بستن

امواج زلزله بزرگ سیستان گراش را لرزاند

گریشنا: مرکز زلزله‌‌نگاری کشوری بزرگ زلزله سیستان را ۷.۵ ریشتر اعلام کرد. زلزله در منطقه‌ای بین سراوان، خاش و سروان در  شرقی ایران رخ داده است. شدت زلزله به حدی بوده است که شعاع آن در گراش نیز احساس شده است.

مرکز زلزله نگاری امریکا  زلزله ای را با شدت ۷.۸ در واحد ریشتر در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد. نزدیک ترین شهر مسکونی به مرکز این زلزله شهرستان دولاب است. استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد هنوز اماری از کشته و زخمی های این زلزله گزارشی در دست نیست.

 اخبار تکمیلی:

مرکز زمین‌شناسی آمریکا ساعت وقوع این زلزله را ۲۲:۱۱:۵۹ اعلام کرده است. برخی گزارش‌ها، شدت این زلزله را ۶.۵ ریشتر تخمین زده‌اند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، وقوع این زلزله را در گفت‌وگو با ایرنا تائید کرده است. آقای شایان‌فر گفت هنوز اطلاعاتی از تلفات در دست نیست. گزارش‌ها حاکی از این است که برخی ساختمان‌ها و اماکن تخریب شده اما تلفات انسانی فعلا در حد مصدومان است.
تماس «فردا» با برخی اعضای تیم امداد و نجات هلال‌احمر در استان کرمان حاکی از این است که شهر بم شاهد خسارت چندانی نبوده است. حسین‌آباد، نزدیک‌ترین منطقه نزدیک به مرکز زلزله، شاهد خساراتی نبوده است. رئیس اورژانس کشور نیز به فارس گفته تلفات انسانی گزارش نشده است.
منبع «فردا» در تیم امداد و نجات استان کرمان از مرکز زلزله گزارش داد که روستای چاه‌ملک شاهد خسارات سنگینی بوده است. به گفته وی، ساکنان روستاهای سیف‌الدینی، سرزه و چاه‌قنبر زیر آوار مانده‌اند و خسارات سنگین است. مسیر این روستاها، صعب‌العبور است و نیروها و تجهیزات بیش‌تر قرار است بوسیله بالگرد اعزام شوند.
بنابر اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا، مرکز وقوع این زلزله در ۲۱۳ کیلومتری زاهدان، ۲۸۳ کیلومتری کرمان، ۳۱۰ کیلومتری بندرعباس و ۵۳۸ کیلومتری پایتخت کشور عمان است. این زلزله در عمق ۱۲.۴ زمین رخ داده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش استان‌های معین خبر داده است. این استان‌ها عبارتند ازیزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان.  وی ابراز امیدواری کرد با توجه به این که در سال ۸۲ این منطقه بازسازی شده است، تلفات و خسارت‌های احتمالی محدود و کم باشد.
هنوز آمار دقیقی از خسارات مالی و انسانی در دست نیست.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top