بستن

۳۱ خرداد آخرین مهلت پرداخت مالیات توافقی

هفت برکه: آخرین مهلت پرداخت مالیات توافقی بر اساس ماده ۱۰۰ تاریخ ۳۱ خردادماه است. به گفته رییس اداره امور مالیاتی گراش سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ نفر فرم ماده ۱۰۰ را پر کرده بودند که مالیات ۴۶ درصد آن‌ها صفر بوده و ۴۷ درصد نیز مالیات کمتر از ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

ذبیح‌الله سعادت، رییس اداره مالیات گراش در گفت و گو با هفت برکه با اشاره به این که آخرین مهلت ارسال فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم یا ارسال اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل و کسب و کار، ۳۱ خرداد ماه تعیین شده است گفت:«شاید این سوال پیش بیاید که چه کسانی مشمول تبصره ماده ۱۰۰(مالیات توافقی یا مالیات مقطوع) می‌شوند؟ کسانی که مجموع فروش کالا و خدماتشان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال به پایین بوده باشد که این مبلغ در پرونده‌های مشارکتی ۱۵۰ میلیارد ریال است. شرطی که در پرونده‌های مشارکتی وجود دارد این است که سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا بیش از مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال نبوده باشد.»
او در جواب به این سوال که چه کسانی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نمی‌شوند؟ و مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند، ادامه داد:«اول مودیانی که میزان فروش کالا و خدماتشان در سال ۱۴۰۱ بیشتر از مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال بوده باشد. دوم در پرونده‌های مشارکت چنانچه سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا بیش از مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال بوده باشد یا مجموع درآمد مشارکتی آن‌ها بیش از مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال بوده باشد. سوم صاحبان مشاغلی که طبق قانون بودجه مکلف بودند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند اما با توجه به اطلاعات دریافتی و اطلاعات سامانه سوت زنی نسبت به نصب آن اقدام نکرده اند. چهارم صاحبان مشاغلی که برای آن‌ها فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سامانه بارگزاری نشده است. همه این موارد که اشاره شد مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نمی‌شوند و بایستی اظهار نامه مالیاتی ارسال کنند.»
او در ادامه صحبت‌های خود افزود:«در مورد نکته چهارم به نقل از رییس سازمان امور مالیاتی و سخنگوی سازمان در صورتی که تا تاریخ ۲۳ خرداد ماه تبصره ۱۰۰ برخی از صاحبان مشاغل در سامانه بارگزاری نشده باشد دیگر منتظر نمانند و مشمول مالیات توافقی با سازمان نمی‌شوند و بایستی حتما اظهار نامه مالیاتی تسلیم کنند.»
سعادت با معرفی سایت بارگزاری فرم تبصره ۱۰۰ گفت:«آدرس سامانه جهت ارسال فرم تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه مالیاتی سایت My.tax.gov.ir است. این سامانه صرفا برای ارسال فرم تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه نیست بلکه هر مودی خلاصه وضعیت مالیاتی‌ خود را در این سامانه نیز می‌تواند مشاهده کند از قبیل مشاهده مالیات شغلی خود، مالیات خودروهای لوکس، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر نقل و انتقال خودرو و سایر موارد»
او در رابطه با افرادی که مالیات توافقی را قبول ندارند گفت:«اگر کسی که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بود اما به هر دلیلی مالیات توافقی را قبول ندارد می‌تواند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کند که در یک سال آینده اظهارنامه مالیاتی آن شخص در اداره امور مالیاتی بررسی خواهد شد. و اگر مودی علاوه بر فرم تبصره ماده ۱۰۰ اظهارنامه مالیاتی نیز ارسال نکند بر اساس تجربه سال قبل خود سامانه می‌آید یک برگ تشخیص برآوردی بدون در نظر گرفتن معافیت معیشتی برای مودی صادر می‌کند که مشمول ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش عدم تسلیم اظهارنامه نیز خواهد شد.»
رییس اداره مالیات گراش چند توصیه به مودیان مالیاتی می‌کند و می‌گوید:«اولین توصیه این است که قبل از ارسال فرم تبصره ۱۰۰ حتما از نوع فعالیت ثبت شده‌شان در سامانه کد اقتصادی (اینتا کد) آگاه باشند که با فعالیت اصلی‌شان منطبق باشد چون سیستم با توجه به اینتاکدی که خود مودی انتخاب کرده است، مالیات را محاسبه می‌کند. توصیه دومی که دارم علی رغم این که سال قبل هم این تاکید را داشتیم و حتی اطلاع رسانی هم کردیم که حتما حساب شخصی را از حساب تجاری تفکیک کنید باز مراجعه‌کنندگانی داریم که متاسفانه حساب شخصی‌شان را از حساب تجاری تفکیک نکرده اند مجدد این تاکید را داریم که حتما حساب شخصی را از حساب تجاری تفکیک کنید که دچار مشکلات مالیاتی نشوید.»
او افزود:«در رابطه با تفکیک حساب شخصی از حساب تجاری باید بگویم که صاحب کسب و کاری که به هر دلیلی حساب تجاری خود را عوض می‌کند یا صاحب کسب و کاری که مجبور می‌شود فعالیت کسبی خودش را تعطیل کند، آن حسابی که به عنوان حساب تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است را برای خودش مختومه شده تلقی کند و به هیچ وجه در ادامه راه با آن حساب کار شخصی انجام ندهد.»
او در ادامه توصیه‌های خود گفت:«توصیه دیگر این است که مودیان مالیاتی که خودشان نمی‌خواهند فرم تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه ارسال کنند به جاهاییکنند که حتما تخصص کافی در تکمیل اظهارنامه داشته باشند.»
او آماری از ارسال فرم تبصره ۱۰۰ عملکرد ۱۴۰۰ در سال گذشته را ارائه کرد و گفت:« در سال ۱۴۰۱ در شهرستان گراش چیزی بالغ بر ۱۳۰۰ فرم تبصره ماده ۱۰۰ ارسال شد که از این تعداد ۴۶ درصد مالیاتشان صفر شده و ۴۷ درصد هم مالیات کمتر از ۱۰ میلیون تومان به پایین پرداخت کرده اند.»
سعادت در پایان افزود:«در هفته پیش رو از شنبه الی چهارشنبه(پایان خرداد ماه) از ساعت ۸ صبح الی ۷ شب پاسخگوی سوالات مودیان محترم مالیاتی در اداره خواهیم بود.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top