    چرا خورشیدی نظرات کارشناسی نمیدادی در مواقع حضور؟
    چرا خورشیدی مشهد بیشتره تا گراش؟
    چرا خورشیدی فقط قسمتی از توافق رو قبول داره؟ قسمتی که الزام به حضور فعال هست رو قبول نداره ولی قسمت ریاست سال دوم رو قبول داره و میخواد اجرا بشه؟؟؟؟؟
    آیا قهر کردن خورشیدی مشکلی حل میکنه؟؟؟ مرد باش بیا با اعضای شورا و اصحاب رسانه بشینید مشکلتون رو حل کنید
    مردم به خورشیدی رای دادن و انتظار داریم بیان جوابگو بشن
    آقای خورشیدی معلم دین و زندگی، آیا رای رو گرفتین و در جلسات شرکت نمیکنی حق الناس نیست؟؟؟ اگر بهانه تراشی ها و قهر کردن شما نبود آیا شورای بهتری نداشتیم؟ من که ازت نمیگذرم، حق مردم رو داری پامال میکنی

    هم این شورا رو خراب کردی هم شورای قبل، هم حق نفرات دیگه که میتونستن بیان شورا و کار کنن پایمال کردی

  6. سلام
    آقای خورشیدی
    مایه شما رای دادیم به مردم خدمت کنید
    از شما توقع داریم دریک اقدام انقلابی حقایق را بگویید
    لطفا برای رای دهندگان به شما ارزش قائل شوید و حقایق را به مردم بگویید
    منتظر هستیم
    مار تفه کاا مبش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top