بستن

نهمین همایش رضوی، مردمی‌تر از همیشه

هفت‌برکه: استقبال مردم از نهمین همایش هشتمین آفتاب نیز مثل‌های سال‌های قبل پرشمار بود. خیل عظیم عاشقان امام رضا(ع) بار دیگر دور هم جمع شدند و با اجرای برنامه‌های متنوع «هشتمین آفتاب»، هفته‌ی کرامت را جشن گرفتند.

به گزارش هفت‌برکه، نهمین دوره همایش هشتمین آفتاب از ۷ تا ۱۱ خردادماه همانند سال‌های گذشته در حسینیه ابوالفضل(ع) برگزار شد. آماده‌سازی محل برگزاری از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود و مردم در لحظه ورود با بازسازی صحن انقلاب روبه‌‌رو می‌شدند؛ صحنه‌ای که برای مخاطبان این همایش تازگی نداشت، اما مهمانان جدید را شگفت‌زده می‌کرد.

حضور بیشتر هنرمندان در مسیر مردمی‌تر شدن همایش

سید رسول موسوی‌نژادیان، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مهمان شب پایانی جشنواره، نیز روی مردمی بودن همایش هشتمین آفتاب تاکید داشت و گفت: «برگزاری این برنامه طی چندین سال به صورت جدی، انگیزه ایجاد کرد تا در مراسم شرکت کنم. ویژگی مثبت این رویداد، مردمی برگزار شدن این همایش بود. و چیزی که این کار را با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری متمایز می‌کرد مشارکت جدی مردم بود. حضور چشمگیر اقشار مختلف مردم جوانان و نوجوانان و حضور پررنگ زنان. و اداره کل که چندین سال است شاهد برگزاری این مراسم است این همایش را مورد حمایت قرار داده و خواهد داد.»

او برای بالا رفتن کیفیت و استقبال مردم از این همایش دو پیشنهاد داشت: «من فکر می‌کنم این برنامه برای این که مورد استقبال عامه مردم قرار بگیرد باید رویکرد خود یعنی مردمی بودن را ادامه دهد. و پیشنهادی که برای بالا رفتن کیفیت برنامه دارم این است که سعی شود حضور هنرمندان در این رویداد تقویت شود و برنامه صرفا سخنرانی محور نباشد. و سعی شود از بخش‌های هنری مانند تاتر، نماهنگ و موسیقی و … نیز استفاده شود تا کیفیت کار بالا رود.»

محمدعلی شامحمدی، دبیر کانون روایت آفتاب، برگزارکننده همایش، گفت: «در برگزاری همایش گروه‌ها و افراد مختلف از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تا بسیاری از فروشگاه‌ها و کسبه گراش مشارکت دارند. سعی کردیم همایش امسال متنوع‌تر از همیشه و با تاکید بر مشارکت بیشتر مردم در اجرا باشد. خوشحالم که همایش رضوی هشتمین آفتاب در ۹ سال گذشته تثبیت شده است و مردم هر ساله در دهه کرامت منتظر این جشن‌ها هستند.»

پنج شب، پنج برنامه

همایش امسال ۲۴ مهمان، سخنران، مداح و قاری از نقاط مختلف ایران، جنوب فارس و شهر گراش داشت. در کنار آن، دعوت از مهران رجبی به عنوان یک چهره تلویزیونی گروه جدید از مخاطبان را به این جشن کشاند. 

شب اول همایش با قرآن آغاز شد. مجتبی خاکی‌نهاد، دکتر غریب‌نواز و علی‌ پوردانش سه قاری ملی و بین‌المللی در شب قرآنی همایش بودند. سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رستمی و اجرای گروه سرود راویان آفتاب گراش دیگر برنامه‌های شب اول بود. 

در شب دوم، همایش میزبان ۵۰ مهمان از شیراز بود که به همراه هیات رهپویان وصال به گراش آمده بودند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد انجوی‌نژاد سخنران اصلی شب دوم همایش با موضوع عفاف و حجاب بود. دکلمه‌ی فاطمه محسنی و یسنا دمساز نیز سهم دختران را در این شب افزایش داده بود. مولودی‌خوانی حاج محمد حسن عباسپور و کربلایی خسرو جولافیان تکمیل‌کننده برنامه‌های شب دوم بود.

با رسیدن کاروان زیر سایه خورشید به گراش، در شب سوم و همزمان با میلاد امام رضا(ع)، ظرفیت صحن حسینیه تکمیل شد تا بسیاری از مشتاقان از نیمه راه برگردند. اجرای گروه سرود راویان آفتاب گراش، مولودی‌خوانی حاج مجید پیوندی و حاج محمدجعفر ربانی و حضور کاروان زیر سایه خورشید، بخش‌های دیگر برنامه شب میلاد بود. 

برگزاری داربی فوتبال باعث شد برنامه شب چهارم کمی دیرتر آغاز شود ولی حضور مردم همچنان چشم‌گیر بود. حجت الاسلام و المسلمین دهقانی، نماینده ولی فقیه در سپاه لارستان، سخنران این شب بود. این برنامه با اجرای گروه سرود راویان آفتاب گراش و روایتگری علی اصغر لطفی  از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و مولودی‌خوانی حاج مجید پیوندی و حاج محمد جعفر ربانی از مشهد مقدس ادامه پیدا کرد و در نهایت با حضور خادمین حرم حضرت رضا (ع) به همراه پرچم متبرک به پایان رسید. 

شب پنجم و آخرین شب همایش هشتمین آفتاب مهمانان زیادی داشت. مهران رجبی، بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون، داوود شکاری، شاعر و مداح از تهران، موسوی‌نژادان، معاون مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مظفر دارابی، رییس اداره تبلیغات آستان قدس رضوی و مهدی رجب‌پور، مدیر ترویج رویدادهای بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)  در این همایش حضور داشتند. بخش پایانی این شب قرعه‌کشی سفر زیارتی به مشهد بود که مهمانان همایش ۲۶ نفر راهی سفر مشهد خواهند کرد. 

اختتامیه این همایش ویژه‌ی زیارت به نیابت از درگذشتگان بود. قاب عکس‌هایی از درگذشتگان در گوشه‌ای از حسینیه نصب شده بود اما قاب عکس محبوبه حسینی، که شب اول همایش در جمع حضور داشت و بعد از آن در منزل شخصی‌اش به قتل رسید، بیشتر به چشم می‌آمد. او به عنوان خادم هر سال با برگزار‌کنندگان همایش هشتمین آفتاب همکاری داشت و پیکر او، جمعه، دوازدهم خرداد در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

صبح جمعه ۱۲ خردادماه برگزاری دعای ندبه در محل برگزاری همایش پایان بخش نهمین دوره برگزاری همایش رضوی هشتمین آفتاب بود.

مدیر ترویج بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع): همایش رضوی گراش در کشور نمونه است

مهدی رجب‌پور، مدیر ترویج رویدادهای بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، مهمان شب پنجم همایش که برای بار اول در این همایش حضور داشت، در گفتگو با هفت برکه با اشاره به این که دهه‌ی کرامت باید الگوی جشن و شادی باشد، گفت: «به دست اندرکاران برنامه خدا قوت می‌گویم. من معتقدم در جشنواره امام رضا(ع) یا بنیاد امام رضا(ع) و تمام مجموعه مرتبط دیگر باید برویم به سمت مردمی شدن این برنامه‌ها. ما یک الگو در دهه عزا داریم که مردم می‌آیند پای کار برای جشن و شادی نیز باید دهه کرامت الگو باشد. و این نوع جشن‌ها به صورت گسترده برگزار شود.»

او با تاکید روی این موضوع که گسترش فرهنگ رضوی با مردمی شدن این قبیل برنامه‌ها ممکن است، ادامه داد: «امام رضا(ع) فقط امام مشهدی‌ها نیست .امام کل ایران و کل جهان تشییع است. این جشن‌ها که نمونه‌ش در گراش برگزار می‌شود، می‌تواند عامل گسترش فرهنگ رضوی باشد.»

رجب‌پور با بیان این که مردم گراش این جشن را جشن خودشان می‌دانند، گفت: «برگزاری نهمین دوره همایش رضوی در گراش را تبریک می‌گویم. من اولین بار بود که توفیق شد خدمت برسم. اما چند شاخصه که در مردم گراش دیدم این بود که مردم این جشن را از خودشان می‌دانستند و هیچ کسی احساس مهمان بودن نمی‌کرد. و این مردمی بودن همایش جای تشکر دارد. پول‌های دولتی برکت ندارد ولی وقتی خود مردم بیایند پای کار این چنین اتفاق‌های بزرگی رقم می‌خورد.»

محمد رستم‌پور، دبیر اجرایی همایش، گفت: «مثل هر سال تلاش ما این بود تا با پرداختن به موضوعات مختلف و اجرای برنامه‌های متفاوت، کلیشه را از همایش هشتمین آفتاب دور کنیم. امسال، هر شب از همایش، به یک موضوع اختصاص داده شده بود و مخاطبان خاص خودش را جذب کرد.»

رستم‌پور گفت: «از آنجایی که نماینده شبکه جوانان رضوی در شهرستان اوز هم هستم هر سال همزمان با همایش هشتمین آفتاب در گراش برنامه‌ها و جلساتی نیز با هماهنگی فرماندازی اوز در این شهرستان برگزار می‌کنیم.»

در این پست عکس‌های محمد جهاندیده، مسلم محمدی، علی رستم‌پور و محمود ورزی از برنامه‌های هشتمین آفتاب در گراش و اوز را ببینید.

 

محمد جهاندیده:

علی رستم‌پور:

 

مسلم محمدی:

محمود ورزی:

 

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

2 نظر

  1. جا دارد از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا علیه السلام گراش خصوصا فرمانده پرتلاشش آقای حسین فولادی که در در تامین امنیت پنج شب مراسم نهایت همکاری را داشتند تشکر و قدردانی بعمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top