هفت‌برکه – سیده عاطفه معصومی: در شماره قبل پسماند صفر در مورد خرید فله‌ای مواد خشک نوشتم (اینجا بخوانید). این شماره در مورد خرید مواد غیر خشک است. چرا این دو تا را از هم جدا کردیم؟ چون دسته‌ی اول فقط تولید زباله می‌کند، ولی پسماند مواد غیر خشک، علاوه بر تولید زباله، تولید شیرابه هم می‌کند. شیرابه، حتی به مقدار کم در شرایط خاص (گرما، شرایط بی‌هوازی و…) می‌تواند آلودگی بسیار زیادی داشته باشد و آب و خاک را آلوده کند. پس بسیار حیاتی است که شیرابه اصلا تولید نشود. یکی از راهکارها، همین خرید فله‌ای است با ظرفی که از خانه می‌بریم.

نکته‌ای که در این مورد حائز اهمیت است، این است که بهداشت اینها اهمیت دوچندان دارد، چون مثل حبوبات نیست که قابل شستشو باشد و یا مثل آجیل نیست که بتوان حرارت داد و اقداماتی از این قبیل.

چه چیزهایی را می‌شود فله‌ای خرید؟

ارده، انواع روغن، عرقیات، ترشی‌جات و چیزی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود.

بطری‌های روغن و ارده، حتی در صورتی که بازیافت شوند، برای پاکسازی‌شان نیاز به آب و انرژی زیادی است و چه بهتر که این زباله‌ها از ابتدا تولید نشوند. برای اقلامی مثل ارده و انواع روغن بهتر است ظروف شیشه‌ای که دهانه آن گشاد باشد به همراه داشته باشید که هم برای پر کردن ظرف موقع خرید، فروشنده راحت باشد و هم بعد از خالی شدن ظرف، شستشوی آن راحت باشد. شیشه‌ای بودن ظرف هم به دلیل سهولت در شستشوست، چون ظرف‌های پلاستیکی خصوصا برای ارده، شستشوی خیلی سختی دارد.

در گراش من جایی را برای خرید فله‌ای روغن به صورت بهداشتی ندیده‌ام، اما در شهرهایی مثل قم، تهران، قزوین و… این مواد به صورت فله‌ای بهداشتی در ظرف‌هایی که مخصوص این نوع مواد است نگهداری می‌شود و مشتری‌ها با بطری شیشه‌ای برای خرید مراجعه می‌کنند. (عکس شماره ۲ یکی از فروشگاه‌های پسماند صفر به اسم «زمین پاک» در شهر قم است.) از برندهای معتبری از جمله «فسیل» خواهشمندیم که فروش فله‌ای روغن را در فروشگاه‌های سطح شهر راه بیندازند.

ستون پسماند صفر را از این صفحه دنبال کنید.

Pasmand Sefr 3 Kharid Falleh 1