بستن

پسماند صفر ۴: پیشنهادهایی برای خرید لبنیات و تخم مرغ

هفت‌برکه سیده عاطفه معصومی: این مطلب برای افرادی ا‌ست که لبنیات را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند و یا حساسیتی روی این موضوع ندارند؛ و همچنین افرادی که محدودیت یا بیماری خاصی از جمله عدم تحمل لاکتوز، مصرف میزان چربی خاص و … ندارند. کارشناسان تغذیه و بهداشت توصیه می‌کنند به دلیل آلودگی‌های احتمالی، لبنیات محلی یا فله‌ای مصرف نشود.

اقلامی که در دو شماره قبل در موردش صحبت کردیم، معمولا در خرید ماهانه یا سالانه جای دارند. اما لبنیات و تخم مرغ پرمصرف‌تر هستند و معمولا روزانه یا هفتگی خریداری می‌شود و بار تولید زباله و شیرابه‌ی آنها هم زیاد است.

لبنیاتی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود شامل شیر، ماست، کشک، پنیر، دوغ و خامه است که بسیاری از این اقلام از قبل داخل ظرف‌های یکبار مصرف ریخته شده و به صورت کیلویی عرضه نمی‌شود.

شیر: برای خرید شیر، دبه‌های فلزی بهترین انتخاب است (ظرفی را باید انتخاب کنید که دهانه‌ی گشاد داشته باشد). من این دبه را سال‌ها پیش از مغازه‌ی آقای مهرعلی مهرابی، روبه‌روی مسجد حوض، خریدم. اگر میانگین بگیریم که من هفته‌ای دو بار شیر کیلویی می‌خرم، یعنی در این شش سال تقریبا از زباله شدن ۱۲۴۸ پاکت پلاستیکی جلوگیری کرده‌ام (توجه کنید که شیر را داخل دو تا پاکت می‌گذارند) و خب، کاهش شیرابه که قابل اندازه‌گیری نیست ولی اهمیت زیادی دارد.

ماست: در مورد ماست، بهترین و سالم‌ترین و اقتصادی‌ترین کار این است که خودتان در منزل آن را درست کنید. راه حل دوم این است که ظرف خودتان را برای درست کردن ماست به فروشنده تحویل بدهید (اگر از فروشگاه ثابت و خاصی خرید می‌کنید.) ظرف سفالی برای ماست بستن مناسب‌تر است. بهتر است دو تا ظرف داشته باشید که یکی را تحویل بدهید و یکی را تحویل بگیرید و رفت‌وآمد اضافی صورت نگیرد.

اگر داخل ظرف یک‌بارمصرف خریداری می‌کنید، بهتر است ظرف را بشویید و نگه دارید و برای مصارف دیگری از جمله ریختن باقیمانده غذا و … استفاده کنید و یا اینکه بدهید به فرد دیگری که ممکن است استفاده داشته باشد. اگر می‌خواهید داخل سطل زباله بیندازید، بهتر است یه شستشوی ساده انجام شود که شیرابه و بوی بد و آلودگی نداشته باشد.

پنیر: منظور از خرید پنیر به صورت فله، پنیرهایی است که شرکت‌های معتبری از جمله پگاه به صورت فله‌ای در فروشگاه‌های معتبر عرضه می‌کنند. در قسمت خاصی از فروشگاه عرضه می‌شود و فروشنده جداگانه‌ای دارد که مخصوص این قسمت است.

اگر در گراش چنین فروشگاهی وجود ندارد، می‌توانید از فروشنده تقاضا کنید که این نوع پنیرها را برای فروش عرضه کند و یا اگر خودتان فروشنده هستید به این نوع فروش فکر کنید و با شرکت مربوطه در این خصوص صحبت کنید (صرفا جهت ایده و پیشنهاد).

خامه: من حساسیتی روی مصرف خامه صنعتی و محلی و همینطور محدودیتی از نظر مصرف چربی ندارم. خامه‌های صنعتی، بسته‌بندی‌شان قابل بازیافت نیست و معمولا افراد بسته‌بندی را طوری باز میکنند که امکان تخلیه کامل خامه وجود نداره (بهتر است قسمت بالای خامه را با چاقو کامل باز کنید و محتویاتش را کامل مصرف کنید.)

من خامه محلی را در ظرف‌های یک‌بارمصرف خریداری می‌کنم و بعد از مصرف ظرف را می‌شویم و مجدد برای مصارف دیگری استفاده می‌کنم.

اگر لبنیات را در ظروف یک‌بارمصرف خریداری می‌کنید و بعد از مصرف ظرف را داخل سطل زباله می‌اندازید، لطفا قبل از دور انداختن آن را یک بار آبکشی ساده کنید و اگر امکانش را دارید، گوشه‌ی سینک بگذارید که خشک شود و بعد داخل سطل بازیافت و یا در صورتی که قابل بازیافت نیست، داخل سطل زباله بیندازید.

کشک: برای خرید کشک بهتر است با خودتان ظرف ببرید و اگر اقلامی به صورت خرید کیلویی عرضه نمی‌شود، می‌توانید به فروشنده پیشنهاد بدهید که اگر امکانش را داشتند به صورت کیلویی عرضه کنند.

تخم مرغ: بهتر است برای خرید تخم مرغ، اگر دانه‌ای خریداری می‌کنید، ظرف به همراه داشته باشید. این ظرف را من چهارمین سالی است که استفاده می‌کنم و خودم هم خریداری‌اش نکرده‌ام؛ در صورتی که یک‌بارمصرف است و می‌توانست همان بار اول داخل سطل زباله انداخته شود. ولی همانطور که در شماره‌های قبل اشاره شد، اهمیت زیادی دارد که یک کالا / پسماند، دیرتر وارد چرخه‌ی زباله شود. با مراقبت صحیح می‌توانیم طول عمر یک کالا را طولانی‌تر کنیم.

شانه‌ی تخم مرغ قابل بازیافت نیست، چون خودش از کاغذهای بازیافتی تولید شده است. نمی‌دانم شانه‌های تخم مرغ دور انداخته می‌شود یا اینکه مجدد به شرکت / مرغداری تحویل داده می‌شود. اگر این کار انجام نمی‌شود لطفا فروشنده‌های گرامی این شانه‌های خالی را به فرد توزیع‌کننده تحویل بدهند که مجددا استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top