بستن

گشته ۱۴۰۲ با مجتبی اسدی: لطیفی، اوز، لار

هفت برکه: در این هوای خوش بهاری چه چیزی بیشتر از گشت و گذار به آدم می‌چسپد؟ از جایی به بعد انگیزه و اشتیاق برای دورهمی‌های خانوادگی در صحرا و باغ‌های اطراف و سر زدن به مکان‌های تکراری کم می‌شود و به جای آن شما درگیر وسوسه‌ی گشت و گذار در مکان‌های تازه و کشف محلی برای تجربه‌های جدید می‌گردید اما به کجا؟ مجتبی اسدی، که خودش عاشق پیدا کردن مکان‌های دیدنی، برای سرزدن و وقت گذراندن است با معرفی این مکان‌ها و پیشنهادهایی که می‌دهد به شما در این تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

پیر درویش عالی، دَرکال کهنه، پل تاریخی مظفر (شاه عباسی) سه مکانی است که اسدی علاوه بر معرفی این مکان‌ها، اگر تصمیم به گِشتَه دارید، در پیدا کردن مسیر شما را راهنمایی می‌کند. 

📍مکان پیش‌نهادی ۱۲ : پیر درویش عالی
🚗 #گشته با مجتبی اسدی

📌محل: نزدیک شهر لطیفی
🗺 فاصله تا گراش: ۳۱ کیلومتر

▫️ در منطقه ما، امامزاده، پیر و مقبره‌های زیادی وجود دارد ولی این آرامگاه از نظر معماری با دیگر بقعه‌ها متفاوت است. گنبد این پیر به صورت آناناسی می باشد که شباهت زیادی با گنبد آرامگاه دانیال نبی در شوش دارد. پیر درویش عالی معروف ترین پیر لطیفی است که افراد میانسال و مسن این شهر اعتقاد زیادی به شفاعت دادن این پیر دارند. جدا از این بحث که آیا این پیر واقعا شفاعت می دهد یا خیر، گزینه مناسبی هست برای بازدید از یک مکان جدید در یک روز تعطیل!
▫️ سال گذشته نیز پیر شبیه این معرفی کرده بودم ولی این پیر از نظر آدرس سر راست تر است و کمی امکانات رفاهی بیشتری دارد شامل درختان سایه گستر، سکو جهت نشستن ، اسباب بازی و… .

▫️ ۳ کیلومتر بعد از پمپ بنزین لطیفی سمت راست جاده وارد جاده خاکی شوید. بعد کمی راه به این پیر می رسید. برای راحت تر پیدا کردن این مکان نیز لوکیشن گوگل مپ در زیر قرار داده شده.

📍 پیر درویش عالی در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/xcDtZ3VF5Dmn2XPM7

🌴 دیگر دیدنی‌های جنوب فارس را در هفت‌برکه ببینید:
☑️ www.7berkeh.ir/archives/119244

……………………………………………….

📍مکان پیش‌نهادی ۱۳ : دَرکال کهنه
🚗 #گشته با مجتبی اسدی

📌محل: کهنه قدیم اوز
🗺 فاصله تا گراش: ۳۶ کیلومتر

▫️ اگر به دنبال مکانی خاص و طبیعتی بکر هستید ، توضیحات این نوشته را تا انتها دنبال کنید. در نزدیکی کهنه قدیم آبگیر هایی وجود دارند که در گویش محلی به آن دَرکال گفته می شود که دارای مرغابی و پوشش گیاهی مختلف مثل گز و چمن می باشد. این طبیعت زیبا همچون بهشتی است وسط یک بیابان برهوت!

▫️ این دَرکال ها گودی هایی هستند وسط دشت کهنه (معروف به دشت بابونه) که آب باران در آنها جمع می شود. این آب فصلی هست ولی با توجه به بارندگی هایی که امسال داشتیم پیش بینی می شود تا دو سه ماه دیگر آب این آبگیر ها ماندگاری داشته باشد. فیلم هوایی زیبایی از این مکان توسط وحید دمساز گرفته شده است که چند مدت قبل این فیلم را به یکی دوستان نشان دادم و گفتم به نظرت اینجا کجاست؟ و در جواب گفت: بیابان های آفریقا ! و باورش نمی شد که چنین مکانی در منطقه ما وجود داشته باشد!

▫️ کمی بعد از تمام شدن گردنه اوز به دو راهی کهنه جدید و قدیم می رسید که سمت راست به سمت کهنه قدیم می رود. از دو راهی مستقیم به راه خود ادامه دهید تا روستای کهنه قدیم. ۵۰ متر قبل از بلوار ورودی کهنه قدیم سمت چپ وارد جاده خاکی شوید. بعد کمی راه به یک آبگیر کوچک می رسید که کمی جلو تر از آن مجدد به سمت چپ بپیچید و به مسیر ادامه دهید به یک آبگیر بزرگ با درختان بیشتر می رسید.
▫️ سوالی که درباره این مکان زیاد پرسیده می شود این است که سرویس بهداشتی هم دارد یا خیر؟ که اینجا دستشویی چیزی ندارد ولی از اینجا تا کهنه قدیم کمتر از یک کیلومتر فاصله هست که وسط روستا مسجدی وجود دارد که می توانید از دستشویی آن استفاده کنید.

📍 درکال کهنه در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/4uHxKoBkHhnjKqFZ7

🌴 دیگر دیدنی‌های جنوب فارس را در هفت‌برکه ببینید:
☑️ www.7berkeh.ir/archives/119244

📍مکان پیش‌نهادی ۱۴ : پل تاریخی مظفر (شاه عباسی)
🚗 #گشته با مجتبی اسدی

📌محل: ابتدای جاده لار – جهرم
🗺 فاصله تا گراش: ۲۹ کیلومتر

▫️ پل مظفر پلی نسبتا بزرگ، جالب و کمتر شناخته شده در لار است که طول آن ۵۰ متر و ارتفاع پل از کف رودخانه به ۸ متر می رسد. درگذشته از این پل برای انتقال آب قناب استفاده می شده است که در زبان فارسی به این نوع پل آب باره گفته می شود. یک سمت پل قنات و سمت دیگر پل زمین های کشاورزی وجود داشته است که به وسیله کانال آبی که بر روی پل ساخته شده، آب قنات از عرض رودخانه به سمت زمین های کشاورزی هدایت می شده است.
▫️ این پل روبروی پلیس راه لار می باشد که تقاطع را دور بزنید آن طرف جاده را نگاه کنید این پل رو کف رودخانه خواهید دید. برای رفتن به این پل باید وارد شهرک صنعتی حسن لوری شوید و آنجا ماشین تان را پارک کرده و بعد کمی پیاده روی با این پل می رسید.

📍 پل مظفر لار در نقشه گوگل:
https://goo.gl/maps/i2fkuyraq1qLHFdd7

🌴 دیگر دیدنی‌های جنوب فارس را در هفت‌برکه ببینید:
☑️ www.7berkeh.ir/archives/119244

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top