بستن

چهارمین پلنگ در لارستان شناسایی شد

هفت‌برکه: با تصویربرداری دوست‌داران حیات وحش، یک قلاده پلنگ نر با قلمروی ۶۰ هزار هکتاری شناسایی شد. 

به گزارش هفت‌برکه، تصاویر مربوط به این پلنگ را خلیل هژبری از انجمن حمایت از قوچ لارستانی ثبت کرده است و اداره محیط زیست لارستان نیز آن را تایید کرده است.

خدانظر انصاری، رئیس اداره محیط زیست لارستان، گفت: «به تازگی از یک قلاده پلنگ نر در لارستان تصاویری به دست آمده که نشان می‌دهد قلمرویی به بزرگی ۶۰ هزار هکتار را از پلنگ نری دیگر تصاحب کرده است. تصاویری که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در این محدوده ثبت شده نشان از حضور پلنگ نر دیگری بود که تصاویر ثبت شده در یک سال اخیر در این محدوده نشان می‌دهد که پلنگ نر بالغ دیگری این محدوده را تصاحب کرده است.»

رییس اداره محیط زیست لارستان گفت: «از سال ۱۳۹۷ تاکنون این چهارمین قلاده پلنگی‌ست که در لارستان به ثبت رسیده است. هیچ پلنگی را در دنیا نمی‌توان یافت که خال‌های روی بدن و یا صورت‌شان با هم یکسان باشد و در واقع یکی از راه‌های تشخیص پلنگ‌های مختلف در طبیعت از یکدیگر، استفاده از همین خال‌ها است که هر کدام برای هر حیوان اختصاصی است.»

پلنگ ایرانی بزرگ‌جثه‌ترین پلنگ دنیاست که تنوع غذایی و زیستگاهی گسترده‌ای دارد. پلنگ عمدتا از غروب تا طلوع و به صورت تکی در قلمرو خود فعالیت می‌کند. آن‌ها از قلمرو خود شدیدا دفاع می‌کنند و زیست در ارتفاعات مرتفع و دور از دسترس بودن باعث شده تا انسان آن را شکارگری مغرور بداند. مهمترین طعمه پلنگ‌ها، کل و بز و قوچ و میش است و در کنار آن از گراز، تشی، انواع گوزن‌ها، آهو و پستانداران نیز تغذیه می‌کند.

شکار غیر مجاز پلنگ و همچنین قرار دادن لاشه‌های مسموم، مهمترین عوامل از بین رفتن این گربه‌سان در ایران به شمار می‌رود.

لارستان از دیرباز زیستگاه جانوران کم‌نظیری بوده که یکی از بهترین مناطق با تعداد قابل توجهی از گونه‌‌های مختلف حیات وحش است. از سال ۹۷ گروهی از علاقه‌مندان، برای شناخت بهتر گونه‌های جانوری در منطقه لارستان شروع به فعالیت کرده‌اند، که طی این سال‌ها تصاویر فوق‌العاده‌ای از گونه‌های خاص همانند پلنگ، کاراکال، سمور سنگی، شاه روباه، عقاب دو برادر و… به دست آمده است.

به تازگی گزارش‌هایی از وجود گونه‌ی کمیاب خرس سیاه در یکی از زیستگاه‌های حوزه لارستان نیز به دست آماده که در آینده در این مورد گزارش‌هایی منتشر خواهد شد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top