بستن

نوروز کم مسافر : گزارشی از مشکلات اسکان مسافران نوروزی در گراش

هفت‌برکه: با وجود افزایش نسبی سفرهای نوروزی در سال جاری، شهر گراش سهم ناچیزی در میزبانی از این مسافران داشته است و نوروز ۱۴۰۲ را باید فرصت از دست رفته برای معرفی گراش دانست.

بر اساس آمار سازمان راهداری سفرهای نوروزی در نوروز ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۷ درصد افزایش داشته است. بعد از سه نوروز زیر سایه کرونا و البته شرایط در سخت اقتصادی شهروندان، شکل سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است ولی در گراش آمادگی خاصی برای نوروز و مهمانان نوروزی دیده نمی‌شود.

ناهماهنگی در معرفی محل اسکان

در بنرهای ورودی شهر سه مکان برای اسکان مسافران گذری پیش‌نهاد شده است که تنها یک مکان فعال است. خبرنگار هفت‌برکه این موضوع را از چند کانال پیگیری کرد.

علوم پزشکی گراش، مدرسه سعادت و مدرسه حسنی سه مکان اعلام شده برای اسکان نوروزی است. هر چند ستاد تسهیلات نوروزی می‌گوید فقط مدرسه حسنی مصوب شده است و دو مکان دیگر پیش‌نهادی بود و به اشتباه در بنرهای شهرداری آمده است.

محمدکاظم جعفری معاون برنامه‌ریزی فرماندار گراش در پاسخ به هفت‌برکه گفت: «در پایان سال دو جلسه در فرمانداری تشکیل شد که آقای فتحی به عنوان نماینده شهرداری حضور داشت. در جلسه سه مکان به عنوان مکان پیش‌نهاد اولیه مطرح شد. مدرسه حسنی سال قبل هم فعال بود اما در کنار آن مدرسه سعادت و علوم پزشکی هم پیش‌نهاد شد. در جلسه دوم فقط همان مدرسه حسنی مصوب شد ولی در بنرهای شهرداری هر سه مکان ذکر شده است.»

البته در حالی که تعطیلات نوروزی رو به پایان است هنوز این بنرها اصلاح نشده است. در ورودی‌های شهر خبری از کیوسک راهنما یا کیوسک پلیس هم نیست که باعث سردرگمی بیشتر مسافران و مراجعان می‌شود. گروه سیاه چادر تگ‌آو وابسته به انجمن حافظان محیط زیست تنهایی جایی است که می‌توانند نقش راهنمای مسافران نوروزی باشد که در گزارشی جداگانه با آن‌ها صحبت کردیم.

فرماندار گراش به عنوان رییس ستاد تسهیلات نوروزی یکشنبه ۶ فروردین بازدیدی از محل اسکان نوروزی در مدرسه حسنی داشت: «مدرسه حسنی تا حدودی جای مناسب و خوبی بود و شب‌ها تقریبا تکمیل می‌شود. پتوها، بالش‌های نو تهیه شده بود البته تذکراتی هم دادیم. ساختمان کمی قدیمی است که نیاز بهسازی دارد ولی تجهیزات و امکانات نو بود و حتی دارای واحدهای جدا و یخچال و کولر بود. البته بعضی از مهمانان مشکل مسیریابی  داشتند که امیدواریم از این تجربه برای سال‌های بعد استفاده کنیم.»

مسافران نوروزی به دنبال اقامت ارزان هستند

فریبرز رییسیان مسئول ستاد اسکان فرهنگیان گراش کسی است که مستقیم با مهمانان نوروزی در ارتباط است و به تلفن ۰۹۱۷۴۰۷۵۴۰۰ زنگ می‌زنیم و رییسیان مثل همیشه با انرژی پاسخ می‌دهد: «خوابگاه مدرسه حسنی که در طول سال برای معلمان مجرد استفاده می‌شود برای اسکان نوروزی آماده شده است. البته استقبال زیادی نشده است و از ۲۴ اسفند که شروع کردیم حدود ۲۰ خانوار اسکان داشته‌اند.»

رییسیان در مورد مدرسه سعادت گفت: «خود مدرسه سعادت مورد نظر نبوده است بلکه سوییت واقع در ساختمان سعادت آماده است. اگر کسی بخواهد امکان اسکان وجود دارد البته هزینه آن بالاتر از اسکان در مدرسه است. به خاطر همین کسی در ساختمان سعادت اسکان نداشته‌ایم چون بیشتر متقاضیان اسکان در مدارس خانواده‌های فرهنگیان یا قشرهای ضعیف جامعه هستند و بیشتر از یک شب هم بیتوته ندارند به خاطر همین ترجیح می‌دهند که در یک مکان ارزان یا رایگان باشد.»

مسئول ستاد اسکان فرهنگیان در مورد کاهش حضور مسافران نوروزی در گراش گفت: «امسال به خاطر ماه مبارک رمضان و با توجه به قرار نداشتن گراش در مسیر امسال مسافر زیادی نداشتیم. حتی پارسال در شرایط کرونا مسافر بیشتر داشتیم که فکر می‌کنم دلیل اصلی آن ماه مبارک رمضان باشد.»

جعفری معاون فرماندار گراش از وضعیت مدرسه حسنی رضایت نسبی دارد: «شهرهای دیگر معمولا کلاس مدارس را تجهیز می‌کنند و یا کف‌خوابی است. اما خوابگاه مدرسه حسنی چون در طول سال هم فعال است امکانات آن مانند پتو و تخت و یخچال و کولر آماده است. البته برای سال‌های بعد قرار است تعمیراتی هم انجام شود.»

چادرهای کم تعداد نوروزی

برخی از مسافران نوروزی با چادر سفر می‌کنند. در گراش هر چند اطلاع‌رسانی خاصی نشده است اما دو مکان هم برای نصب چادر در نظر گرفته شده است.

محمدکاظم جعفری گفت: «پارک شهر در ورودی از سمت اوز و پایگاه امداد جاده‌ای هلال‌احمر در ورودی از سمت لار پیش‌بینی شده است.»

محمد شکاری در مورد اسکان در هلال احمر گفت: «ما در پایگاه امداد جاده‌ای امکان چادرزدن را آماده کرده‌ایم هر چند تعداد کمی اسکان داشتند. مثل سال‌ها قبل آماده فعال کردن ایستگاه راهنما در ورودی بودیم که از طرف شورا و شهرداری به عنوان متولی بودجه‌ای در نظر گرفته نشد.»

اسد محسنی در مورد اسکان در پارک شهر می‌گوید: «هر شب سه یا چهار چادر در پارک شهر گراش زده می‌شود که تعداد زیادی نیست. اگر کیوسک پلیس هم بود افراد با اطمینان خاطر بیشتری اینجا اتراق می‌کردند.»

بهرادفر رییس پلیس اماکن گراش در پاسخ به هفت‌برکه در مورد اقامت‌گاه‌های رسمی در گراش گفت: «گراش شهرستان مسافرخیزی نیست در طول سال مسافرخانه اطلس و اقامتگاه آبشاراندیشه فعال هستند که در نوروز نیز طبق روال پذیرش مسافر دارند.»

نوروز بی سر و صدا

بخش عمده مسافران نوروزی گراش را گراشی‌های مقیم شهرهای دیگر یا کسانی هستند که برای دیدار آشنایان به گراش سفر می‌کنند. این افراد معمولا در منزل یا باغ‌شهرها ساکن می‌شوند و بیشتر وقت آن‌ها نیز در جمع‌های خانوادگی می‌گذرد. این گروه هم اگر قصد سرگرم شدن در گراش یا بازدید از امکان تاریخی داشته باشند نهادهای مسئول برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر نگرفته‌اند.

از علیرضا دانشور رییس شورای شهر گراش در مورد برنامه‌های نوروزی شورای شهرداری پرسیدیم: «پیش از آغاز سال زیباسازی معابر مانند رنگ‌آمیزی و کاشت گل‌های فصلی انجام شد و به ویژه در پارک شهر که محل اصلی حضور مهمانان نوروزی است تعمیرات ضروری انجام شد.»

دانشور در مورد برنامه‌های فرهنگی و گردشگری گفت: «تنها فضای مهیا شده سیاه چادر روبه‌روی پارک شهر است که با حمایت شورا و شهرداری توسط انجمن حافظان محیط زیست برپا شده است. قبل از سال جلسه‌ای با آقای صلاحی هم داشتیم که بروشوری برای معرفی آثار تاریخی گراش منتشر شود که به نتیجه‌ای نرسید.»

در حالی که گراش نوروز بی سر و صدایی را طی کرد. در روزهای اخیر شهر اوز میزبان جشنواره و نمایشگاه روز اوز است. در لار جشنواره مسقطی لاری و برنامه‌های جانبی آن برگزار می‌شود و در لطیفی جشنواره بومی محلی نان چرخوی برپاست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. با سلام گرشنایهای عزیز لطفاً آرشیو همین مطلب رو که نوشته اید در سالهای قبل مرور کنید همین مشکلات بوده و هست و خواهد بود چون در شهر گراش متولی سر و سامان دادن به این موضوع وجود ندارد و حرفهای زده شده و به هیچ راه درستی ختم نشده شاید هم مسئولین امر همین میخواهند و دید و بازدیدها فقط سیاه نمای بیش نباشد .چند روز دیگر هم که سپری شد دفتر بسته و سال بعد همین بحث و گفتگو شروع میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top